Jeg følte ikke den ringeste trang til at deltage i den nazi-,
regerings- og Dansk
Folkeparti-støttede demonstration mod Hizb ut-Tahrirs møde i Det
Kongelige Biblioteks "Sorte Diamant" den 21. januar. Mere interessant
ville det have været at deltage i selve mødet for at høre, hvad de havde
at sige.
I stedet nøjedes jeg med at følge arrangementet på foreningens hjemmeside
khilafah.dk, hvor det blev sendt
live. Det overordnede indtryk af arrangementet er, at det var
meget velforberedt. Foreningens PR-afdeling havde gjort et glimrende
arbejde med at vække folks interesse for mødet – der er nok mangen en
forening med et tilsvarende lavt medlemstal, der kun kan drømme om en så
massiv mediereklame for deres arrangementer, som Hizb ut-Tahrir her fik
foræret af deres såkaldte modstandere.
Selve arrangementet var delt i to, først en dokumentarfilm og en række
oplæg fra panelet om krigen i Afghanistan, herefter en noget kortere
debat-del, hvor det var muligt at stille spørgsmål.
Oplæggene bar præg af stor intelligens og viden om baggrunden for krigen
i Afghanistan. Deres analyser af krigens årsager og resultater, og deres
lammende kritik af det nuværende korrupte styre i Afghanistan og de
grusomme krigsherrer, som det i vid udstrækning hviler på, var både
berettiget og præcis. Det er fuldstændig korrekt at gøre opmærksom
på, at civile, og det er både mænd, kvinder og børn, lemlæstes og myrdes
af vestlige soldater i en krig, der kan virke komplet udsigts- og
formålsløs.
Det er også korrekt, at hvis afghanske borgere eller stammer oplever at
blive invaderet af fremmede soldater, så har de ret til at forsvare sig
mod disse soldater. Det siger sig selv, og er ganske rigtigt også det
argument, som vi i dag bruger til at forsvare den danske
modstandsbevægelse (som af datidens medier og politikere netop blev
beskrevet og betragtet som kriminelle terrorister).
Denne del af Hizb ut-Tahrirs oplæg præsenterede en intelligent og
veltilrettelagt analyse med mange pointer, som må være særdeles
smertefulde for tilhængere af krigen i Afghanistan. Deres egne forslag
til løsning af konflikten var imidlertid ikke specielt overbevisende –
det kunne, om noget, give associationer til den revolutionære
venstrefløjs revolutionsplaner i 70erne, der nok var funderet i al mulig
marxistisk teori og udtænkt til punkt og prikke på det intellektuelle
plan, men som ikke ville have haft skyggen af en chance i praksis.
Hizb ut-Tahrir mener, at alle krigshandlinger i Afghanistan skal
indstilles omgående, fra alle sider (de opfordrer altså ikke til angreb
på danske eller andre soldater dernede, som det er blevet påstået).
Herefter skal det afghanske folk have lov til at vælge en kalif,
og denne kalif skal ligesom de fire første kaliffer i Medina regere med
folkets opbakning og efter folkets ønsker, idet han holdes på plads og
kontrolleres af et uafhængigt domstolsvæsen. Kvinder har fuld stemmeret,
og det enkelte individs rettigheder skal sikres.
Hvis de vestlige magter nægter at trække sig ud, skal Pakistan udstede
et ultimatum om, at de selv vil rykke ind og etablere et sådant kalifat.
Kalifatet vil nu gøre landets olie og gas til samfundets ejendom, og i
stedet for, at de skal fore den afghanske "præsident" Hamid Karzais og
families schweiziske bank-konti, vil kaliffen sørge for, at pengene
bliver brugt til at udvikle og industrialisere landet til gavn for alle.
Så smuk denne vision end kan være, er det ikke særligt overbevisende,
at det er det, der faktisk ville ske, hvis de vestlige tropper trak sig
ud. Al Hizb ut-Tahrirs tale om "det afghanske folk" kan ikke skjule, at
Afghanistan faktisk er et meget fragmenteret land med mange etniske
grupper, som aldrig har haft nogen særligt stærk centralmagt –
eller nogen klar forestilling om at være ét "afghansk folk", for den
sags skyld.
