Hvis kristendommen er hovedkilden til moderne friheds- og lighedstanker
– hvorfor gik der så 1.800 år, før de blev indført?
Værdikampen kører i højeste gear i disse år. En nok så vigtig del er et
skænderi om, hvem der har hovedæren for de moderne friheds- og
lighedsrettigheder. Ifølge en voksende hær af kristne, ofte
nationalkonservative nyapologeter, er der ingen tvivl: Det har
kristendommen.
Dermed har de ikke blot vendt sig frontalt mod de nye ateister - Sam
Harris, Richard Dawkins, Christopher Hitchens og Daniel Dennett - der
har erklæret religionen krig. De har også afvist en ellers betydelig
konsensus om, at kilden til hæderkronede vestlige værdier først og
fremmest skal findes i oplysningstiden og sekulariseringen, ikke den
kristne kirke.
Sandsynligheden for, at nyapologeterne får succes med deres
historierevisionisme, burde være beskeden. Der er bjerge af evidens, der
taler imod den. Men da den har fået magtfulde kirkeorganisationer til at
vejre morgenluft, godt støttet af den borgerlige presse, medieglade
teologer og almindelig uvidenhed, skal man ikke være for sikker. Ja, på
grund af den ophedede islamdebat herhjemme kan kristendomskritik i vore
dage sågar udløse anklager om landsskadelig virksomhed.
Med andre ord: Et iskoldt, historisk-kritisk styrtebad er på sin plads.
Faktum er, at kristendommen historisk har manifesteret sig som en af de
mest intolerante religioner nogensinde. Hvis ikke den mest intolerante.
Det skyldes, at kristne allerede fra begyndelsen opfattede sig som
repræsentanter for den eneste gud, sandhed og frelse. Derfor afviste de
gerne andre religioner som falske, hvilket i kombination med en massiv
missionsvirksomhed bragte dem på konfrontationskurs med omverdenen.
Berømt er deres forkastelse af den romerske kejserkult. Modstanden mod
de kristne udartede i det 3. og begyndelsen af 4. århundrede til
regulære forfølgelser.
I årene 311 og 313 blev der imidlertid udstedt toleranceedikter, der
legaliserede kristendommen. Lidt ligesom Hitler, der udnyttede
demokratiet til at afskaffe demokratiet, udnyttede de kristne den
religiøse tolerance til at afskaffe den: I slutningen af det 4.
århundrede gjorde kejser Theodosius ikke blot kristendom til
statsreligion, men forbød også strengt andre religioner. Herefter skulle
der gå omkring 1.400 år, før der atter blev indført religionsfrihed i
den kristne verden: i Frankrig med 'Erklæringen om menneskerettigheder'
i 1789, i USA med 'The Bill of Rights' i 1791 og i Danmark med
grundloven i 1849.
Indtil da havde de store kirkeinstitutioner for det meste været
kendetegnet af en klar intolerance dels internt over for afvigende
kristendomsformer, dels eksternt over for ikke-kristne religioner. Hvad
førstnævnte angår, slog allerede kirkefaderen Augustin til lyd for
anvendelsen af tvang mod kættere. Denne opfattelse blev udviklet og
systematiseret med oprettelsen af den pavelige inkvisition i 1231, den
spanske inkvisition i 1478 og den romerske inkvisition i 1542;
hovedformålet var at udrydde enhver form for kætteri. Først i 1965 blev
inkvisitionen nedlagt - og endda kun delvis.
Hvad andre religioner angår, kan nævnes frankerkongen Karl den Store,
der i 700-tallet kombinerede sine felttog mod sakserne med
tvangskristning. De, der modsatte sig den nye religion, blev henrettet,
og det var tusinder. Nævnes bør også korstogene til Mellemøsten i
1096-1270. Et vigtigt formål var at fravriste muslimerne magten over Det
Hellige Land, men det bundede i et dybt fjendskab til islam, der
opfattedes som både afguderi, en trussel og konkurrent. Også den hylder
jo en ikke-etnisk, universalistisk monoteisme.
