I højrefløjens ideologiske
univers er historien en historie om kampen mellem 'de onde' og 'de gode'.
Alt gik i grunden godt i verden, indtil nogle onde mennesker udpønsede nogle
'skadelige ideer' (oplysningsideerne, socialismen etc.) – så gik det
galt.
I 'Mein Kampf' karakteriserer Adolf Hitler 'marxismen' som »en som social dyd
og næstekærlighed maskeret vandrende pestilens, som menneskeheden hurtigst
muligt burde befri jorden for«, og udbryder anklagende, at »marxismens
jødiske lære forkaster naturens aristokratiske princip«.
Og under de store nazidemonstrationer i Weimarrepublikkens gader bar de
uniformerede SA-folk store skilte og bannere med påskriften 'Tod dem
Marxismus'. Kampen mod 'jøde-bolsjevismen' var som bekendt også det
gennemgående tema i Det Tredje Riges krigspropaganda.
I dag, i nutidens Danmark, fremfører Dansk Folkeparti så et krav om oprettelse
af et center for 'marxismens forbrydelser'. Ikke 'kommunismens
forbrydelser', og slet ikke 'stalinismens forbrydelser', men 'marxismens'.
Det er symptomatisk, at netop Dansk Folkeparti er den drivende kraft bag dette
forslag.
Mere interessant, men i grunden måske ikke så overraskende endda, er det, at
forslaget har så bred opbakning i V og K. Opbakningen og synspunktet har som
baggrund en bredere højreradikal bølge i Europa gennem de senere år og har
dertil også som forudsætning nogle historiske rødder samt en for højrefløjen
karakteristisk opfattelse af samfund og historie.
Man har herunder helt fortrængt eller aldrig vidst, at Marx var en af de mest
fremtrædende fortalere i det 19. århundrede (længe før de andre) for
demokrati og en skarp kritiker af den autoritære preussiske stat, det
russiske voldsherredømme og den franske bonapartisme, en beundrer af
polakkernes opstande mod det russiske fremmedherredømme og en varm tilhænger
af Nordstaterne i den amerikanske borgerkrig.
Man har ingen som helst forståelse for tid og kontekst i den aktuelle
politisk-ideologiske plapren løs om 'marxismen'.
Man har glemt eller aldrig vidst, at toneangivende vesteuropæiske
socialdemokratier helt op til et stykke ind i den kolde krig opfattede sig
selv som 'marxistiske partier', at den marxisme, som Hitler kritiserede ud
fra sine ungdomsoplevelser i Wien, var den kontinentale socialdemokratiske
marxisme, og at ofrene for nazismen i dens første udfoldelse og i
magtovertagelsens år og de første år derefter ikke blot var jøder og
kommunister, men også socialdemokrater.
Man har fortrængt, at Marx er en af klassikerne i den samfundsvidenskabelige
traditions udfoldelse gennem de sidste 150 år og anerkendt som sådan og
betragtet som en seriøs udfordring af også modstandere fra Max Weber til
Anthony Giddens, og man overser, at al samfundsvidenskabelig forskning og
teoriudvikling består i en fortløbende konfrontation af forskellige teorier
og opfattelser.
Endelig lader man forenklende og manipulerende stalinismens forbrydelser
udspringe af noget, som Marx skrev i en bog i 1848. Hvilken ufattelig
forsimplet opfattelse af ideers rolle i historien. Og hvilken ahistorisk
useriøs Marx-tolkning.
Men det drejer sig jo ret beset slet ikke om Marx, men om en ny omgang af det
europæiske højres historiske kamp mod det europæiske venstre, om en øget
risiko for en genfødelse af fascismens samfundsideal, i dag iklædt en anden
sprogdragt, samt en bevægelse væk fra det demokrati, vi har kendt siden
afslutningen af Anden Verdenskrig.
