Striden om Asmaa Abdol-Hamids tørklæde demonstrerer, at muslimer langtfra er et normaliseret mindretal i Danmark, men både møder kolde skuldre og hysteri på højrefløjen og venstrefløjen. Det sidste skal jeg vende tilbage til afslutningsvist, men først gøre lidt status over forløbet, der ligeledes røber eksistensen af en fløjdannelse i Dansk Folkeparti, som partiet får vanskeligere og vanskeligere ved at lægge låg på.
Pia Kjærsgaard bakkede først en anelse tvetydigt op om Søren Krarups absurde lighedstegn mellem det musliske hovedtørklæde og det nazistiske hagekors, men som sagen er blevet stadig mere belastende, er Peter Skaarup tydeligvis »sendt i byen« for at signalere en afstandtagen til det amokløb, som Mogens Camre, Søren Krarup og Morten Messerschmidt har stået for med en række afsindige udtalelser de senste dage - kulminerende med Camres:
»Det er en syg idé og helt naturstridigt, at en fundamentalist med tørklæde skal være medlem af vores demokratiske parlament. Hun trænger til psykiatrisk behandling. Man må jo behandle den slags mennesker. Det er nogle hjernevaskede små stakler, som går med tørklæder. Skik følge eller land fly, så simpelt er det. Jo før hun rejser, jo bedre.« (Nyhedsavisen, 20.4.2007).
Dette er ikke blot frådende hysteri, men også indlysende injurierende, hvorfor Camre naturligvis fik travlt med at trække i land i forhold til sin patologisering af Abdol-Hamid - men han stod ved den øvrige del af sin udtalelse.
Både Camre, Krarup og Messerschmidt er politianmeldt af Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination (DRC), og juraprofessor Vagn Greve har vurderet, at de har overtrådt racismeparagraffen: »Min umiddelbare reaktion er, at adskillige af udtalelserne er en overtrædelse af racismeparagraffen.« (Politiken.dk, 20.4.2007).
Camres anti-islamiske propaganda er fortsat så skinger, at selv hans immunitet som Europaparlamentsmedlem, der tidligere har sikret ham mod retsforfølgelse, kan være i fare.
MEP for Socialdemokratiet, Britta Thomsen mener i alle tilfælde, at Camres udtalelser må få politiske konsekvenser: »De her udtalelser vil få konsekvenser for ham i Europaparlamentet. Vi accepterer ikke nogen former for diskrimination, og det her er så grænseoverskridende, at jeg på mandag i parlamentet vil anklage ham for racisme og diskrimination.« (Politiken.dk, 20.4.2007).
Ph.d. og lektor i medie- og kommunikationsvidenskab, Rikke Andreassen, der er i færd med at kortlægge den europæiske tørklædedebat, understreger, at Camres udtalelser aldrig ville falde fra ledende politikere i andre EU-lande: »Sprogbrugen i Danmark er meget voldsom. Vi har før set i EU, at tørklæder bliver sammenlignet med hagekors, men det er ikke set i andre lande, at så fremtrædende politikere, der er valgt ind i et parlament, kommer med dem.« (Politiken.dk, 21.4.2007).
Peter Skaarup er som nævnt ikke meget for udtalelserne, men hans afstandtagen faldt først, da modstanden mod Krarups udmeldinger havde taget til nogle dage: »Jeg har ikke sagt noget om nazisymboler. Jeg vil ikke drage den sammenligning. Jeg synes det fjerner hele fokus fra det, der er det centrale. Det har jeg ikke lyst til.« (Politiken.dk, 20.4.2007). Om Camres og Messerschmidts udtalelser tilføjer han: »Igen synes jeg, at sådan nogle udtalelser er med til at fjerne debatten fra det, der er det centrale for os.«
Hovedpersonen selv, Asmaa Abdol-Hamid, der har stået i orkanens øje, udtaler sig imidlertid klart og præcist om sine holdninger i et interview i Nyhedsavisen, der naturligvis ikke harmonerer med den tilsvining, hun udsættes for fra Camre & Co.'s side:
»Danmark er et islamisk land«
Interview af Silke Bock |
Krarup & Co. har forsøgt at kortslutte hendes politiske karriere, inden den fik lov at begynde - nøjagtigt, som andre tidligere gjorde det mod Mona Sheikh for nogle år siden. Men hvor Sheikh blev mødt med en voldsom og fuldkommen urimelig mistænkeliggørelse i hendes eget parti, Det Radikale Venstre, har Asmaa Abdol-Hamid fået fuld opbakning i Enhedslisten. Og måske Krarup, Camre og Messerschmidt har forregnet sig - i stedet for at miskredittere en muslimsk politiker har de udstillet deres eget stadig mere desperate hysteri, som i stigende grad gør selv Skaarup og Kjærsgaard utilpas.
