Det er en gammel nyhed, at folk fra Trykkefrihedsselskabet og Dansk
Folkeparti står i kø for at overbyde hinanden i groteske
generaliseringer om muslimer og islam. Det er også velkendt, at blandt
de mest nidkære kritikere finder man desuden nogle af de mest nidkære
kristne i Danmark. Det er næppe tilfældigt.
Spørgsmålet er imidlertid, om de kristelige korsfarere burde være dem,
der kastede de første sten, for nu at tale bibelsk. Specielt i
betragtning af, for igen at tale bibelsk, at det er et hæderkronet
princip at fjerne bjælken i eget øje, før man kaster sig over splinten i
andres øjne. Når man ser på kirken, dens fundament og historie, er der
faktisk gode grunde til at øve selvkritik, ja, måske endog foretage et
vidtrækkende selvopgør.
Et bemærkelsesværdigt tilløb til et sådant fandt sted sidste år. Med et
forslag om at tage afsked med Abrahams ofring af sin egen søn Isak som
en del af kristendommens kanon åbnede prodekan, dr.theol. Troels Nørager
fra Det Teologiske Fakultet i Århus op for en væsentlig diskussion såvel
som en rødglødende debat. Ikke blot i Kristeligt Dagblad, men også i
andre medier. Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, at han havde
åbnet for Pandoras æske, og det har han måske også.
Hvor mange imidlertid syntes at mene, at den teologiske doktor gik (alt)
for vidt, er spørgsmålet nok snarere, om han gik vidt nok. Sagen er
nemlig, at Bibelen rummer adskillige elementer, der ikke blot står i
modsætning til moderne demokrati, menneskerettigheder og etik, men også
fundamental medmenneskelighed. Ikke desto mindre vil de færreste
teologer tilsyneladende give afkald på så meget som et enkelt kapitel af
Bøgernes Bog.
Lad os tage nogle eksempler. I Anden Mosebog kap. 32 iværksætter Moses
på vegne af Herren nedslagtningen af 3000 israelitiske landsmænd, fordi
de har dyrket deres Gud i skikkelse af en guldkalv. Det havde de ganske
vist lovet ikke at gøre – men at slå 3000 mennesker ihjel som straf kan
vanskeligt karakteriseres som andet end proportionsløst blodbad. Men
ikke nok med det: Fortællerens sympati er åbenlyst hos Gud og Moses,
ikke hos de myrdede.
Nu kunne nogen måske tro, at de to herrer havde haft en uheldig offday,
men det er ikke tilfældet. Religiøs intolerance ophøjes nemlig til
guddommelig lov i Femte Mosebog kap. 17, når Guds talerør dikterer, at
enhver israelit, der gør sig skyldig i "afgudsdyrkelse", skal stenes til
døde. En grusom henrettelsesmetode. Hvorfor? Jo, for religionsfrihed
– en selvfølge i Vesten i dag og i flertallet af verdenshistoriens
ikke-monoteistiske kulturer.
Heller ikke når israelitterne skal erobre Det Forjættede Land, tages der
fløjlshandsker på. I Femte Mosebog kap. 7 og 20 beordrer Moses en
religiøst begrundet etnisk udrensning af de derværende folkeslag. Alle,
mænd og kvinder, børn og gamle, skal slås ihjel. Og det gør Moses'
efterfølger og israelitternes leder Josva, hvad han kan for at opfylde.
Se blot i Josvabogen kap. 10-11. Også han er massemorder, og også han
hyldes som helt.
En massemorder finder vi ligeledes i Herrens profet Elias i Første
Kongebog kap. 18. Efter at have vundet en styrkeprøve over 450
Baal-profeter på Karmels bjerg, indfanger han sine gudløse opponenter og
slagter dem. Taleban ville have været misundelig over denne nidkærhed.
Elias' efterfølger Elisa drager i Anden Kongebog kap. 2 omsorg for, at
42 drengebørn, der har gjort nar af hans skaldepande, bliver flået
ihjel. I samarbejde med Gud Herren, hvis nogen skulle være i tvivl.
Heller ikke David, den største israelitiske sagnkonge, har
tilsyneladende holdt sig tilbage. Således lovprises han i Første
Samuelsbog for at have dræbt "titusinder", mens rivalen Saul må nøjes
med at blive hædret for "tusinder". Det var David, ikke Saul, som Herren
udvalgte til at være grundlægger af et evigt dynasti.
I Første Mosebog kap. 19 bliver Sodoma og Gomorra genstand for Guds ildsprudlende vrede, og en af hovedårsagerne hertil var øjensynligt indbyggernes homoseksualitet. Igen er det ikke et spørgsmål om, at Herren har fået det forkerte ben ud af sengen hin dag. I Tredje Mosebog kap. 20 dikterer den guddommelige pebersvend en lov mod homoseksualitet. Med dødsstraf som sanktion.
