Der findes naturligvis en lang række positioner i ytringsfrihedsdebatten
i Danmark.
Der findes Trykkefrihedsselskabet, der går ind for
burkaforbud og hylder den hollandske politiker Geert Wilders, skønt han
ønsker et trykkeforbud mod Koranen.
Der findes Dansk PEN, der forsvarer ytringsfriheden med en meget aktiv
støtte til forfulgte forfattere og journalister verden over, og som i
modsætning til Trykkefrihedsselskabet samtidig er kritisk over for
propaganda under et skalkeskjul af 'ytringsfrihed', idet man forpligter
sig til at gøre sit »yderste for at fordrive race-, klasse- og nationalt
had,« og »gå imod sådanne onder ved en fri presse som løgnagtig
offentliggørelse, overlagte usandheder og fordrejelser af
kendsgerninger« (PEN's charter).
Der findes Jyllands-Posten, hvis tidligere chefredaktør Carsten Juste
efter avisens offentliggørelse af Muhammed-karikaturerne fastslog, at
Danmark har en »ytringsfrihed, som vi ikke kan gradbøje« (JP,
8.11.2005), men tre år senere erkendte om sin egen avis' praksis:
»Selvcensur udøver vi hver eneste dag.« (P1, 30.8.2008). Og som
indrømmede, at Kurt Westergaard godt kunne mene, at hans »ytringsfrihed
gang på gang var blevet krænket« af Jyllands-Posten – der ifølge
tegnerens tidligere kollega, Flemming Chr. Nielsen, da også hyppigt har
fået satiriske karikaturer af bl.a. amerikanske præsidenter afvist af
avisens selvcensur.
Der findes Forsvarskommandoen, som krævede et forlag ransaget,
journalisters adresser udleveret og en bog forbudt, indtil Politiken
offentliggjorde manuskriptet, hvorefter regeringspolitikere stod i kø
for at tage afstand fra avisens brug af sin presse- og ytringsfrihed.
Der findes Danmarks Radio og TV2, som gerne står vagt om
ytringsfriheden, når det drejer sig om dæmoniserende karikaturer af
Muhammed; men når journalister som Niels Giversen eller Kaare R. Skou
benytter ytringsfriheden til at agere en smule magtafslørende, falder
der brænde ned – »kildebeskyttelse« hedder det, men
»regeringsbeskyttelse« er, hvad det er. Og vover nogen at efterspørge
lidt »minoritetsbeskyttelse«, får de til gengæld dæmoniseringen lige i
synet med 'ytringsfriheds'-stemplet.
Nu er der så kommet endnu en kreds, som vil kæmpe for ytringsfriheden:
Fri Debat. Og truslerne mod
ytringsfriheden har været (og er) markante nok, f.eks. fængselsstraffen
til Frank Grevil og tiltalen mod Berlingske Tidende for at afsløre
regeringens fiflen med efterretningsvurderinger af påståede
masseødelæggelsesvåben; dødstrusler fra yderligtgående muslimske
fundamentalister mod tegnere; eller Dansk Folkepartis tilbagevendende
forbuds- og fyringskrav mod anderledestænkende og kritikere, for den
sags skyld.
Fri Debat vil gerne være den upartiske stemme, der ikke tager hensyn
til, om man er enig eller ej – »hele vejen rundt«, som Cepos'
chefjurist Jacob Mchangama, forklarer det. Det er imidlertid vanskeligt
at finde ret meget i Fri Debats teser, man kan være uenig i, og derfor
er det konkretiseringerne, der hen ad vejen må vise kredsens
berettigelse.
Udover at afskaffe blasfemiparagraffen, hvilket jeg også kun kan være
enig i, vil man imidlertid afskaffe den såkaldte racismeparagraf.
Problemet er, at den er en udløber af Danmarks konventionsbestemte
forpligtelser, og at kritikken i alle tilfælde blot er at skyde
gråspurve med kanoner. Dels bliver den næsten aldrig brugt, og dels er
domstolenes sanktioner ekstremt minimale. Dens betydning for
ytringsfrihedens begrænsning er med andre ord reelt ikke-eksisterende,
og oppustningen heraf kan sløre væsentligere problemer.
Spørgsmålet er derfor, om kredsen også tør kritisere og tage afstand fra
dæmoniserende ytringer (hvis ret til at blive ytret, man anerkender)
eller vil risikere at blive reduceret til et forsvar for rå dæmonisering
af etniske minoriteter? Hvis man nemlig ikke kender og anerkender
truslen fra kollektivt negative stigmatiseringer af befolkningsmindretal
og følgerne heraf, men tror, at massiv stereotyp hån og foragt fra
magtfulde medier og politikere er sammenligneligt med den gængse polemik
mellem nogenlunde ligeværdige meningsmodstandere, har man mistet blikket
for betydningen af den kolossale skævhed i fordelingen af ytringsmagten.
Endvidere har man frasagt sig de historiske erfaringer af
dæmoniseringens effekter, som stimulerer og 'begrunder' ulighed for
loven og diskrimination, for slet ikke at nævne de radikaliserede
miljøer (og epoker), hvor propagandistisk stigmatisering af mindretal
motiverer øget foragt, stigende klapjagt eller regulær vold.
Ethvert forsvar for ytringsfrihed må også tage højde herfor. Derfor
hviler der et særligt ansvar på dem, der kæmper ytringsfrihedens sag,
hvis de ikke blot skal havne i blindgyden som dæmoniseringens advokater.
Jeg håber, at det er et ansvar, som Fri Debat ikke vil være blinde for,
og ser frem til at følge kredsens konkrete udmeldinger og prioriteringer
i debatten.
Rune Engelbreth Larsen
Kilde: Politiken, 20.2.2010