I resten af Kurt Westergaards liv skal han nu have en skurvogn stående i
baghaven. Inde i den skal sidde en årvågen livvagt, for selv når solen
står på sin middagshøjde, lurer mørke kræfter på Kurt Westergaard.
Livvagten i skurvognen er symbolet på, at vi vogter over vores
ytringsfrihed. Ingen skal komme og anfægte den. Det var
Jyllands-Posten og Kurt Westergaard, der gjorde danskerne til et
modigt folk. Hos os er ordet frit. Og især på Jyllands-Posten er
ordet frit.
Det er den myte, som siden Kurt Westergaards Muhammed-tegning har
defineret den danske selvforståelse. Vi har en fri presse, og den
tolererer ingen censur.
Den, som ikke tror, vi har ytringsfrihed, er selv i ledtog med mørke
kræfter.
Alligevel findes der sprækker, som afslører, at Kurt Westergaard og
hans livvagt som ytringsfrihedens symboler er en myte. Men man skal
kigge godt efter, for sprækkerne males ustandselig over, og de
poleres væk og glemmes. Myter skal være glatte, enkle og runde.
Sådan gik det også en sprække i Danmarks Radios P1 den 30. august
2008. Her blev Jyllands-Postens tidligere chefredaktør Carsten Juste
interviewet om Jyllands-Postens forhold til ytringsfriheden.
Af interviewet fremgik, at avisen og ytringsfriheden er langt fra at
være slyngveninder og turtelduer. Lad gå med, at Kurt Westergaard
fik en alvorlig påtale, da han kort efter optrådte som gæstetaler på
Dansk Folkepartis årsmøde. Ind trådte han med Richard Strauss i
højttaleren og en blafren af Dannebrog på storskærm. Intet øje var
uberørt. Ingen jubel blev stikkende i halsen. Intet sejrende
landshold kunne få større opbakning end den, der fra alle danske
hjerter strømmede Kurt Westergaard i møde.
Men dagen efter blev Kurt Westergaard kaldt til orden af sin chef på
Jyllands-Posten. Avisen interesserede sig ikke en døjt for
Westergaards ytringsfrihed; kun for sin egen. Og for den er Kurt
Westergaard et redskab. Han må ikke optræde som tegneren Kurt,
men alene som funktionæren Westergaard, for kun en funktionær kan
styres og tøjles og dirigeres og begrænses. Det kan det frie ord og
den fri tegning aldrig.
Men tilbage til tidligere chefredaktør Carsten Juste i
radio-interviewet. Og bemærk venligst, at Carsten Juste nogle
måneder før interviewet var gået af som chefredaktør. Pensionerede
redaktører er som regel værd at lytte til. De er ikke så bundne på
hånd og mund som de stadig agerende.
"Selvcensur udøver vi hver eneste dag," siger Carsten Juste derfor,
og han fortsætter: "Det gør vi af hensyn til læserne, for vi har en
meget broget og forskelligartet læserskare."
Allerede her kommer den første ridse i Richard Strauss' triumfmarch.
Er det virkelig sandt, at Jyllands-Posten i hvert fald delvis
redigeres af sine læsere? Intervieweren spørger nemlig
Jyllands-Postens chefredaktør, om det da handler om ikke at støde de
trofaste kunder i butikken?
Og hertil svarer den pensionerede chefredaktør: "Ja, det er klart;
det handler om at tage det hensyn."
Og Dannebrog vajer nu ikke længere stolt i baggrunden, for
intervieweren vil vide, om Jyllands-Posten snarere anlægger en
kommerciel vurdering end en vurdering, der handler om at forsvare
ytringsfrihden.
"Ja," svarer Carsten Juste. "Det er en kommerciel vurdering."
Hermed er myten om ytringsfrihedens ukrænkelighed på Jyllands-Posten
demonteret. Undervejs erkender Carsten Juste også, at
Jyllands-Posten "ikke bringer billeder af lig i Irak, hvis det er
danske lig."
Citat slut, men vi lader Carsten Justes tilståelse stå et øjeblik:
"Ikke billeder af lig i Irak, hvis det er danske lig." Og: "Ja, det
er er kommerciel vurdering."
Sådan taler den mand, der ifølge sin kollega Bent Falbert på Ekstra
Bladet er "fundamentalist, når det gælder ytringsfriheden."
Jeg havde den fornøjelse i mange år at være Kurt Westergaards kollega på
Jyllands-Posten, og jeg kendte ham som en fremragende tegner. Han
tegnede de yndigste og dejligste forårspiger, florlette og lige til at
kramme, og i ren fryd og forelskelse udstyrede han dem med tre eller
fire yppige bryster. Han tegnede præsident Clinton som sexuel vildmand
med stor cigar, og han gengav præsident Bush den Første i kalveknæet
attitude og med rygende revolvere på den store prærie, der hedder
Jorden.
