Centrum-Venstre
kommer først i offensiven, når man begynder at sætte dagsordenen i
fællesskab.
Den
er først hjemme, når sidste stemme er talt!
Allerførst
må jeg i forhold til valget i 2011 advare alle aktive bag og i oppositionen
mod allerede
nu at tro,
at "den er hjemme"
- og nogle synes faktisk at tro netop
dette.
Ganske vist peger
ikke mindst økonomiens ringe tilstand, meningsmålingerne og et vist
omslag i kulturkampen
i en
positiv retning. Men politik er som fodbold: Tingene
kan lynhurtigt ændre sig.
I fodbold er det imidlertid sådan,
at alle på et hold har ét fælles mål og spiller bedst muligt
sammen for at nå det, nemlig en sejr over det andet hold. Sådan ser
det ikke altid ud til at være i politik, hvor mange interesser
brydes, og hvor der stik mod diverse politologiske giganters
forudsigelser ikke
er tale
om et nulsumsspil.
At
sætte en ny dagsorden
Jeg
har fuld tiltro til, at Thorning, Søvndal, Vestager og hvem der nu
er Enhedslistens leder i denne måned ønsker magten for at lave om
på tingene og ikke blot for dens egen skyld. Men skal det virkelig
batte, er det en afgørende opgave at ændre den politiske diskurs i
Danmark, som er alt for forudsigelig og snæversynet, og som stort
set foregår på borgerlige præmisser ud fra fastlåste
økonomisk-politiske opfattelser, der præsenteres som skinbarlige
sandheder, selv om de faktisk ikke har meget med virkeligheden at
gøre.
Hvis man for
eksempel
vil have en anderledes
økonomisk politik, der ikke blot flytter lidt rundt på 10-15
milliarder, må centrum-venstre altså se at gen(op)finde Keynes og
andre centrum-venstre økonomer og uddanne vælgerne i deres
tankegang. Blot "Keynes Classic" vil være et kæmpestort
fremskridt,
både hvad
angår nye politikker og en ny diskurs.
Så længe
statsministeren kan slippe af sted med at lukke solidt sludder ud ved
at påstå, at "kun den private sektor kan producere vækst",
og at "vi alle er en del af samfundshusholdningen og må sætte
tæring efter næring", samt at det er "objektivt
fastslået, at Danmark kommer til at mangle hænder om 20-40 år",
så spiller oppositionen grundlæggende på udebane.
Alt tyder
på, at den private sektor ikke er den eneste
og måske
heller ikke den bedste vækstskaber, men mere herom senere. Og
nationaløkonomi er netop ikke
som
folks privatøkonomi. Faktisk næsten tværtimod: Når der er krise,
skærer alle fornuftige mennesker ned på forbruget, så langt de kan
- mens staten skal gøre det modsatte
og altså
bl.a. fremrykke langsigtede investeringer for at holde økonomien i
gang - og vice versa.
Ovenstående burde jo være børnelærdom
for økonomer og politikere, og derfor er det uforståeligt, at
oppositionen ikke udfordrer statsministerens sludder, også på
et mere
idémæssigt plan.
Økonomiske
udfordringer
Mere
generelt bør oppositionen blive mere enige om den økonomiske
politik på kort og mellemlangt sigt - herunder at økonomi er mere
end demografiske fremskrivninger. Demografisk
er det
oplagt, at forholdet mellem ældre og yngre forskubbes, og at det vil
give problemer. Spørgsmålet er bare, i hvilket omfang det også
ender med at blive en økonomisk
udfordring.
Det afhænger bl.a. af de økonomiske konjunkturer
internationalt og nationalt, den private og offentlige sektors behov
og indbyrdes forhold, produktivitetsudviklingen, tekniske og andre
innovationer, levealderen, sygdomsfrekvensen, inddragelse af hidtil
marginaliserede grupper på arbejdsmarkedet, hvad man anser som den
"strukturelle ledighed", og
så videre.
Alt
andet lige vil der formentlig opstå et problem, selv om de stærkt
alarmerende toner kommet til at lyde noget overdrevne med en
bruttoarbejdsløshed på 200.000 for tiden. Ikke desto mindre er det
helt centralt at have så stor en kvalificeret arbejdsstyrke som
muligt om føje år. Og her er det altoverskyggende problem lige nu,
er, at Danmark allerede efter få års arbejdsløshed står til at
tabe op mod 75.000 unge på gulvet og erodere deres uddannelses- og
erhvervsevne, som kunne levere hoveder og hænder om 20
år.
