Faktisk skylder jeg statsministeren en dyb undskyldning. Den kan ikke
være dyb nok, for længe har jeg undret mig over, at han offentligt og
uden så meget som en enkelt afslørende tåre i øjet har kunnet meddele,
at han er i dyb sorg over, at en dansk soldat igen er dræbt i
Afghanistan.
Jeg har tilmed kigget i den store ordbog over det danske sprog i 27 bind
for dér at finde en forklaring på, hvordan statsministeren kan være i
dyb sorg. Og jeg kunne ikke få det til at stemme med mit eget indtryk af
statsministeren, for sådan ser han ikke ud, men hvad står der i
ordbogen? Jo, at ved sorg forstås en dyb, vedholdende sjælelig smerte
eller nedtrykthed, forårsaget af tanken på et uafvendeligt onde, tabet
af et stort gode eller af en person, der har stået én nær; en følelse af
smerte eller ulykke; en ulykkelig, nedbøjet sindstilstand; i videre
anvendelse også om følelsens udtryk i miner og opførsel.
Intet af alt det observerer jeg hos statsministeren. Kun de bestandigt
gentagne oplysninger om, at han er i dyb sorg. Og tro mig. Jeg har som
de fleste andre set mennesker i dyb sorg. Jeg har også følt med dem. I
afmagt har jeg taget om dem. Men jeg har aldrig haft det fjerneste behov
for at tage om statsministeren. Jeg bilder mig endda ind, at hvis jeg
mødte op i Statsministeriet for at tage om ham i hans dybe sorg, ville
jeg straks blive overmandet af en snes sikkerhedsvagter, lagt i håndjern
og spærret inde for forstyrrelse af den offentlige orden.
Men jeg er endnu ikke kommet frem til min dybe undskyldning til
statsministeren, for jeg må inden da tilstå, at jeg hellere end at se
statsministeren i dyb sorg havde set ham smadre sit skrivebord i raseri
over de fordømte afghanere, bande over sin succesrige forgængers
lukrative job eller fyre de idioter, der ikke kan skrive et
kondolencebrev til en død soldats efterladte, uden at det er fyldt med
stavefejl og fotokopierede gentagelser.
Men se! Nu stiger solen af havets skød, og statsministeren er alligevel
ikke i dyb sorg. Det er mig, der ikke har læst grundigt nok på lektien i
den store ordbog over det danske sprog, for der findes også en anden
variant af sorg end den dybe vedholdende smerte, der forårsages af
tanken på et uafvendeligt onde.
Går vi ned til Sorg, pkt. 2, fremgår det nemlig, at ordet sorg også kan
anvendes om ydre kendetegn, ceremonier eller riter, hvorved man efter
skik og brug udtrykker bedrøvelse eller smerte i anledning af et
dødsfald.
"Sorg over en død er syv dage," hed det på Christian den Sjettes tid, og
som eksempel på Sorg, pkt. 2 citerer ordbogen den altid
ondskabsfuldt-satiriske P. A. Heiberg: "Det er jo over fjorten dage
siden, De lagde sorgen for Deres salig kone; hvorfor er De da nu så
sort?" Og den lige så sarkastiske H. C. Andersen har naturligvis også en
bemærkning om den udvendige sorg: "Sørgeåret var tilende, Enkefruen gik
klædt i halv Sorg."
Derfor vil jeg gerne undskylde, at jeg fejlagtigt troede,
statsministerens dybe sorg var udtryk for Sorg, pkt. 1. Jeg forstår nu -
og jeg har ordbogen og sprogforskningen med mig - at tragiske og
meningsløse dødsfald i det fjerne Afghanistan i virkeligheden slet ikke
giver anledning til dyb sorg, pkt. 1 hos statsministeren, men at det alt
sammen er teatersorg, jvnf. Sorg, pkt. 2.
Den dybe sorg, pkt. 2 er et levn fra enevælden. Den er et overleveret
etikettespørgsmål. Lige som statsministeren pr. etikette møder op i
kjole og hvidt, når han inviteres til hoffet, former han pr. etikette
ordene 'Jeg er i dyb sorg,' når han får den oplysning, at endnu en dansk
soldat er dræbt i Afghanistan.
Det er statsautoriseret teatergråd. Og det er min fejl, at jeg ikke
vidste det og blot lænede mig tilbage for at nyde forestillingen med min
egen private klump i halsen.
Så derfor må jeg beklage, kære statsminister, at jeg tog fejl af Sorg,
pkt. 1 og Sorg, pkt. 2.
Jeg har også bemærket, at statsministeren slet ikke kan se noget galt i
Dansk Folkepartis menneskesyn og derfor har trynet sin kirkeminister,
der sin vane tro og som altid i ganske få sekunder havde en anden
opfattelse. Men ordet menneskesyn findes slet ikke i den store danske
ordbog. Det nærmeste, vi måske dér kommer begrebet er ordet menneskedyr,
som betegner mennesker, der beherskes af deres lavere instinkter og
opfører sig dyrisk og råt. Og ordbogen har et meget præcist citat.
"Lovene og øvrigheden tillader menneskedyrene her i landet at myrde
menneskene," skrev forfatteren Jakob Knudsen, så det var måske alligevel
ordet menneskedyr, statsministeren havde i tankerne, da han udtalte sig
så smukt om Dansk Folkepartis menneskesyn.
Flemming Chr. Nielsen
Kilde: Modstandsradioen
Danmarks Løver, 25.9.2010