Et spøgelse går ikke gennem Europa!
Kommunismen døde omkring 1990 og er så miskendt, at dens spøgelse ikke
engang tør vise sig. Desværre smittede dens fiasko af på den
demokratiske socialisme, der ellers har en ret succesfuld historie bag
sig i den europæiske velfærdsmodel, så ca. 50% danskere i dag kalder sig
selv venstreorienterede, men kun 22% socialister ...
Nu ligger den
demokratiske socialisme under et bjerg af aske fra Berlinmuren og det
rustne Jerntæppe, og den svæver mellem liv og død. Derfor har den heller
ikke noget spøgelse, der kan vandre omkring og minde folk om, at der er
et alternativ midt under den værste økonomiske krise siden 30'erne -
fremkaldt af en kapitalisme præget af det mest uhæmmede marked siden
20'erne takket være den nyliberale markedsfundamentalisme. Den
demokratiske socialisme behøver ikke blot genoplivning, men genfødsel!
Den har brug for at lære af historien, indoptage de sunde elementer fra
andre politiske filosofier og formulere en vision for fremtiden, der
taler til folk i det 21. århundrede. Der er derfor brug for en ny slags
socialisme: Liberalsocialismen!
Liberalsocialismen (LS) ser ikke sig selv som et parti, men som en
strømning, der kan inspirere og samle centrum-venstre i et nyt hegemoni
med nye samfundsforandringer på dagsordenen, først i Danmark og måske
siden i verden. LS vil revitalisere samspillet mellem en demokratisk
stat, et ægte dynamisk marked og et selvorganiserende civilsamfund.
Det 20. århundrede havde en tilsvarende konstruktion:
Socialliberalismen. Den var på én gang en særlig slags
liberalisme - og et kompromis mellem de sociale, demokratiske og
progressive sider af socialismen, liberalismen og konservatismen.
I kompromisset spillede de forskelle strømninger meget forenklet sagt
disse roller:
• Den demokratiske socialisme bidrog med en socialt
og politisk retfærdig udvidelse af demokratiet med en delvis erobring af
staten samt anvendelse af den bl.a. til omfordeling og markedsregulering
og social mobilitet gennem gratis uddannelsestilbud.
• Den progressive liberalisme bidrog med borgernes frihedsrettigheder
til privatliv, fri debat og materielle forudsætninger for et godt liv
via et relativt frit marked, men også muligheder for flere gennem
uddannelse og omfordeling og mere fri konkurrence.
• Socialkonservatismen modvirkede overdrevne abstrakte principper ved
at sikre forandringer i et tempo, hvor mennesker og miljø kunne følge
med.
LS ønsker at bygge videre på samarbejdet bag socialliberalismen, men
trække samfundet et solidt skridt til venstre dels ved selv at formulere
sin egen politisk-ideologiske platform med indre dialektisk konsistens -
og dels ved at række hånden frem for at forme et nyt kompromis og en ny
koalition. Her skal indgå den reformistiske og demokratiske socialismes
stolte traditioner, dele af den oprindelige og især den politiske
liberalisme og socialkonservatismens moderation samt omtanke for
kommende generationer. LS ønsker langt mere politisk styring af det
kapitalistiske marked og vil bruge fællesskabets ressourcer til at sikre
flest mulig mennesker størst mulig reel frihed. Udgangspunktet må være
det motto, som i sin tid forenede den progressive liberalisme og den
utopiske socialisme i 1800-tallets samfundsomvæltninger: Frihed, lighed
og broderskab!
LS har lært af det 20. århundredes tragiske fejltagelser og
forbryderiske regimer både til højre og venstre. For LS går vejen til en
bedre verden derfor ikke gennem revolution og vold, men gennem fredelig
men grundlæggende samfundsforandring med trinvise reformer. De skal
gradvist udbygge demokratiet og øge selvorganiseringen på alle områder,
også det økonomiske.
Derfor afviser LS skarpt at ophæve eller indskrænke nogen lovbaseret
menneskerettighed i fredstid, uanset hvor alvorlig grunden måtte synes
at være. Det gælder også under kamp mod en ubønhørlig terrorisme, en
barsk systemkonkurrence, supermagtspression eller sågar en ny kold krig.
Derudover er det et egentligt projekt for LS at udvide og udvikle disse
rettigheder og give så mange mennesker som muligt reel adgang til dem
overalt i verden.
LS anser ikke mennesket for at være enten godt eller ondt, men netop
både og. LS tror ikke på et samfund, hvor alt er godt og alle gode -
men heller ikke på det omvendte! For LS vil der altid være behov for en
lovlig og demokratisk national, regional og global samfundsmagt til at
forhindre menneskers dårlige sider i at ødelægge vigtige muligheder for
dem selv, andre mennesker eller hele samfundet. Staten vil derfor ikke
dø bort og skal heller ikke slås i stykker. Tværtimod er den både som
magtinstrument og serviceleverandør historisk set blevet stadig mere
vigtig. Dels til at styre kapitalen ind på samfundsnyttige veje og dels
som leverandør af stadig mere sofistikeret arbejdskraft, viden og
infrastruktur. LS ser kun tegn på, at dette vil fortsætte.