Højrefløjens politiske diskurs er herunder præget af en gennemgående
historieforfalskning, en overfladisk samfunds- og historieanalyse og af
forsøg på politisk kriminalisering af og tankekontrol med anderledes
tænkende.
Gennem den sidste halve snes år er den europæiske venstrefløj på det nærmeste
blevet kriminaliseret, stemplet som 'udemokratisk' og tillagt autoritære
tendenser og holdninger. Omvendt synes den borgerlige højrefløj - såvel af
liberalistisk som konservativ observans - at have taget patent på
demokratisk sindelag. Selv højrepopulistiske og højreradikale grupper og
partier fører sig i dag frem som demokratiets vogtere.
Men generelt i Europas historie var 'Højre' imod og 'Venstre' for
demokratisering. Dette var simpelthen et hovedstridsspørgsmål i kampen
mellem 'Højre' og 'Venstre' i europæisk politik. 'Demokrati' var for det
europæiske 'Højre' et skældsord og noget, man længe frygtede og
modarbejdede.
Omvendt var kravene om almindelig valgret, parlamentarisme og demokratiske
rettigheder de politiske hovedkrav i det europæiske 'Venstres' ideologi og
politik.
Hovedstrømningen i det europæiske 'Venstre' var
socialdemokratierne, og det var den socialdemokratiske arbejderbevægelse,
der var den primære aktivt drivende kraft i kampen for demokrati
mod den udemokratiske højrefløj og med liberalismen som en ambivalent og i
mange lande modstræbende tendens.
Den samlede demokratiseringsproces var naturligvis mere kompleks. Den
økonomiske udvikling og deraf følgende sociale forskydninger var en vigtig
forudsætning. En anden afgørende faktor var udfaldet af Første Verdenskrig.
Mellemkrigsperiodens mange demokratisammenbrud og etableringen i store dele
af Europa af højreautoritære og fascistiske regimer understreger dog den
manglende automatik i udviklingen.
Det blev udfaldet af Anden Verdenskrig, der sikrede det afgørende gennemslag
for demokrati i Europa. Højrefløjens spektakulære omvendelse til demokrati
kom generelt og først for alvor efter Stalingrad og El Alamein og hang i det
hele taget sammen med udfaldet af krigen, udviklingen efter 1947 af den
kolde krig, samt opløsningen i løbet af 'den gyldne periode' fra ca. 1950-73
af den sociale trussel nedefra.
Gennemslagskraften her var til gengæld så stærk - og indvirkningen af den
efterfølgende kolde krig så afgørende - at den demokratiske diskurs i dag er
blevet altdominerende. Historien igennem var ordet 'demokrati' nærmest et
skældsord. I dag vil alle være demokrater.
Selv de højrepopulistiske, højreradikale og neofascistiske partier, bevægelser
og grupper, der i løbet af de seneste 20 år er blevet så stærke i en lang
række europæiske lande, smykker sig med betegnelsen 'demokrater' og hævder
at kæmpe for 'demokrati'. Den gamle MSI-leder Gianfranco Fini i Italien
fremtræder i dag som demokrat. Det er tidstypisk .
Tidstypisk er også den bagudvendte korrektion. Omskrivningen af historien. I
renvaskningen af sin egen historie og som led i de vedvarende forsøg på at
dæmonisere venstrefløjen har den europæiske højrefløj udviklet flere
ideologiske konstruktioner. En af disse er myten om det altid demokratiske
højre og påstanden om udemokratiske venstre. Det er f.eks. denne mytologi,
der kommer til udtryk i regeringens 'demokratikanon', hvor
historieforfalskningen er gjort til statsideologi.
Fortrængt er ligeledes vestmagternes periodevise samarbejde med det
stalinistiske Rusland og den kyniske opdeling af Østeuropa i slutningen af
Anden Verdenskrig: I 1918-21, da revolutionen endnu var ung, bekæmpede
vestmagterne oktoberrevolutionen og dens resultater med væbnet intervention.
