Debatten om kvindelig omskæring har nu kørt i Danmark gennem en længere periode og har fra politisk hold medført, at der nu tages initiativer til en nødvendig opstramning af lovgivningen, så overgrebet også kan straffes, selvom det foretages i udlandet. Kvindelig omskæring er og bliver, et utilgiveligt indgreb på piger, der ligesom alle andre, må beskyttes imod sådanne barbariske overgreb og sikres retten til, at råde over egen krop og seksualitet.
Men selvom jeg byder debatten om omskæring velkommen og de efterfølgende initiativer på lovgivningsområdet, så mener jeg, at den generelle debat bærer præg af blokeringer i synsfeltet og en total mangel på kritik overfor vores egen vestlige kultur. Den danske kritik, har således næsten udelukkende været vendt mod den somaliske kultur og fuldstændigt forsømt, at se kritisk på vores egen såkaldt overlegne kultur, hvor kvinden er ligestillet med manden og tilsyneladende frit kan udfolde sin seksualitet.
Men er billedet helt så sort-hvidt, som det umiddelbart giver sig ud for at være og findes der ikke også indenfor den vestlige kultur, tendenser, som på samme vis som kvindelig omskæring, sætter rammer for vores seksualitet og "standarder" for vores kønsorganer. Eller sagt på en anden måde: Er det vestlige kvindebillede, nødvendigvis mere frigjort, end det billede af kvinden, som produceres og reproduceres gennem somaliske kulturskikke.
Min påstand er den, at der også i vesten findes kulturelle konventioner, der søger at "skære" det kvindelige kønsorgan efter bestemte idealbilleder - billeder som ikke mindst pornoindustrien og den generelle pornoficering af det offentlige rum, har været med til at fremmane. Det vestlige kvindeideal handler således ikke længere "kun" om bryster, baller og lange ben, men har langsomt, men sikkert, forceret trussekanten, til nu også at fokusere på kønsbehåring, skamlæber osv.
Hvilken forargelse vakte det ikke, da Julia Robert i fuld offentlighed løftede armen til et vink og i samme øjeblik afslørede en ganske fremskreden og velvoksen armhulebehåring. Hvad der her kunne have været, et harmløst vink og et ubetydeligt snapshot, blev dog i vestlige kulturoptik, til et sensationsbillede og gjort til genstand for offentlig debat, blot fordi hun fremviste, hvad der fra naturens hånd, hører enhver armhule til. Hvor meget fortæller dette "billede" ikke, om vestlig kultur og vestlige kvindebilleder.
Og hvilken "vestligt orienteret" kvinde, kender ikke til de rituelle forårsforberedelser forud for sommerens bikinisæson, hvor der bliver tyndet godt og grundigt ud i hårvæksten mellem benene og rundt om det kvindelige kønsorgan, så der efterhånden kun er en forsvindende mængde hår tilbage under den lille trusse. Her er jeg glad for at være mand, men jeg må sige, at fremtiden for mine hår i røven ser truende ud. For før eller siden, bliver det sikkert mandens tur og allerede i dag, er det ved at være på mode, at barbere sine nosser.
Et andet fænomen som min mandlige optik, ikke har kunnet undgå, at bemærke, er den nyeste buksemode for kvinder, hvor taljen synes at være blevet forrykket kraftigt mod syd, til et punkt på det kropslige landkort, som dårligt længere, kan betegnes som maveskind. Ikke mindst popikonet Britney Spears, synes at have været forbilleder for denne nye taljeforskydning, som jeg uden at kunne sige det med sikkerhed, dog tror, at en hel del kvinder dårligt kan gå i kast med, uden lidt hjælp fra barberkniven.
Men en ting er popkulturen, noget andet er pornoindustriens voksende indflydelse på den bredere kultur og kropsopfattelse. Det er ikke længe siden jeg i TV så en dokumentarudsendelse om kvinder i USA, som fik foretaget kosmetiske indgreb på kønsdelene. Det kunne f.eks. dreje sig om meget lange eller hængene skamlæber, som kunne være en medfødt egenskab eller være forårsaget af fødsler. Andre ville have korrigeret forholdet mellem de store og små skamlæber, mens atter andre, med laser fik fjernet hud fra skeden, for dermed at øge friktionen under samleje.
Det er vigtigt at bemærke, at udsendelsen ikke drejede sig om nedfaldne underliv, inkontinens eller andre "virkelige" problemer, som der måske kunne fremføres reelle lægelige argumenter for, men derimod, om kosmetiske indgreb, hvor kvinden ikke sjældent, ville medbringe udklip fra pornoblade, for at give kirurgen, et indtryk af det ønskede slutresultat. Der er med andre ord tale om, en form for "frivillig omskæring", udført på "moderne" "oplyste" og "modebevidste" kvinder!
Pornokulturens indflydelse på kvindeidealet stopper dog ikke her. Der er nemlig også tale om en ny tendens til hårmode, for de nedre regioner. Både kvinder og mænd ser i dag pornofilm, og man skal ikke have set mange pornofilm, for at vide, at idealet tilsyneladende i dag er en kusse, hvor alle hår enten er barberet væk eller hvor der kun er ladt en lille stribe skovryg tilbage oppe over et ellers blotlagt venusbjerg. Andre vælger at farve eller ligefrem figurbarbere deres kønsbehåring - enten for sjov eller som en led i en totaliscenesættelse af deres krop.