Af hovedprincipper for Liberalsocialismen kan nævnes:
1. For LS er målet, at hele verden kommer så nær som muligt til det
ideal, som Marx drømte om: Hvor den enkeltes frihed er forudsætningen
for alles frihed, hvor alle kan realisere sig selv og rejse samt bosætte
sig frit overalt, og hvor økonomien kører efter mottoet: "Yde efter
evne, nyde efter behov!"
2. Kapitalisme og socialisme såvel som nationalisme og internationalisme
er ikke kun modsætninger, men også hinandens forudsætninger. LS mener
derfor, at de kan ikke leve uden hinanden - heller i den fremtid, man
kan forudse. Kapitalismen blev netop født sammen med nationalismen - og
imperialismen/ kolonialismen, og begge har hele tiden banet vejen for
den. Nu er især den rige verden på vej ind i relativt moderne
videnskapitalisme, mens der opstår nye arbejderklasser under præmoderne
industri-agtige forhold i den tredje verden.
3. For LS at se har kampen om magten nationalt og internationalt siden
kapitalismens begyndelse kunnet opstilles på to komplementære akser: den
socioøkonomiske og den sociokulturelle. På den socioøkonomiske akse har
man kunnet opdele samfundets klasser og lag efter forholdet til
produktionens midler, former og resultater. På den sociokulturelle akse
efter forskellige gruppers forhold til skismaet mellem international
modernitet og lokal tradition.
4. LS anser lovlig erhvervet personlig ejendom som ukrænkelig, når den er
opnået ved en reel innovativ og produktiv indsats, der giver andre
arbejde og udfordringer og indkomst, og selvsagt så længe man betaler en
rimelig andel til det fællesskab, som man skylder sin sundhed, trygge
opvækst og alderdom, indkomst ved arbejdsløshed samt livslang
uddannelse. Til gengæld er LS ganske som den tidlige liberalisme imod
nedarvede penge, positioner og privilegier. Kun familieeffekter skal
kunne arves, og ved formuer over 1 mio. skal der være en arvegift på
80%.
5. LS bekender sig åbent til stadig mere politisk og overstatsligt
samarbejde på europæisk og globalt niveau. Målet må være at opnå en
sandt demokratisk global regering i et internationalt demokratisk
system. LS har som langsigtet mål at forene venstrekræfterne i den
nationale, regionale og globale klassekamp, og her sætter LS bl.a. sin
lid til kapitalismens egen dynamik, som vil forøge den globale arbejder-
og middelklasse.
6. Kapitalismens er historiens bedste vækstmotor, men dels er dens vækst
blind, dels fører kapitalismens love også til utallige økonomiske
kriser. Her har de alvorligste haft rod i en stærk ubalance mellem en
"alt andet lige" sund produktionskapital og en særdeles usund
finanskapital. LS vil lade staten gribe stadig stærkere ind over for
finanskapitalen og om nødvendigt overtage sektoren for at sikre
økonomisk stabilitet. Eller som Keynes formulerede det: "Det kan blive
nødvendigt at begå medlidenhedsdrab på finanskapitalen"!
7. Kæmpestore virksomheder - som kapitalismen også har en tendens til at
skabe - skal staten splitte op i mindre eller små virksomheder med
større indbyrdes konkurrence. Selv har den en afgørende rolle at spille
som 'buffer' og regulator under kapitalismens konjunkturer. Oveni kommer
dens opgave som organisator af den samlede reproduktion herunder
børnehaver og skoler og plejehjem samt transport. Endelig er en stærk
stat en garant for, at demokratiske beslutninger er vigtigere end
markedets forgodtbefindende.
8. Absolut dyrkelse af kun ét værdisæt - uanset hvor fredeligt og demokratisk i sig selv - kan føre til ekstremer. Denne absolutistiske dyrkelse kan ende i helt eller delvist totalitære regimer, som dem man så i perioden op til og under og efter Anden Verdenskrig. Derfor er LS principielt reformistisk, evolutionær og pragmatisk i sin kamp for grundlæggende samfundsforandringer!
9. Kampen i Danmark står lige nu mod den halvtotalitære
hyperliberalistiske nationalkonservatisme, der har regeret landet i de
seneste ni år, lagt de sorte danskere for had og ført landet ud i en
angrebskrig for første gang siden 1848. LS vil samle den bredest mulige
koalition i kampen mod Danmarks nuværende halvtotalitære regering og
dens hårde kerne i V og O.
10. I Danmark er velfærdssamfundet i stigende grad blevet opdelt i et
'tre-fjerdedeles samfund'. En stadig mere forkælet middelklasse står
over for en stadig mere marginaliseret underklasse, til dels placeret i
"Yderdanmark". Men LS anser et løft af den nationale og internationale
underklasse som en afgørende forudsætning for at kunne finansiere og
fastholde og forny velfærden, fordi der her gemmer sig en fantastisk
reserve af arbejdskraft og intelligens.
Større social retfærdighed vil betyde en nogenlunde fredelig og
retfærdig udvikling globalt. Og det er en central forudsætning for at
tilnærme sig Marx's smukke ideal. Dog kan det lige så vel kan lykkes
menneskeheden at udrydde sig selv og resten af kloden i egoistisk
kortsynethed, krige og klimaødelæggelse. Men Liberalsocialismen
forsøger at samle og inspirere folk til at kæmpe principielt og
pragmatisk for en bedre verden, for hvad pokker skulle man ellers gøre
...?
Claus Piculell
Faklen.dk, 20.5.2010