Genetablere
et ægte demokrati
Overordnet
mener jeg, lidt flot formuleret, at målet for oppositionen må være
at genetablere en moderne demokratisk velfærdsstat med magtens fulde
tredeling og sikring af borgerlige samt andre menneskerettigheder
såvel hjemme som ude, og det kan kun gøres ved at bryde med den
gennem 10 frygteligt lange år regerende 'demokraturgiske'
nationalkonservative hyperliberalisme, der til tider har balanceret
på kanten af det fascistoide.
Her skal man huske, hvem vi har
at takke for den udvikling, nemlig Anders Fogh Rasmussens Venstre og
først derefter Dansk Folkeparti under Pia Kjærsgaard. Det var
Venstre, der bragte den omstridte annonce i 2001 med storgrinende
"perkere", der forlader en dansk domstol efter en
angiveligt alt for mild og blødsøden dom. Det var Venstres
chefideolog Claus Hjort Frederiksen, der fastslog Venstres
grundlæggende værdifællesskab med DF.
Det var Anders Fogh,
der stod åh så fast under første del af den meget belejligt
fremkaldte Muhammed-karikatur-krise og dels afviste så
meget som
at tale med ambassadører for 11 muslimske lande,
dels affyrede
den flotte men falske formulering, at "ytringsfriheden kan ikke
gradbøjes", så selv erfarne journalister, der selv gradbøjer
den hver eneste
dag, sprang
på vognen. At piben så fik en anden lyd, da dele af verdens
muslimske befolkning på over 1 mia. mennesker ville hjælpe deres
venner i vores minoritet i Danmark, er en anden sag.
Det var
under Venstres lederskab og med kraftige opfordringer fra DF, at man
vedtog terrorpakke II, selv om PET offentligt erklærede, at de ikke
behøvede nye beføjelser i kampen mod terror. Og det var et ledende
medlem af Venstres Ungdom, der foreslog, at Venstre ligesom under den
tyske besættelse skulle prøve at få gjort brug af den paragraf i
Grundloven, der gør det muligt at udelukke alle, der ikke er i job,
fra at stemme ved valgene i det ellers demokratiske Danmark.
Ikke
uden ironi er det under en Venstreregering, at pengene er fosset ud
af statskassen takket være skattestop og -lettelser
til de rigeste, og hvor milliarder er sendt ud af landet til
pensions-
og andre konti i Schweiz og andre skattely. Alt
sammen,
mens man sender politi for at hente folk til fogedretten for selv den
mindste gæld og tjekker alle fra Danmarks engang stolte retsstat,
når de skal på (jule)ferie i udlandet, for at se, om de er på
dagpenge eller kontanthjælp. Efterhånden mangler man snart kun
genindførelsen af gældsfængslet, og så kan vi jo se, om der
dukker en dansk Dickens op.
Ægte
terrorbekæmpelse
Sikkerhedsmæssigt
indebærer en ny diskurs og en ny politik bl.a. en genindførelse af
en ægte retsstat med en fjernelse af terrorpakke II og en betydelig
indskrænkning af terrorpakke I, så en række bestemmelser ændres,
og så de kun
kan anvendes i
forbindelse med
egentlig terrorsigtelse. Altså ikke til "præventivt"
eller på andet tvivlsomt grundlag at anholde f.eks. 2000 deltagere i
en ellers fredelig demonstration under et klimatopmøde, hvor
kniplerne glødede næsten lige så meget som Løkkes dirigentklokke
og en del mere end hans vid.
Nogle
vil sikkert indvende, at vi
netop nu
har en tilsyneladende helt
reel terrorsag,
og at den
er et godt argument for, at den
såkaldte
terrorlovgivning ikke blot skal bibeholdes,
men måske ligefrem
strammes. Men dels glemmer man vist, at alle er uskyldige, indtil det
modsatte er bevist, dels har PET indtil videre været mere end
tilfredse med de beføjelser, som de fik i terrorpakke I, så hvorfor
skulle vi have en pakke II og måske endda nummer III?
Og
hvad har terror i
øvrigt med
klimademonstranter at gøre?
PET og andre gør et godt stykke
arbejde under svære forhold, og det skal de have støtte til.
Har de
reelle og
velbegrundede ønsker
om bedre arbejdsbetingelser, så skal det selvfølgelig overvejes.