En lidt anderledes, men dog sammenfaldende tendens i tiden, er tendensen til piercinger af enten kønslæberne eller af klitoris. Ved piercing af kønslæberne eller klitoris, er der selvfølgeligt ikke tale om indgreb, foretaget med et sløvt glasskår eller en rusten køkkenkniv. Men efter sigende, så er piercing, ikke et ufarligt indgreb på kroppen, og det skulle ikke undre mig, om der skulle sidde et par danske kvinder ude i det ganske land, som havde fået ødelagt deres sexliv som konsekvens heraf. Sikkert er det i hvert fald, at der findes folk, som har fået ødelagt deres tunge eller andre områder i munden pga. en tungepiercing - og et par navler, som ikke ser helt normale ud, efter kontakten med en ring eller noget lignende.
Den igangværende debat om omskæring af somaliske piger, må således nødvendigvis sætte gang i en selvransagelse omkring den vestlige kulturs egne behandling af de nedre regioner. Vores såkaldt overlegne civilisation, lægger også et kulturelt pres på vestlige kvinder og deres kønsorganer, som i stigende grad skal være skåret og friseret efter et bestemt mønster. Der er selvfølgelig en vigtig forskel, mellem den umyndige pige, som efter forældrenes ønske, får skamferet sit skød og så den "vestlige" kvinde som af "egen fri vilje" står på hovedet i frisørsalonen eller spreder ben for kirurgen, for frivilligt at få "trimmet" kønslæberne. Men overgangen er glidende mellem det usynlige pres, som en kommerciel pornokultur udøver på den vestlige kvinde og det kulturelle pres, som påvirker somaliske forældre, til at foretage omskæring på deres pigebørn.
Den vestlige kvinde og i stigende grad også mand, lader sig langsomt suge ind i en kommercialiseret stripteasekultur, hvor alt er blotlagt og ingenting er helligt. Vi er klædt af til skindet, og snart kan end ikke det ufødte barn, se sig fri for kulturens korrigerende indgreb. Og hvor langt er der fra kvinden eller manden, der med et udklip fra et pornoblad i hånden, viser kirurgen hvordan ønskepikken eller ønskekussen skal se ud, og til det kommende forældrepar, som med et billede af ønskebarnet i hånden, beder gendesigneren om, at skabe dem det perfekte barn?
Jeg fordømmer ikke porno, nøgenhed - eller friheden for den enkelte, til at foretage frivillige indgreb på egen krop. Men jeg idylliserer heller ikke den moderne vestlige kultur, der kan være mindst lige så begrænsende, som den er frigørende. Kussen er således ikke længere et privat anliggende, men er blevet et moderne objekt for modeindustri, pornoindustri og alverdens kommercielle interesser. Dresseret, friseret, designet og kapitaliseret. Og mens det ser ud til at omskæring af somaliske piger, er en kulturel skik på tilbagetog, så er der i den vesten, ved at vokse en kultur frem som potentielt set, er ligeså indgribende overfor det kvindelige kønsorgan, som en kvindelig omskæring af somaliske kvinder, er det.
Danske nyfeminister kunne lære lidt af deres "halvfjerdsermødre", der i sin tid ikke var bange for at tage spejlet frem og betragte sig selv, som led i en erkendelsesproces omkring dem selv og deres kønsorgan. Feminister og andre, som i disse dage spyer ild mod somaliske kulturskikke, burde derfor tage deres eget kønsorgan over spejlet og samtidig med en kritik af andre kulturers overgreb på de kvindelige kønsorganer, formulere en selvstændig kritik af den vestlige kulturalisering og kommercialisering af den "vestlige kusse". Måske der også her, hviler et kulturelt pres på kvinden, for at leve op til bestemte idealer. For er den vestlige kusse, i virkeligheden, så frigjort endda?
Pikken og kussen findes i lige så mange størrelser, farver og udformninger, som der er mennesker til i verden. Og mister vi ikke dele af denne naturgivne mangfoldighed, ved at give los for ensretningen og kommercialiseringen af kønsorganerne? Og er den igangværende udvikling, ikke potentielt set mere indgribende overfor menneskekroppen, end et trods alt rimeligt isoleret fænomen, som f.eks. omskæring af somaliske piger?
Lad mig slutte af med, at slå et slag for urskovskussen, der kræver, at man som en anden Indiana Jones, først må kæmpe sig igennem det tætte krat af hår, inden man når frem til den mystiske hule med skatkammeret af saft, kraft og vellyst. Alternativet, er det neonbelyste "red light distrikt", som for tiden promoveres for fuld kraft af ikke mindst pornoindustrien - et kussebillede, hvor alt er synligt og intet er overladt til fantasien, men som af samme grund, dog hurtigt mister sin mystik og tiltrækningkraft.
Mikkel Johannsen
Faklen.dk, december 2002