Piger, der ikke er jomfruer, når de bliver gift, skal ifølge Femte
Mosebog kap. 22 i øvrigt stenes til døde. En undtagelse gælder
ikke-forlovede jomfruer, der bliver voldtaget. Ifølge Guds lov i
selvsamme kapitel er de forpligtede til at blive gift med
voldtægtsmanden. Pigen skulle jo nødig stå alene med det mulige resultat
af affæren.
Kalamiteter er imidlertid på ingen måde begrænset til Det Gamle
Testamente. I modsætning til, hvad de fleste teologer reklamerer med og
de fleste folk forestiller sig, kan Det Nye Testamente fremvise
elementer, der ligger på linje med nogle af de mest yderliggående sekter
i dag. Det drejer sig om bl.a. verdenshad, jødehad, familiehad,
fanatisme, ringeagt over for kvinder (inklusiv krav om at bære slør),
evig hævn over synderne, sandhedsabsolutisme, dødsstraf over
homoseksuelle og storhedsvanvid. Det skal jeg gerne detaljere ved
lejlighed.
Dertil kommer, at den kristne kirke, som jo abonnerer på Det Gamle og
Det Nye Testamente i fællesskab, historisk har bidraget til
modbydeligheder, der formentlig overgår alle andre religioner. I dens
navn (til dens udbredelse, opretholdelse eller ære) er der blevet opløst
religioner, ført korstoge, undertrykt kvinder, iværksat inkvisition,
kætterforfølgelser, censur, heksebrændinger, undertvingelse af indfødte,
religionskrige, massakrer på jøder, stigmatiseret anderledes tænkende
etc.
Og er det ikke et godt bibelsk princip, at man skal kende træet på
frugterne? Ja, at et godt træ, som Matthæusevangeliet kap. 7 siger, slet
ikke kan bære dårlige frugter?
Nu vil nogen sikkert indvende, at ovenstående eksempler ikke omfatter
"de bibelske grundfortællinger". Her må det på den ene side medgives, at
Bibelen vitterligt består af et kalejdoskop af skrifter præget af
forskellige traditioner, teologier og tider, ligesom man kan finde belæg
for næsten hvad som helst heri. Ingen tvivl om det. Derfor repræsenterer
eksemplerne også blot udvalgte sider af Bibelen, ikke Bibelen i dens
multispraglede mangfoldighed.
På den anden side skal det slås fast, at der kan fremhæves mange andre
eksempler af ovenstående type. Desuden er begrebet bibelske
grundfortællinger en noget variabel størrelse. Opfattelsen heraf er
erfaringsmæssigt betinget af de til enhver tid gældende teologiske
behov, modeluner og magtkonstellationer. Det er kirkehistorien et langt
bevis for. F.eks. har (dele af) Moseloven spillet en fremtrædende rolle
i mange kristne landes love og etik helt op i 1800-tallet. Og gør det
nogle steder endnu den dag i dag.
Endelig dominerer religiøs intolerance i skikkelse af forestillingen om
kun én, sand Gud – for israelitterne eller hele menneskeheden som sådan
– de bibelske skrifter. Et velkendt sted er fra de ti bud i Femte
Mosebog kap. 5: "Du må ikke have andre guder end mig ... for jeg, Herren
din Gud, er en skinsyg Gud!" I Anden Kongebog kap. 23 bliver det omsat
til blodig og brutal virkelighed i form af en kultisk revolution fra
oven; al ikke-jahvistisk gudsdyrkelse i Israel bliver systematisk
destrueret.
Dertil kommer det, som man kunne kalde for den kristne
sandhedsabsolutisme. Tænk på Frelseren, der ifølge Johannesevangeliet
kap. 14 hævder at være "vejen og sandheden og livet" og ifølge
Matthæusevangeliet kap. 28 har fået "al magt i himlen og på jorden",
hvorfor alle folkeslag skal gøres til hans disciple. Ja, ifølge
Filipperbrevet kap. 2 skal alle ned på knæ og "hver tunge bekende, at
Jesus Kristus er Herre". Intet mindre.
En nødvendig konsekvens af denne tankegang er religiøs eksklusivisme:
Forkastelsen af andre guder som afguder, dæmoner eller
ikke-eksisterende; forkastelsen af andre religioner og ideologier som
falske eller i det mindste laverestående; forkastelsen af alle, der ikke
dyrker den sande Gud, som hedninger, vantro eller kættere. I værste fald
som Guds fjender og Satans tjenere, der derfor skal udryddes.
Det er uomtvisteligt, at den bibelske intolerance, absolutisme og
eksklusivisme rummer et særligt potentiale for religiøst betinget vold.
Ligesom den er uforenelig med en moderne, fundamental menneskerettighed
som religionsfrihed. Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at vold er et
ukendt fænomen inden for polyteistiske religioner.
Nej, det særlige ved traditionel monoteisme er den religiøst
legitimerede intolerance – og undertiden vold og krig – når
Den Sande Tro skal udbredes og opretholdes. Eller som den tyske
kulturteoretiker Jan Assmann har slået til lyd for, er det afvisningen
og bekæmpelsen af andre guder og religioner som falske (afgudsdyrkelse,
djævleri, hedenskab, overtro m.m.), der er det revolutionerende nye og
traditionelt også et af de særskilt karakteristiske træk ved
monoteistiske religioner. At repræsentere Den Ene, Sande og Almægtige
Gud forpligter.