Man skal dog ikke tro, at det kun er højrefløjen, der harcellerer over Enhedslistens nye folketingskandidat.
Tidligere formand for Kommunistisk Arbejderparti (KAP) og spydspids på den maoistiske del af venstrefløjen, Benito Scocozza, undrer sig i et læserbrev over, at Enhedslisten kan »finde på at opstille en religiøs kandidat uanset trosretning. Det burde da være et socialistisk partis opgave at være med til at dæmme op for den omsiggribende religiøsificering, som hærger det offentlige rum i disse år« (Politiken, 22.4.2007).
I samme hysteriske kategori som Krarup & Co. er imidlertid Nahid Riazi, der er medlem af SF. I en pressemeddelelse staver hun konsekvent Asmaa Abdol-Hamids navn forkert som »Asmas«, »Asma« og naturligvis det perfidt opfindsomme »Astma«. Nu er Riazi afgjort ikke nogen ørn til dansk retstavning, men her er tale om et navn, og derfor er det næppe helt ubevidst fra Riazis side, når Asmaa bliver til Astma.
Men i det hele taget er Riazis pressemeddelelse så groft injurierende og fuld af løgn og fordrejninger, at selv Mogens Camre ville have ladet den gennemløbe en smule tilretning. Skønt Asmaa Abdol-Hamid er sunni-muslim, gøres hun uden videre til Khomeini-tilhænger, hvilket er sigende for niveauet - læg også mærke til, hvad Riazi f.eks. får ud af et helt uproblematisk citat om forskellen på mænd og kvinder:
Asmas er en islamisk fanatiker og en shariatilhænger!
Nahid Riazi |
Intet parti har patent på politisk hysteri - men selv om Socialistisk Folkeparti i en pressemeddelelse fra Ole Sohn og Steen Gade har taget klart og entydigt afstand fra Krarups nazificering, har man ikke nævnt Riazis.
Det er endvidere betegnende, at Sohn og Gade afslutter med følgende formulering: »Desværre lykkes det gang på gang religiøse fundamentalister på begge sider - kristne hos Dansk Folkeparti og de muslimske hos Enhedslisten - at tale hinanden længere og længere ud i ekstreme synspunkter. SF tager skarpt afstand fra alle religiøse mørkemænd uanset hudfarve og hovedbeklædning.«
Det sidste er i bedste fald uredelig mistænkeliggørelse - hvad er det helt præcist for »religiøse fundamentalister« i Enhedslisten, der er med til at tale hinanden »længere og længere ud i ekstreme synspunkter«? Asmaa Abdol-Hamid? Det får lov at flagre i vinden - og medvirker dermed også til proportionsforvrængningen og stigmatiseringen af Asmaa Abdol-Hamid.
Og - for nu at komme hele raden rundt - det sidste gælder også Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, der er vanligt spin-fikseret, når hun med kalkuleret kynisme lægger så behersket afstand til Krarup & Co., at der næsten ingen distance er.
I stedet fokuserer hun på at fastholde Dansk Folkepratis dagsorden og udtaler til MetroXpress: »Jeg er ikke vild med tørklædet. Jeg forstår det ikke rigtigt. Meldingerne fra Dansk Folkeparti de seneste dage hjælper ikke integrationen på vej, men jeg synes, det er vigtigt at diskutere tørklædet, men på en måde, så det ikke skaber splittelse.« (MetroXpress, 23.4.2007).
Budskabet er: Socialdemokraterne er enig med Dansk Folkepartis Peter Skaarup, men uenig med Dansk Folkepartis Søren Krarup.
Hvor meget Krarup & Co. brændte nallerne, da de gik i hysterisk selvsving, viser efterspillet dog stadig væk, hvor lang vej der er til en nøgtern politisk accept af muslimer i Danmark.
Rune Engelbreth Larsen
Kilde: Humanisme.dk, 23.4.2007