Men de tegninger gjorde ham sandelig ikke til ytringsfrihedens
symbol, for offentligheden fik dem aldrig at se. De var ikke i
Jyllands-Postens interesse, for avisens læsere ynder ikke den slags
hån, spot og latterliggørelse af amerikanske præsidenter. Kurt
Westergaard kom slukøret ud fra chefredaktørens kontor, for
selvfølgelig måtte nervøse redaktionssekretærer sikre sig, at den
slags nu gik an, og før de blev trykt, skulle hans tegninger derfor
en tur rundt om Det Højeste Kontor, hvor han blev kaldt til orden.
Nej, Jyllands-Postens læsere sætter ikke pris på deforme kvinder,
fik Kurt Westergaard at vide. Eller med et citat fra Carsten Juste i
radio-interviewet: "Jeg har skrottet talrige af hans bare bryster."
Også det er en kommerciel vurdering. Så lidt som bare bryster på
avispapir bryder Jyllands-Postens læsere sig om latterliggørende
tegninger af den frie verdens ypperste ledere. Tegn en grim
kommunist eller en komisk socialdemokrat eller en ondskabsfuld
muslim eller gør en vakkelvorn radikal til spot og hån. Men understå
dig i på avisens papir at gøre grin med vore læseres idealer,
Westergaard.
Den censur sad vi på Kurt Westergaards kontor og morede os over. Og
i et par uger holdt han sig til karikaturer af dem, Jyllands-Posten
ikke leger med, men så tog Fanden og fantasien igen ved Kurt
Westergaard: Han tegnede flere af de piger, Picasso ville have
elsket. Og Jyllands-Postens foretrukne politikere og statsmænd blev
igen udsat for hans dæmoniske tuschpen.
Ny opstandelse og truende krav om kun at tegne, hvad
Jyllands-Posten vil have. Men selvfølgelig kunne censuren svigte,
og så kunne vi sidst på aftenen opleve en årvågen redaktionschef
styrte ud i trykkerihallen og desperat råbe: "Stop pressen!" Altid
reagerede Kurt Westergaard med det frække glimt i øjet, som er liv
og åndedræt for en bladtegner.
Selv for den mest censurerede tegner i dansk dagspresse.
Men er det da ikke min selektive hukommelse, der forvrænger
virkeligheden? Nej, for i radio-interviewet erkender Carsten Juste også,
at hvis han nu i Kurt Westergaard havde et fundamentalistisk
medmenneske, når det gælder ytringsfriheden, kunne denne Westergaard
godt hævde, at "hans ytringsfrihed gang på gang var blevet krænket, ja,
det kan han."
Og Carsten Juste fortsætter: "Man retter i et vist omfang ind efter
læserne, for en avis er afhængig af læserne."
Læserne har altså medbestemmelse over, hvad avisen vil trykke.
Ytringsfrihed er forklædt markedsanalyse. Og nationen står vagt om
de 13 bogstaver i ordet ytringsfrihed. Begejstret tror vi, at det
er Kurt Westergaards ytringsfrihed, vi hylder. Men paradoksalt nok
er han midt i den ideologiske triumf blevet til det, man engang i
Sovjetunionen kaldte for Arbejdets Helt. Han fremstiller kun
arbejdsgiverens og læsernes mytologiske livretter. Og samtidig må
han frygte for sit liv. Nogen vil for smed rette bager.
Netop den famøse dag leverede Kurt Westergaard en tegning af
Muhammed med en bombe i sin turban, og chefredaktionen klappede,
for med den tegning kunne avisen umuligt støde de trofaste læsere.
Og det er jo med Carsten Justes ord netop det hensyn, det handler
om at tage. Det er en kommerciel vurdering. Det handler om ikke at
modarbejde sin egen butik. Kurt Westergaard kunne også have leveret
en amerikansk præsident med forfalskede spillekort i hænderne. Så
havde han igen stået til en afklapsning, og Dansk Folkeparti ville
ikke have hyldet ham med en regnbue af Dannebrog på storskærmen og
de jublende toner fra Richard Strauss i højttaleren.
Men nu faldt tegneren Kurt Westergaard som offer for en kommerciel
vurdering. Hans ytringsfrihed var en myte.
Det var en kommerciel overvejelse, der gjorde ham til livstidsfange i
sit eget hus med en livvagt i baghaven.
En tragisk og sørgmodig skæbne for en funktionær, der gjorde
præcis, hvad arbejdsgiveren ønskede. Og fik mordtrusler som en
ekstra og ubehagelig omkostning. De er en ekstrem variant af
nedslidning, asbestlunger, museskader, malersyndrom og så videre.
Og med en langt hårdere straf for gerningsmændene. Kurt Westergaard
er i sit offentlige liv blevet arbejdsmiljøets hidtil mest
navnkundige offer.
Kilde: Tidsånder:
Carsten Juste, DR P1 30. august 2008.
Flemming Chr. Nielsen
Faklen.dk, 8.2.2010 / Modstandsradioen
Danmarks Løver, 31.1.2010