I 1930'erne, da den stalinistiske terror var på sit højeste, vandt
Sovjetunionen derimod officiel anerkendelse fra de vestlige stormagters
side. I 1933 anerkendte USA Sovjetregeringen, i 1934 blev Sovjetunionen
optaget i Folkeforbundet, og i 1935 indgik Sovjetunionen og Frankrig
en forsvarspagt. Under Anden Verdenskrig var Sovjetunionen 'den store
allierede', og i oktober 1944 delte Stalin og Churchill på et møde i Moskva
Østeuropa og Balkan op mellem sig i 'indflydelsessfærer'.
Under den efterfølgende kolde krig blev Sovjetunionen så igen til 'det onde
imperium', og Nazityskland og Sovjetunionen blev slået sammen i én kategori
af 'totalitære stater'. I samme altomfavnende begrebsmæssige brokkasse har
man så her i de senere år tillige smidt 'islamismen'. Så er alle de onde
kommet i samme kategori skarpt adskilt fra os, som er de gode. Har vi
nogensinde haft sympati for fascismen og nazismen? - Aldrig!
Men højrefløjens historieskrivning er ikke blot fuld af fortrængninger og
tilsløringer, den er også utrolig ensidig og overfladisk. Fra Edmund Burke
til Hayek har højrefløjens teoretikere været monomant optaget af ideernes
rolle. Men er dette en god tilgang til samfundsanalyse og historieskrivning?
Vist spiller ideer en rolle, men ofte netop som ideologier, myter. Konteksten, de historisk-strukturelle forudsætninger og betingelser, er afgørende for aktørernes valg og handlinger, herunder også for ideologiernes karakter og funktioner. Ideologierne udvikler sig endvidere fortløbende i de faktisk forløbende samfundsmæssige processer og ændrer hele tiden karakter. Endelig kan man aldrig uden videre tage ideologiske påstande for pålydende.
Den samlede proces er utrolig kompleks. Men det er den ikke i højrefløjens ideologiske univers. Her er alt såre enkelt:I højrefløjens ideologiske univers er historien en historie om kampen mellem 'de onde' og 'de gode'. Alt gik i grunden godt i verden, indtil nogle onde mennesker udpønsede nogle 'skadelige ideer' (oplysningsideerne, socialismen etc.) - så gik det galt.
Men ved slutningen af det 20. århundrede var der blevet rettet op på alt
dette. De gode vandt, og de onde tabte. Ligesom i amerikanske film.
Samfunds- og historieanalysen er tilsvarende enkel. Store samfundsmæssige
udviklinger, udvikling-underudvikling, statsdannelserne, nationsdannelsernes
komplicerede processer, demokratiseringsprocesserne, udviklingen af
politiske massebevægelser osv. forklares ensidigt ud fra ideernes rolle.
Det samme gælder revolutionerne. Den franske og den russiske revolution
fremstilles som resultat af rene konspirationer, udtryk for onde ideers
indpas i åbenbart ellers velfungerende samfund.
I det koncept udgør 'kommunismen' - og nu endda 'marxismen' - simpelthen et
fritsvævende fluidum af ondskab og 'tankeforbrydelse', der snart slår ned i
ét land, snart i et andet. I stedet for analyser af komplekse forløb og hele
spillet mellem historisk strukturelle forhold og aktørers valg og handlinger
spises vi af med den simple formel om kampen mellem onde og gode ideer. I
stedet for historiske og samfundsanalyser får vi en dæmonologi.
Højrefløjen har herunder overtaget Stalins ideologiske konstruktion fra 1936
om den i Sovjetunionen realiserede socialisme. I en bemærkelsesværdig
ideologisk forskydning har højrefløjen tillige overtaget stalinismens
historieskrivning om det ledende parti, der i 1917 greb magten for derefter
i løbet af årene 1917-36 at gennemføre opbygningen af socialismen. I
højrefløjens version af denne fortælling er fortegnene dog blevet skiftet
ud. Plus er blevet til minus. Men historien er den samme.