På mange måder er Søren Krarups islamofobi repræsentativ for store dele
af kirkehistorien. Nævnes bør tillige de nordiske korstoge i
Østersøområdet i 11-1200-tallet, der havde til formål at underkue og
kristne de hedninger, som den almindelige missionsvirksomhed ikke havde
fået bugt med.
Det var heller ikke tværkulturel tolerance, der i 1500-tallet fik de
spanske conquistadores til at kræve de indfødte indianeres omvendelse
til kristendommen. Hvis de nægtede - fik de at vide - ville de kunne
takke sig selv for den død og ødelæggelse, der ville blive resultatet
heraf. Det var imidlertid ikke kun spaniolerne, der gjorde sig skyldige
i regelrette forbrydelser. Faktisk blev mange af de indfødte i både
Nord- og Sydamerika myrdet, gjort til slaver eller fordrevet af de
kristne kolonimagter. Tænk, hvis det var taberne, der skulle skrive
Amerikas historie.
Man må heller ikke glemme de talrige massakrer på jøder fra det 11.-18.
århundrede; ej heller den generelle antisemitisme i kirken. Og her holdt
Luther sig ikke tilbage. Berygtet er således hans smædeskrift 'Om
jøderne og deres løgne' fra 1543, hvor han opfordrer tyskerne til at
brænde jødernes synagoger, nedrive deres huse og udvise dem for altid.
400 år senere skulle det blive omsat til apokalyptisk virkelighed.
I øvrigt medførte reformationen ikke trosfrihed, som man ofte får at
vide i dag. Tværtimod var der udbredt censur i protestantiske lande, og
der blev praktiseret brutale straffe for kætteri og blasfemi, ja, i
flere lande - Danmark inklusive - blev der indført religionstvang.
Dertil kom de grusomme religionskrige mellem katolikker og protestanter.
Heller ikke den katolske kirke abonnerede på moderne frihedsrettigheder,
f.eks. ytringsfrihed. Foregrebet af bl.a. bogbrændinger begyndte det
såkaldte 'Indeks over forbudte bøger' at udkomme som led i
modreformationen, og det blev først afskaffet i 1966. Her kan man finde
en række af Vestens mest indflydelsesrige tænkere, f.eks.
oplysningsfilosofferne Locke, Montesquieu, Voltaire, Rousseau og Kant.
Samlet set var reformationstiden en af de mest intolerante epoker af
kirkens historie. Det kom også til udtryk i hekseforfølgelserne, der
absolut heller ikke må glemmes. De kulminerede i 15-1600-tallet og
kendetegnede ikke mindst det protestantiske Nordeuropa. Titusindvis af
mennesker (børn inklusive) blev brændt på bålet for beskyldninger om at
stå i ledtog med Djævlen.
Det skal understreges, at ovenstående kun udgør et lille udsnit af
kirkehistoriens synderegister. Det er ulykkeligvis kilometerlangt.
Faktisk har tyskeren Karlheinz Deschner i en årrække været i gang med et
storstilet værk betitlet 'Kristendommens kriminalhistorie', der indtil
videre omfatter ni digre bind. Interesserede kan læse videre her.
Når kristendommens apologeter gøres opmærksom på de mange overgreb, der
er sket i kirkens historie, er det mest almindelige forsvar, at det ikke
har noget med 'det kristne budskab' at gøre; at man må skelne mellem
kristendom og kirken; at alle kalamiteterne udgør en 'misforståelse' af
Jesu budskab om næstekærlighed, lighed og frihed. Ja, at Det Nye
Testamente repræsenterer noget fundamentalt godt og unikt.
Som det skal vises i det følgende, hviler denne opfattelse på et enten
ensidigt eller falsk grundlag. Faktisk indeholder de kristne
grundtekster nogle mørke sider, som man normalt kun forbinder med
yderliggående sekter og bevægelser, og som de fleste præster derfor
fortier.
Men lad os først se på det, man gerne er stolt af.
»Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre
mod dem«, står der i Matthæusevangeliet 7,12. Det kaldes Den Gyldne
Regel og betegnes ikke sjældent som et af kristendommens fornemste
bidrag til 'humaniseringen' af menneskeheden. Problemet er imidlertid,
at den ikke er kristendommens opfindelse. Langtfra. Den er ikke blot
langt ældre, men findes også i talrige kulturer verden over. Den
optræder således - i positivt eller negativt formulerede former - i
jødedom, oldegyptisk religion, græsk og romersk filosofi, hinduisme,
islam, buddhisme og konfucianisme.
»Du skal elske din næste som dig selv«, står der i Matthæusevangeliet
22,39. Det kaldes næstekærlighedsbuddet og karakteriseres ofte som selve
kernen i kristendommen. Ligesom Moselovens 'øje for øje og tand for
tand'-princip, som det gerne modstilles, stammer det imidlertid fra Det
Gamle Testamente (3. Mosebog 19,18), og det er dermed heller ikke
kristendommens opfindelse, uagtet at der her sker en såkaldt
radikalisering af buddet. Den er dog noget formel.
Der findes nemlig mange udsagn i Det Nye Testamente, der går i en anden
retning; f.eks. familiehad som betingelse for at være kristen
(Lukasevangeliet 14,26); løfte om, at vantro og frafaldne skal slås
ihjel (Lukasevangeliet 13,1-5; Johannesevangeliet 15,5-6); fordømmelse
af jøderne som bl.a. Kristus-mordere (1. Thessalonikerbrev 2,14-16);
forbandelse af kristne afvigere (Galatherbrevet 1,6-9); anvendelse af
tvang til at kristne folk (Lukasevangeliet 14,21-23); hævn over
synderne, der skal brænde i helvede i al evighed (Matthæusevangeliet
25,41-46); ja, i samme evangelium tordner næstekærlighedens fyrste: »Jeg
er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet for at sætte
splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en
svigerdatter og hendes svigermor«. (10,34-35).
Intet af dette lyder særligt næstekærligt, og det er det heller ikke.
Som den tredje juvel i kristendommens krone fremhæves ofte dens
universelle 'lighedstanke': »For I er alle Guds børn ved troen, i
Kristus Jesus. (...) Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker,
på at være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i
Kristus Jesus«. (Galatherbrevet 3,26-28). Det er imidlertid langtfra
noget budskab om alle menneskers lighed; det omfatter udelukkende
troende kristne, ikke tilhængere af andre religioner. F.eks. jøder og
polyteister, der ikke tror på Kristus. Eller som det kom til at lyde i
mange århundreder: uden for kirken ingen frelse!
Lighedsstanken inkluderer heller ikke homoseksuelle, der ifølge
Romerbrevet 1,26-32 bør dø. Som bekendt er der også gået over 2.000 år
af kristendommens historie, og homoseksuelle har stadig ikke fået lov
til at gifte sig i folkekirken. Ligesom gode heteroseksuelle. Om
ligestilling mellem kønnene i nutidig forstand er der heller ikke tale.
Paulus udtrykker det således: »En kvinde skal lade sig belære i stilhed
og underordne sig i alt; men at optræde som lærer tillader jeg ikke en
kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed«.
(1. Timotheusbrev 2,11-12). Ja, faktisk skal kristne kvinder - modsat
mænd - gå med slør (1. Korintherbrev 11,5-7). Det er endelig ikke
tilfældigt, at det først var knap 2.000 år efter Kristi fødsel - i 1947
- at kvinder fik lov til at blive præster i kirken. Intetsteds i dens
grundskrift tillades eksistensen heraf.
Hvad med Jesus selv, Frelseren, der gerne betegnes som indbegrebet af
overjordisk kærlighed, ja, selve livets sejr over døden?
Målt ud fra almindelige standarder led han ikke blot af megalomani i
tredje potens; han påberåbte sig også absolut sandhedsmonopol. I
Johannesevangeliet 14,6 hævder han at være selve »vejen og sandheden og
livet«, og ifølge Matthæusevangeliet 28,18-19 har han fået »al magt i
himlen og på jorden«, hvorfor alle folkeslag skal gøres til hans
disciple. Ifølge Apostlenes Gerninger 4,12 er han den ubetinget eneste,
der kan 'frelse' menneskene, og ifølge Filipperbrevet 2,10-11 skal alle
i universet ned på knæ og »hver tunge bekende: Jesus Kristus er Herre«.