Men betyder det, at man kan slække på kontrolmekanismerne, eller at
man skal fastholde bestemmelser, som indtil videre kun er anvendt
ifm. lukningen af Ungdomshuset og diverse fredelige
demonstrationer?
Ægte terrorbekæmpelse handler først og
fremmest om bedre
integration og modvirkelse af radikalisering.
Det er et langt sejt træk, og de tre bedste midler er jobs, jobs og
jobs - og så et godt mål uddannelse og anerkendelse!
I den
forbindelse vil jeg godt advare ellers forstandige politikere mod at
sprænge endnu en sikring og gå tilbage til endnu en fuser ifm.
Hizb-ut-Tahrir. Hvorfor tror man i grunden, at Hizb-ut-Tahrir
provokerer nu igen? Fordi de mangler medlemmer, og den bedste måde
at give dem nogle på er at bede dem gå ad helvede til eller under
jorden ved at forsøge at forbyde dem. Forgæves i øvrigt, for igen
har Hizb-ut-Tahrir's ledelse været djævelsk smarte og holdt sig til
at udtale sig om "modstand" i udlandet, in casu
Afghanistan. Og ja, de har gjort det på en hamrende provokerende
måde, men hvorfor mon? Moderate muslimer har de sidste par år ført
dialog med Hizb-ut-Tahrir og ikke mindst deres sympatisører, og det
har kostet dem
medlemmer og gjort deres ledelse tydeligt desperat. Hvilken vej tror
man så er den bedste?
Udenrigs-
og sikkerhedspolitik
Udenrigspolitisk
må Centrum-Venstre arbejde for en nyorientering, så vi nok har en
humanistisk aktiv udenrigs- og sikkerhedspolitik, men ikke en
"aktivistisk-ekspansiv" udenrigspolitik. Vi skal ikke
konstant lægge os i halen på USA, men knytte an til de fælles
prioriteringer i FN og EU, og anvendelsen af blød magt skal være
vor vigtigste udenrigspolitiske magtudøvelse. Dertil får vi brug
for en sandheds- og forsoningskommission om politisk-militære
problemstillinger som en krigsførende nation for første gang siden
1864, og vi får brug for hurtigst muligt at komme ud af den
efterhånden fuldstændig fejlstyrede og fejlslagne krig i
Afghanistan, der oprindeligt var en forsvarskrig.
At gå ind i
Afghanistan for at gøre
op med
Al-Qaeda
og deres baser efter 11. sept. 2001 var helt forståeligt,
herunder at vælte Al-Qaedas hjælpetropper i Taleban.
Derefter
burde opgaven have været at etablere et nogenlunde sikkert og
legitimt styre, der kunne sikre os bedre mod ny terror. Opgaven var
ikke at eksportere lige præcis vores
opfattelse af demokrati, men helt enkelt i stedet at fremme fornuftig
regeringsførelse og basale borgerrettigheder. At
man dertil også begyndte en selvmorderisk "krig" mod alle
vore - eller måske snarere præsident Bushs - yndlingsaversioner,
herunder gik
i gang med afbrænding af fattige bønders valmuemarker frem for at
købe morfinen til vore hospitaler og anden sygdomsbehandling, må
forblive en
komplet gåde.
Sammenhold
i oppositionen
Som
nævnt ovenfor er det altså forkert at tro, at oppositionen ikke kan
lave så megen ged i det, at VOK med nye venner kan blive genvalgt.
Det kan desværre ske, selv om lidt uenighed på udlændingeområdet
tydeligvis ikke er nok, jf. netop balladen
om pointsystemet,
hvor der 'blot' blev flyttet stemmer inden for oppositionen.
Jeg
må dog fraråde alle i oppositionen, også S og SF's ledelser, at
prøve diverse automatsvar med efterfølgende halve kovendinger igen.
Og kan oppositionen ikke tale sig til rette om at være enige, så
bør man i det mindste formå at være enige om at være uenige på
en ordentlig og anstændig måde.
Pas på med at undervurdere
"den indre svinehund", som vi desværre alle har lidt i os
af - de fleste dog heldigvis kun lidt - og som kan ernære sig ved
mange slags fødeemner, såvel DF's stædige håndfodring men
desværre også når oppositionen laver l... i den!