Rusland har haft store udviklingsproblemer i tusind år. Det gør ikke
stalinismens forbrydelser i det 20. århundrede mindre, men den russiske
udvikling påkalder sig unægtelig en forklaring, der er noget mere
sofistikeret og dybtpløjende end teorien om et ideologisk lynnedslag i 1917
som ene-årsagen til såvel revolutionen som den efterfølgende
samfundsudvikling.
Men det drejer sig her ikke blot om historieforfalskning og dårlig
samfundsanalyse. Hele grundkonceptet om 'onde', 'skadelige' ideer leder alt
for let over i intolerance, dæmonisering og heksejagt.
Forestillingen om 'onde tanker', 'afvigelser', 'tankeforbrydelser' og
'kætteri', kravet om 'bekendelser', 'afsværgelse' og 'anger' har historien
igennem igen og igen ført til forfølgelser af religiøse, etniske, nationale
og politiske mindretal. Historisk har heksejagter med særlig nidkærhed været
rettet mod afvigere og anderledes tænkende og mod mindretal med forholdsvis
ringe indflydelse.
Ingen kan påstå, at huguenotterne i 1500-tallets Frankrig, katolikkerne i
1600-tallets England, jøderne i 1920'ernes Tyskland, de venstreorienterede i
1950'ernes USA eller systemkritikerne i Sovjetunionen og Østeuropa var
magtfulde grupper, hvis blotte eksistens truede den dominerende sociale og
politiske orden. Og det er helt til grin at påstå, at venstreorienterede i
dagens Vesteuropa har en enorm indflydelse.
Men netop af samme grund er de særligt eksponerede ligesom indvandrere,
flygtninge, arbejdsløse og bistandsklienter. Man reaktiverer i dagens Europa
et gammelt reaktionsmønster, men forstærket af den moderne
kommunikationsstruktur.
I en række europæiske lande føres der herunder i disse år en veritabel
klapjagt mod etniske minoriteter og venstreorienterede, samtidig med
at højreautoritære og neofascistiske strømninger og opfattelser (ofte i en
nyskabende sammenkobling med neoliberalistisk økonomisk teori og politik)
bliver mere og mere rehabiliterede og stuerene, i nogle lande endda løftet
helt op til del i regeringsmagten (Italien, Østrig, Danmark).
Herhjemme har vi oplevet en såkaldt liberal regering, der startede ud med at
nedlægge eller sammenlægge hele forskningscentre og institutter og kræve
folk afskediget med den begrundelse, at man ikke kunne lide deres meninger.
Og inkvisitorerne i regeringens højrepopulistiske støtteparti fremfører
tilbagevendende krav om statsunderstøttede undersøgelser og centre, der skal
nå frem til på forhånd definerede konklusioner. Vi har oplevet offentlig
udhængning af navngivne personer og fremførelse af falske beskyldninger.
Rummet for afvigende meninger og alsidig debat er blevet drastisk
indskrænket i VKO-blokkens periode.
Oven i alt dette har vi så gennem de sidste ti år haft et parti, DF, der i en
vedvarende bestræbelse på at realisere ideen om den rene, rensede nation vil
bestemme, hvad vi skal høre om, hvad der skal forskes i, og hvad vi skal
tænke. Parallelt hermed er retsstaten og pluralismen blevet mere og mere
undergravet.
Vi er kommet helt derud, hvor et parti som Dansk Folkeparti i stigende grad
får lov til at styre forskning, kulturliv, uddannelse og mediernes indhold
samt definere, hvad der er 'demokratisk sindelag', samtidig med at det
selvsamme parti indefra - fra magtens højborg - forsøger at transformere
vort samfund og vores politik over i retning af et ensrettet nationalt
folkefællesskab.
Curt Sørensen
Kilde: Politiken, 5.1.2011