Med denne offensive sandhedsabsolutisme fødes religiøs intolerance for
alvor: Alle andre religioner er nødvendigvis vantro og afgudsdyrkelse,
og de bør derfor forkastes, ja, helst elimineres. Det forbud mod andre
religioner, som kristne indførte, da de endelig fik magten i Romerriget
i slutningen af det 4. århundrede, er en logisk konsekvens heraf.
Endelig skal man huske på, at de kristnes bibel ikke blot består af Det
Nye, men også Det Gamle Testamente, der tillige har spillet en kolossal
rolle i kirkens historie. Ganske vist har den nye pagt afløst den gamle,
men det understreges flere steder, at Moseloven ikke er sat ud af kraft
(f.eks. Matthæusevangeliet 5,17-19). Faktisk har dele heraf ligget til
grund for både retssystem og moral i kristne lande i tidens løb. Og det
er langtfra kun artigheder, man finder heri, men også krav om at
henrette afgudsdyrkere, homoseksuelle og troldkvinder såvel som udrydde
hele folkeslag.
Hvad kan vi konkludere her til sidst? At Bibelen er en mangefacetteret,
til tider selvmodsigende størrelse, der kan legitimere vidt forskellige
ting, og derfor er ovenstående fremstilling naturligvis selektiv.
Men den er mere nuanceret end mange nyapologeters, der på skønmalerisk
vis markedsfører nytestamentlig kristendom som næstekærlighedens og
frihedens fakkel.
Som vist indeholder Det Nye Testamente også en række mørke sider. Det
gælder især et radikalt sandhedsmonopol, der ikke blot har kunnet
legitimere, men undertiden decideret motivere det, man i vore dage gerne
affejer som kirkens 'misbrug' af 'det kristne budskab', f.eks. forbud
mod andre religioner, tvangsomvendelser, korstoge, inkvisition,
antisemitisme, censur, kolonisering og hekseforfølgelser. Omvendt har
moderne forestillinger om homoseksuelles ligeværd og kvinders
ligestilling ikke meget med Bibelen at gøre.
De kristne grundtekster er altså ikke blot glødende næstekærlighed og
svimlende forjættelser om paradis. De er tillige karakteriseret af
absolutisme, eksklusivisme og intolerance, og derfor kan man ikke på
uproblematisk vis bagatellisere kirkehistoriens modbydeligheder som
'fejlfortolkninger', 'misforståelser' eller lignende.
Sagt på en anden måde: Hvis kristendommen er hovedkilden til moderne
friheds- og lighedsrettigheder, hvorfor skulle der så gå 1.800 år (eller
mere) af dens historie, før de blev indført? Hvorfor sørgede de store
kirkeinstitutioner ikke for det i de 1.400 år, de for alvor havde magten
til det?
Hvorfor skete det først, da de blev trængt i defensiven af
oplysningstiden og sekulariseringen?
Årsagen til, at en så vigtig rettighed som religionsfrihed opstod i
Vesten, er efter alt at dømme, at det var her, behovet for det var
størst. Kravet herom voksede frem som en modreaktion på den udprægede
intolerance, ufrihed og de religiøse konflikter, der søndersled Europa
efter reformationen.
I øvrigt var den ikke noget enestående nyt. På mange måder var den en
genfødsel af den religiøse pluralisme og frihed, der i forskellig grad
kendetegnede førkristne kulturer. Hvilket var en følge af, at de som
regel ikke kendte til eksklusivistiske helligskrifter, trosbekendelser
og ortodoksi.
Men er der slet ikke gode ting at sige om den kristne kirke, kunne en
bekymret læser måske spørge? Jo, bestemt. Men da læseren allerede kan
orientere sig om disse i millioner af kristne bøger, er der ingen grund
til at gentage dem her.
Jens-André P. Herbener og Philippe Provençal
Kilde: Politiken,
18.12.2010