Og lad mig
lige skære det ud i pap: Den indre svinehund har med racisme og
xenofobi at gøre - at lægge en minoritet for had eller kollektiv
mistanke, direkte eller indirekte.
2011:
It's the economy, stupid!
Heldigvis
er situationen noget anderledes i 2011: Regeringen er ikke blot træt,
den er
nærmest desperat.
Dette blev
bedst
demonstreret ved Venstres desperate forsøg på at splitte
oppositionen og selv risikere valgtæv på
grund af
løftebrud om efterlønnen, ved diverse ministres gåen amok over at
få stillet kritiske spørgsmål, og
endelig ved
VOK's nyeste historier om, at fagbevægelsens bidrag giver
oppositionen en økonomisk fordel i valgkampen.
Man må
anstrenge sig noget for ikke at føle foragt over for en så
utilsløret flæbende opførsel
ved den
blotte udsigt
til at miste magten, og især det sidstnævnte eksempel er indtil
videre den mest ynkelige falske klynken fra partier, der sidst havde
10 gange så mange penge som oppositionen.
Derudover er de
fleste vist klar over, at vi har en økonomisk krise, selv om VOK
ironisk nok prøver at tale den op og ned på én gang. Op, fordi der
så bliver en "krisebevidsthed", der fører til støtte bag
offentlige besparelser - eller det satser de i hvert fald på. Men
samtidig taler diverse bankøkonomer og andre tæt på VOK krisen
ned, ganske enkelt for at forsøge at tale økonomien i gang på den
måde.
Målet med at omtale krisen som fortid og fiksere på
enkeltstående fremgange i den nominelle vækst og priser på fast
ejendom er at tage opmærksomheden væk fra beskæftigelsen, der
stadig er stagnerende, så regeringen ikke skal huskes for sin del af
ansvaret for en gavebodspolitik, der bidrog til boblerne og deres
bristen, en økonomisk nedsmeltning og en derefter en langvarig
stagnation og / eller jobløs vækst.
Og netop en stagnation
med en jobløs vækst er faktisk det bedst
tænkelige
scenario i de nærmeste år, men der er også en vis risiko for et
nyt alvorligt dyk og/eller et uendeligt værre scenario: At EU bliver
sendt rigtigt til tælling af de indre spændinger i Euroland.
Denne
indre modsigelse i VOK's økonomiske politik og -retorik burde være
gefundenes
fressen
for diverse meningsmagere på venstrefløjen, også fordi den sammen
med regeringens og dens skattestops medansvar for boblerne og krisen
burde være en af de bedste illustrationer af, at en
Centrum-Venstre-regering ikke blot er bedst for beskæftigelsen, men
for hele den økonomiske styring - modsat de snart selvforstærkende
myter om de borgerlige partiers overlegne økonomihåndtering, der
render rundt konstant i de efterhånden fortvivlende ukritiske
medier.
Bankernes
rolle i krisen glemt?
Jeg
begriber heller ikke, hvor ramaskriget fra oppositionen blev af, da
de danske bankers interesseforening her i december gav Nationalbanken
fingeren og afviste selv nogle meget forsigtige krav til deres videre
soliditet og risikotagning. Hvordan kan man lade det gå upåtalt hen
og se det som andet end en uhørt frækhed og hån mod
hårdtarbejdende skatteydere,
for slet ikke at tale om
de arbejdsløse?
Især når man betænker, at det var nøjagtig
de samme banker, som uden blusel henvendte sig til deres venner i
regeringen for at få stillet to gange det danske BNP til rådighed
som sikkerhed for deres egen
unødvendige risikotagning, og derefter gladeligen med landets
største bank - dem der engang gjorde "det,
de var bedst til"
- i spidsen
tog mod
meget billige og meget store og meget lukrative statslån såvel i
Danmark som i USA for overhovedet at kunne blive stående på
fødderne.
Vi skal have en bankpakke
tre, og
den skal stille de nødvendige og større krav til bankerne - blandt
andet men ikke kun om en finanstransaktionsafgift, så der er en reel
mulighed for at undgå en tilsvarende situation.
Og hvis
finanssektoren stadig brokker sig over den nødvendige medicin eller
stadig nægter at lære lektien, så må man jo spørge dem, om de på
længere sigt virkelig ønsker at gøre det nødvendigt at forvandle
egentlig bankvirksomhed - såsom udlån, indlån, likviditet og
løbende betalinger - til en statslig service, og ved siden af opføre
statslige kasinoer, hvor folk kan spille på lotto, blackjack og
diverse finansielle derivater for helt egen regning.