Ikke overraskende har det historisk haft store, negative konsekvenser
for mange religioner, frem for alt polyteistiske, der gerne har hyldet
en implicit religiøs tolerance og inklusivisme, selv om der også kan
gives eksempler på det modsatte. Sidstnævnte må dog betegnes som primært
kontekstbestemte og isolerede tilfælde. De er meget sjældent udtryk for
en principiel, universel og religiøst motiveret fornægtelse af alle
andre religioner end ens egen, sådan som vi kender det fra betydelige
dele af kristendommens historie, men også islams, hvad angår polyteisme.
Islam har traditionelt tilladt bl.a. jødedom og kristendom – kaldet
"Bogens folk" – som underordnede størrelser.
Mange, hvis ikke de fleste polyteistiske religioner, der ellers
repræsenterer den mest udbredte religionsform i menneskehedens historie,
er i dag helt eller delvist ophørt med at eksistere. I sammenligning er
de monoteistiske religioner kristendom og islam, der findes i talrige
varianter, blevet verdens største trosretninger.
En af rygmarvsindvendingerne fra kristne nyapologeters side er, at
fortrædelighederne for Vestens vedkommende i det store og hele er et
overstået kapitel i dag. Vort samfund er jo præget af sekularisering og
menneskerettigheder, multireligiøsitet og overvejende fredsommelige
kirkesamfund. Og det er da også sandt, specielt når man husker på, at
det i høj grad er opstået som et resultat af kirkens reducerede magt.
Som et resultat af Oplysningstidens opgør med de religionskrige og den
fanatiske intolerance, der fulgte i kølvandet på Reformationen.
Alligevel er det en sandhed med en del modifikationer. Som bekendt var
Bibelen hovedinspirationskilde for den tidligere leder for verdens
største supermagt og militærmaskine George W. Bush, der bl.a. gjorde
brug af religiøse legitimeringer af sine krige, ligesom han på klassisk
kristen vis skelnede skarpt ikke blot mellem Godhed og Ondskab, men også
mellem Venner og Fjender: "Enten er man med os, eller også er man med
terroristerne" (sml. Matthæusevangeliet kap. 12).
Nævnes skal også de måske mest indflydelsesrige kristne præster
herhjemme i nyere tid, Jesper Langballe og Søren Krarup, der på
afgørende måde er drevet af den religiøse absolutisme, der kendetegner
Bibelen og Luthers lære. F.eks. skrev Krarup for nogle år tilbage:
"Kristendommen er forkyndelse af sandheden, men sandheden kan der ikke
stemmes om. Den kan kun adlydes."
Få har som disse to bidraget ideologisk til at sætte den politiske
dagsorden i de senere år, ja, at skabe en ny tidsånd vendt frontalt mod
islam, kristendommens gamle ærkefjende. Der kunne nævnes flere
eksempler, men disse skulle række til at vise, at kirkens mere
traditionelle skikkelser langtfra er uddøde, tværtimod, og at de næppe
bidrager til fredelig sameksistens og tværkulturel forståelse.
Så hvad kan man gøre?
Har man modet til at se sin egen religions dæmoner i øjnene og øve
selvkritik af gavn, kunne man slå ind på den samme vej, som den
teologiske prodekan i Århus forsigtigt betrådte sidste år. Man kunne
gribe fat om nældens rod Bibelen og tage afsked ikke blot med Abrahams
ofring af Isak, men med alle intolerante, absolutistiske og voldelige
elementer som del af kristendommens kanoniske helligskrift. For hvad kan
man egentlig bruge dem til i nutidens verden?
Det ville have flere fordele. For det første ville man tage store
mængder eksplosiv ammunition ud af religionskritikernes kanoner. For det
andet ville man ikke længere være tvunget til at bortforklare og
omfortolke en masse steder, således at de på det nærmeste får den
modsatte betydning af det, som de efter al sandsynlighed har. Denne
fortolkningsmetode har ofte bidraget til at sætte teologer og præster i
et noget dubiøst skær.
For det tredje ville risikoen for, at konservative og fundamentalistiske
troende bruger Bibelen til at legitimere religiøs diskrimination,
undertrykkelse og forfølgelse blive minimeret drastisk. Endelig ville
man have ryggen fri til at rette en kritik af de intolerante,
absolutistiske og eksklusivistiske elementer, der også findes i dele af
Koranen og af islam i øvrigt, verdens næststørste religion – og hvor de
ellers manifesterer sig, naturligvis. F.eks. hos hardcore ateister og
betonsekularister.
Det ville godt nok resultere i en noget fortyndet og forandret udgave af
Bibelen (og dermed en afsked til alle traditionelle udgaver af
kristendommen), men i betragtning af de betydelige gevinster ved
indgrebet er spørgsmålet vel blot: Hvad venter man på?
Jens-André P. Herbener
Kilde: Politiken,
14.3.2010