Første gang jeg stødte på Bent Jensen var i 1980. Filosoffen Jean-Paul
Sartre var død, og i Jyllands-Posten skrev jeg en nekrolog. Jeg havde
nær sagt en begejstret nekrolog, ikke fordi han var død, men fordi han
havde været her.
Som helt ung var jeg medredaktør af det eksistentialistiske
tidsskrift Exil, og i et brev fra Paris havde Sartre sendt sin varme
opmuntring til de to redaktører. Skulle jeg så svine ham til i en
nekrolog? Nej, men det mente Bent Jensen, som i et indlæg om
nekrologen påpegede, at Sartre i en periode af sit liv var
sovjet-marxist, og alligevel havde jeg ikke hældt en skidtspand ud
over hans kiste. Altså en pinlig nekrolog. Død over Sartre.
Hos Bent Jensen er korstog og Richard Løvehjerte forenet i ét og
samme skelet, og hvem skulle tro, at samme Jensen også er en
passioneret honningavler. Altid med en sød fært af mission og
hellighed skriver han om folk, der ifølge ham er moralsk anløbne,
selvretfærdige og latterlige. De får en ordentlig én på bikuben,
senest journalisten Jørgen Dragsdahl, for om ham har en eller anden
efterretningsmand gjort det notat, at han var agent for
Sovjetunionen.
Egentlig svarer det til, at en kontormand i skattevæsenet
udokumenteret ville beskylde Bent Jensen for at have snydt i skat
med sit honningsalg. Det er heller ikke noget bevis, og på samme
måde med Dragsdahl. Det er kun Bent Jensen og hans allierede i Dansk
Folkeparti, der på så spinkelt et grundlag tør føre en dansk
Moskvaproces mod Jørgen Dragsdahl.
I 1980erne lærte jeg Bent Jensen nærmere at kende. Han var
kortvarigt politisk redaktør på Jyllands-Posten, og jeg var
lederskribent. Dagligt forbløffedes jeg over hans pudsige valgsprog,
som var "Spøg til side," men endnu mere over hans bestandige
monologer om den og den, der havde støttet flykapringer og haft
kontakt med terrorist-organisationer. Som professor i historie fik
han ikke desto mindre skulderklap fra Jyllands-Postens læsere og
chefredaktører, der i store træk har den opfattelse, at hvad en
historie-professor skriver må være sandt. Den, der modsiger Bent
Jensen, fornemmer, hvordan det må have været at leve under den
spanske inkvisition med ham som storinkvisitor.
Den urokkelige vished om at være på sandhedens side i en så
flertydig verden som vor røbes i Bent Jensens dunst af rankrygget
hellighed. Hvis de skamløse vil falde på knæ og undskylde deres
ugerninger, så tilgiver Bent Jensen dem nemlig og udsteder sin
honningsøde benådning, for hans bogholderi over skamløshed har
altid været selektivt. Syndere, der allierer sig med Bent Jensen og
Dansk Folkeparti, bliver med ét til hædersmænd. For eksempel den
engang så røde Ralf Pittelkow, der forsvarede Italiens lige så Røde
Brigader, som var en terrorist-organisation, til hvis forbrydelser
hørte kidnapningen af en ansat hos bilfabrikken Fiat.
"Der er her tale om en form for væbnet kamp, der overvinder nogle af
den tyske Rote Armée Fraktions grundlæggende abstraktioner," skrev
Ralf Pittelkow i 1975 og mente ikke, at "der for socialister er
grund til at deltage i det almindelige borgerlige hylekor over Rote
Armée Fraktion."
Bent Jensen kender udmærket Ralf Pittelkows artikel. Hvorfor har han
så aldrig kaldt den for en "skamløs udgydelse"? Nej, Ralf Pittelkows
brøde er tilgivet, for bien Pittelkow stikker aldrig Bent Jensen og
hans ulvekor.
Tilsvarende kunne Jørgen Dragsdahl, som ifølge byretten er uden
sovjetisk brod, iklæde sig sæk og aske og blive fast
honning-leverandør til Dansk Folkepartis organ, bøje sig
pilgrimsdybt for Bent Jensen og hans junta, men det ville være en
fad afslutning på en tragedie, der gør sig langt bedre med
storinkvisitoren i den nu sandsynlige sidste akt som Don Quijote på
korstog.
Flemming Chr. Nielsen
Kilde: Modstandsradioen
Danmarks Løver, 23.5.2010