En
ny fælles økonomisk politik for oppositionen
Ydermere
er der mildt sagt også mangler i den økonomiske politik hos
oppositionen, ikke
blot i
indhold og form, men også i
forhold til den
nødvendige grad af enighed.
Helt generelt har Centrum-Venstre
og landet som helhed behov for et nyt
økonomisk-politisk paradigme,
og disse overvejelser bør kunne bruges:
Det er ganske enkelt
forkert, at kun den private sektor skaber vækst - eller for den sags
skyld skulle være bedst til det. Både den offentlige og private
sektor skaber vækst, såvel direkte som indirekte. Infrastruktur,
uddannelse, omsorg og infrastruktur er forudsætninger for vækst,
men den konkrete udførelse af dem giver også mere vækst i sig selv
dels ved at give ordrer til private firmaer og dels ved at generere
forbrug. Det forøges yderligere ved multiplikatoreffekten, og den er
langt større ved offentlige investeringer end ved især
skattelettelser i toppen.
Derudover er - såvidt jeg kan se -
enhver større teknologisk bølge i nyere tid faktisk skabt af
offentlig fremme af opfindsomhed (herunder uddannelse og
grundforskning) samt offentlig efterspørgsel og joint-venture med
den private sektor. Eksempler: Computere, der fyldte en større
patriciervilla, blev opfundet til statslige databehov, internettet
blev påbegyndt af USA's militær, den reelle effektivisering af den
offentlige sektor bygger især på computerteknologi, og
omsorgsrobotteknologi - den næste store satsning - kommer af
offentlig efterspørgsel, mens grøn teknologi blev igangsat af
staterne, ikke
mindst den
danske.
Men der er også masser af eksempler af ældre dato,
ja sågar fra kapitalismens fødsel: Hvem sparkede f.eks. jernbanen i
gang? Staten i form af enevælden! Hvad fyrede damplokomotiverne med?
Kul tilvejebragt af statslige mineselskaber i hjemlande og kolonier.
Hvordan begyndte flysektoren? Pionerer opfandt flyvemaskinen og
afprøvede den, hvorefter staterne i første omgang brugte
teknologien militært og derefter stiftede nationale flyselskaber til
almen brug. Da først tingene var opfundet og sat rigtigt i gang,
kunne den private sektor overtage.
Den private sektor er god -
endda rigtig god - til at omsætte nye, store ideer til produkter og
at gøre disse billigere og masseproducerede og alment udbredte
forbrugsgoder. Men den private sektor er hverken særlig inventiv,
altså god til at til få og udvikle helt nye ideer, eller særlig
initierende, dvs. god til at starte de første faser af deres
udvikling op. Tilmed er det sådan, at den private sektor undertiden
kvæler gode
ideer, især hvis den består af de-facto monopoler eller karteller
med aftaler om f.eks. priser.
Historien
om benzin
og bioetanol
Tillad
mig at bruge historien om bioetanol til bilmotorer som et opbyggeligt
eksempel. En egentlig motor baseret på etanol og terpentin blev
opfundet i 1826 af Stanley Morey, og en ren etanolmotor sat i
produktion i 1896 af Henry Ford. Men eftersom etanol (sprit) kan
laves af alt organisk materiale og omvendt bruges til mange ting (!),
kan man ikke tage patent på det, og sit første dødsstød fik
bioetanolen, da den blev pålignet skat under den amerikanske
borgerkrig i 1862 - næppe uden tilskyndelse fra den dengang
fremvoksende olieindustri.
I anden omgang fra ca. år 1900 fik
Standard Oil (der sad på 90% af oliemarkedet i USA) i samarbejde med
General Motors og E.I. du Pont Kemi langsomt drevet bioetanol ud af
markedet, også selv om Standard Oil efter sin storhedstid i
1890-1911 blev spillet op i "de syv søstre" takket være
Theodore Roosevelts ægte liberale
antitrust-lovgivning.
Da man havde problemer med at finde et brændstof baseret på olie -
som man vel at mærke kunne tage patent på, og som ikke medførte
farlig ustabilitet i motoren ("the knocking effect") -
endte man med at tilsætte bly.