Den smertefuldt præcise analyse af krigens ulykker blev altså fulgt op
af en rent teoretisk og utopisk løsning, der i praksis ikke har gang på
jord.
To spørgere fra salen satte i særlig grad fokus på netop dette aspekt.
En afghaner rejste sig og gjorde opmærksom på, at Afghanistan p.t. har
valgt "det onde" – krigsførende, kolonialistisk kapitalisme, som
han selv udtrykte det – for at undgå "det ondeste", nemlig den
fundamentalistiske fanatisme, som Taleban repræsenterer. Han beskyldte
Hizb ut-Tahrir for ikke at kende nok til forholdene i Afghanistan og
spurgte, hvilken organisation, en eventuel afghansk frihedskæmper kunne
eller skulle slutte sig til.
Panelets svar afslørede, at Hizb ut-Tahrirs forsvar for modstandskampen
er rent teoretisk og principielt – de har ikke som sådan nogen reelt
eksisterende modstandsgrupper i Afghanistan, som de støtter og
anbefaler.
En kvinde med pakistansk baggrund gjorde i samme ånd opmærksom på, at
Hizb ut-Tahrirs forslag om, at Pakistan skulle gå ind i konflikten og
stille et ultimatum til USA, er fuldstændig urealistisk: Pakistans
regering er for det første i lommen på USA, for det andet har den ikke
engang fuld kontrol over sit eget territorium, og for det tredje kunne
en sådan handling udløse en international krig, som ingen ville vinde.
Svarene på disse og andre spørgsmål afslørede Hizb ut-Tahrirs retoriske
model, som hurtigt bliver monoton: Taleren begynder venligt og sagligt
med at redegøre for sammenhængen, som han selv ser den, fortsætter med
at dvæle ved vestmagternes forbrydelser og de korrupte islamiske
regeringers tyveri og depravitet, og ender med at tale vredt og
indtrængende om, hvordan disse forbrydelser skal stoppes. Svarene
begyndte alle med sagligt korrekte argumenter og oplysninger, men endte
i en følelsesmæssig appel, der i sidste ende betyder: Kvinder og børn
dør, og derfor har jeg ret – eller vil du måske, at kvinder og
børn dør? Ganske politikeragtigt, i grunden.
Der er ingen tvivl om, at mødets arrangører er både engagerede og
velmenende – men deres svar på de to kritiske spørgsmål, som jeg har
refereret her, var ikke specielt overbevisende. Analysen af, hvad der er
galt i Afghanistan, er egentlig ganske rammende, men deres løsningsforslag kan
umuligt omsættes i praksis.
Dette betyder dog ikke, at Hizb ut-Tahrir afslørede sig selv som den
farlige trussel mod det danske samfund, som moddemonstranterne forsøgte
at gøre opmærksom på. Det er svært ikke at sympatisere bare en lille
smule med deres mod og engagement i arbejdet mod de forbrydelser,
der faktisk begås i Afghanistan. Det urealistiske i de konkrete planer
minder mere end noget andet om 70ernes og 80ernes virkelighedsfjerne,
men uskadelige universitetsmarxister, hvis revolutionsromantik kunne
udfolde sig frit, ubesudlet af noget forsøg på faktisk at aktualisere
den som virkelighed.
Og som med universitetsmarxisterne kunne man ønske, at de engagerede
unge mennesker kom ind i kampen og bidrog til ting, der helt
konkret kunne gøre livet bedre for folk i Afghanistan – frem
for luftige planer, der forudsætter, at man først gennemfører en
socialistisk revolution eller et kalifat, eller udskifter regimet i
Pakistan. I den forstand var Hizb ut-Tahrirs møde rigt på analyser og
spørgsmål, men fattigt på brugbare svar.
Carsten Agger
Kilde: Modpress,
22.1.2011