Er vi i vesten væsensforskellige fra folk i resten af verden? Og er
forestillingen om frihed, demokrati og individualisme i virkeligheden
vestlige værdier, som er uforenelige med det tankesæt, som vi f.eks.
finder i den arabiske verden?
Ja, lød svaret på disse spørgsmål i bogen Civilisationernes sammenstød,
af den amerikanske professor i statskundskab, Samuel F. Huntington, i
1994. Der findes ingen universel civilisation, lød hovedargumentet i
bogen. I stedet er vi mennesker adskilt af vores kulturelle
tilhørsforhold, hvad enten den kultur er vestlig, islamisk eller noget
helt tredje.
Huntington identificerede syv større civilisationer, som en måde at
forstå verden på efter Murens fald. Og det er mellem disse,
argumenterede han, at fremtidig krig og konflikter vil udspille sig.
Af de syv civilisationer er den islamiske ifølge Huntington den mest
problematiske, fordi folk i den islamiske civilisation ikke efterlever
de samme kulturelle værdier, som vi i vesten. De føler større loyalitet
over for deres religion end over for nationer, hvad der netop gør, at
den islamiske civilisation stiller sig fjendtligt overfor begreber, som
vi i vesten tager som selvfølgelige: frihed, mangfoldighed og demokrati.
Dertil, lød det advarende fra Huntington, vil det være bedst, hvis vi i
vesten holder størst mulig distance til den muslimske verden, fordi jo
mere, vi har at gøre med den muslimske civilisation, jo større og mere
udtalte bliver spændingerne. Og problemet er netop, argumenterede
Huntington, at der altid er krig eller konflikt ved grænserne til den
muslimske verden.
Huntington og tesen om civilisationernes sammenstød kom hurtigt til at
danne skole blandt nationalkonservative i den vestelig verden, hvor
bogen blev obligatorisk læsning. Ja, selv en række danske kloner blev
det også til, hvor
Kasper Støvring
nok er den mest prominente.
Støvrings skriverier om kultur og identitet, bl.a. i bogen
Sammenhængskraft, er et forsøg på at indkredse en national funderet
kultur, som er direkte inspireret Civilisationernes sammenstød. Her
understreger Huntington nemlig, at "kulturel identitet er det, der
betyder mest for folk."
Med udviklingen i Mellemøsten og Nordafrika i de seneste måneder står
det dog absolut klart, at Huntington tog fejl, da han proklamerede, at
frihed og demokrati er vestlige værdier, der er uforenelige med den
muslimske civilisation. For det, som vi har været vidne til, er jo
netop, at befolkningen i lande så forskellige som Tunesien, Yemen,
Egypten, Libyen og endda Syrien har krævet frihed og demokrati.
Huntington anførte helt korrekt, at mange af regimerne i den arabiske
verden var uhyre skrøbelige og at en kolossal arbejdsløshed blandt unge
mænd netop var en trussel mod disse regimer. Og han forudså endda også,
at denne arbejdsløshed på sigt ville føre til et opgør med regimerne.
Men Huntington mente ikke, at dette opgør ville være et opgør, hvor
folket vil kræve frihed og demokrati. For lige præcis frihed og
demokrati var jo, som han havde argumenteret, uforeneligt med den
muslimske civilisation
Derfor har vi på seneste kunnet opleve, hvordan Kasper Støvrig og andre
af de danske Huntington-kloner har kastet sig ud i
virkelighedsfornægtelse, der minder betænkelig meget om marxisternes
efter Murens fald.
I den sammenhæng har Kasper Støvring gjort sig selv til
Mellemøstekspert, hvor han selvsikkert har kunnet proklamere, at al den
snak om demokrati og frihed i virkeligheden er en projektion af vores
egen vestlige opfattelse af disse begreber. Det skyldtes, at vi har en
række "vestlige revolutionsromantikere", som er "naive, idealister og
universalister".
Man må selvfølgelig give Støvring og Huntingtons øvrige danske
lejesvende ret i, at der ikke er nogen garanti for, at den udvikling,
som har kunnet følge i den arabiske verden, vil føre til demokrati og
frihed. Men det er heller ikke pointen.
For i årevis har de med Huntington som ideologisk ballast forsøgt at
pådutte os, at religion i den muslimske civilisation trumfer alt andet i
en sådan grad, at befolkningerne i disse lande ikke har nogen
nationalfølelse. Og følgelig er der heller ikke et behov for frihed og
demokrati i den arabisk verden.
Men nu ved vi, at dette ikke er sandt og at befolkningerne i den del af
verden ikke adskiller sig stort fra os andre, når det kommer til behovet
for frihed og demokrati. Således viser det sig, at tesen om
civilisationernes sammenstød ikke blot er en tåbelig forenkling af en
kompliceret verden, men også hviler på et falsk grundlag.
Så når størstedelen af os håber på demokrati og frihed i Mellemøsten og
Nordafrika, får man indtryk af, at Støvring og de øvrige
Huntington-kloner håber på det modsatte. For hellere det end at
indrømme, at de selv - og dermed Samuel Huntington - tager fejl.
Claus Elholm Andersen
Kilde: Amerikanske
perspektiver (JP-blog),
25.4.2011.
En forkortet udgave blev bragt i Weekendavisen d. 20.4.2011.