Da blyets sundheds- og
miljørisiko for alvor blev erkendt i 70'erne, begyndte man at
tilsætte diverse former for æter for at oxidere benzinen, men de er
senere blevet afslørede som sundheds- og miljøsyndere såvel som
farlige ved brug. Efter år 2000 er selv USA, først via
enkeltstaterne, begyndt at forbyde andre tilsætningsstoffer til
benzin end ren etanol som den sikreste og mest sundhedsvenlige
motorstabilisator. Selv om bioetanol-teknologien hele tiden har
eksisteret, er man først for alvor begyndt at overveje bioetanol som
brændstof nu, hvor olien er blevet såvel et økonomisk som politisk
våben - og snart en mangelvare.
For en ordens skyld bør jeg
nok tilføje, at dette ikke er et indlæg for en gigantisk satsning
på bioetanol (medmindre den laves af bioaffald), dels fordi der er
andre energikilder undervejs, dels fordi det kan føre til øgede
fødevarepriser. Det tjener blot til eksempel på, hvordan en 'ren'
energikilde blev erstattet af en drønbeskidt ditto - hvis
forskellige mindre bestandele og potentialer i øvrigt kunne have
tjent menneskeheden og fremtidig ren teknologi i måske tusind år,
fordi der kunne tjenes flere penge på at hive millioner af års
reserver op fra undergrunden og brænde dem af med det
samme.
Intelligent
vækst - et fælles projekt
For
nu at opsummere min første pointe: Den private sektor er kun bedst
til at skabe vækst, når det kan betale sig, og når det går godt!
Jeg ved, at det er lyder som en i hvert fald delvis pleonasme, og det
er det vel også, men pointen i det ovenstående er, at uden en stærk
stat og små innovatører og tilskud samt afsætningsmuligheder bl.a.
i den offentlige sektor i rette målestok på de rigtige tidspunkter
kommer den private vækst ingen steder!
Og nu til min anden
pointe: Selv når det kører, er væksten blind. Skal væksten også
være reelt samfundsnyttig, skal den styres og reguleres. Hvis
Danmark og verden fortsat skal kunne udvikle sig, så ulighederne
langsomt formindskes, kræver det vækst, men det kræver vækst uden
at udplyndre klodens ressourcer og fremkalde en økologisk
katastrofe. Her gør man klogt i at lytte til Karl Marx og Edmund
Burke i forening: Hvis noget er en pligt for enhver generation, så
er det at efterlade jorden i bedre og ikke ringere stand, end de fik
den overdraget!
At den private sektor omvendt har en afgørende
rolle mht. at sætte fart på væksten og fordele såvel egentlige
forbrugsgoder som incitamenter er derimod korrekt, når man med
forbrugergoder forstår f.eks. et passende antal sko i et passende
antal størrelser og designs og kvaliteter, og når man ved
incitamenter f.eks forstår belønninger for at have mod og kapital
til at sætte en ide i produktion, forfine den yderligere
(innovation) eller gøre den billigere.
Derimod er det en
meget dårlig idé at sætte den private sektor til at lave så mange
sundhedstjek som muligt, fordi de gerne skal være korrekte hver
gang, og det er ikke det rette sted at skære genveje, som vi har set
det på kræftområdet for nylig. Og nu vi taler om kræft, så har
jeg en fornemmelse af, at det heller ikke vil være en god idé at
sætte den private sektor til at gøre plutonium billigere, bedre og
mere tilgængeligt for alle ...
Den private sektor har selv
for nylig været så elskværdig at påvise ovenstående ved sin
totale nedsmeltning, først finansielt og så realøkonomisk, og
dermed at den heller ikke er god til at styre væksten
samfundsmæssigt fornuftigt, herunder til at undgå klimakriser eller
finansbobler på 10-20 gange værdien af den reelle produktion og
andre strukturelle og konjunkturelle kriser.
Alligevel synes
det, som om ingen ansvarlige politiske aktører tør sætte
spørgsmålstegn ved påstanden om, at det frie marked og det private
erhvervsliv ikke blot er den bedste, men den eneste skaber af "rigtig
vækst". Ja, selv at følge i 100-år gamle fodspor fra en af
USAs mest liberale præsidenter og stræbe efter ægte dynamisk
konkurrence viger man tilbage for. Rækker ambitionerne hos vore
partiledere og såkaldte idépolitiske meningsmagere virkelig ikke
længere? For så vil jeg nødig se "forkert vækst" -
uanset hvilken regering vi har.
Claus Piculell
Faklen.dk, 31.12.2010