I Alaska har alle borgere siden 1984 modtaget en basisindkomst uden
betingelser og uden modregning. I Tyskland er der en stærk bevægelse for
at indføre en lignende ordning. Hvorfor ikke også i Danmark?
Vi skal arbejde mere. Det lyder rimeligt. Når man som os har levet over
evne for lånte penge, så er det vel på tide at få arbejdet gælden af.
Men hvem er vi, der skal arbejde mere? Ja, det er bl.a. LO's medlemmer.
- og fagbevægelsen har meldt ud »at vi hellere vil arbejde os ud af
krisen frem for at spare og skære.«
Det er altså de, der i forvejen arbejder, der skal arbejde lidt mere,
men hvad med dem, der ikke arbejder, de arbejdsløse og
bistandsmodtagerne? Hvis de kom i sving, kunne mindre end 12 minutter
måske gøre det.
Vi har i snart 40 år forsøgt med tvang og kontrol at få de ledige i
arbejde. AF koster nu 9 milliarder om året, men resultatet har ikke
været lovende. AF har sammen med A-kasserne udviklet sig til et grotesk
system bemandet af skrankepaver og kontrollanter, der er travlt
beskæftiget med at stresse livet af de ledige, hvad enten de er på
kontanthjælp eller understøttelse.
Lige nu er der ikke det store behov for arbejdskraft. Men når økonomien
snart vender, vil beskæftigelsen så ikke stige? Det er der ikke meget,
der tyder på. Og fra 2001, hvor Anders Fogh blev statsminister, til 2009
steg tilgangen til indkomstoverførsler fra 754.000 i 2001 til 796.000
sidste år. Det er et af vores mest uhyggelige paradoksproblemer, at så
store grupper forbliver uden for arbejdsmarkedet.
Lad os prøve at tænke lidt 'ud af boksen'. Det er ikke noget, politikere
er vilde med lige nu, hvor man skal passe alvorligt på ikke at operere
med for mange 'fugle på taget' (så kan vi altid diskutere, hvem der
egentlig har en fugl i hånden...)
Hvad ville der ske, hvis vi erstattede det system af
overførselsindkomster, der i dag administreres af en hærskare af
kontrollanter, med en basisindkomst af nogenlunde samme størrelse - blot
uden betingelser. Ja endda med mulighed for at tjene penge oveni et
eventuelt job? Vil de folk på overførselsindkomst så ikke bare lægge sig
på sofaen. Vi ved det ikke, for vi har ikke prøvet. Men det er ikke
sandsynligt. Danskerne elsker nemlig at gå på arbejde, og det er vel
heller ikke så fedt at leve på overførsesindkomst, at man ikke vil
forsøge at skaffe sig lidt ekstra, hvad der på grund af
modregningsreglerne er næsten umuligt i det nuværende system.
Ændring af skattesystemet
Vi skal ind og pille lidt ved skattesystemet. Hjælp! Nu falder de fleste
læsere sikkert af. Alle og enhver ved jo, at det er umuligt. Overvind
din skepsis og læs videre:
Flad skat, dvs. en fast skatteprocent uanset indtægt, er for mange
liberale en hed drøm, men de fleste, bortset fra Anders Samuelsen, nøjes
med at drømme, så ideen er indtil videre stendød. Problemet er, at den
strider mod det hævdvundne gamle princip, at de bredeste skuldre skal
bære de tungeste byrder. Og det klarer en progressiv skatteskala, der
beskatter rige forholdsmæssigt mere end fattige.
Problemet med den progressive skala er, at den indbyder til
skattetænkning. Hvad nu, hvis man kunne få en flad skat, der også ville
være en fordel for de lavest lønnede?
Alle får i dag et bundfradrag på ca 40.000 kr. Lad os forestille os, at
vi erstatter dette fradrag med et fradrag i skatten på f.eks. 96.000 kr?
Denne type ordning har mange 64-årige netop nu glæde af, som præmie for
at de stadig arbejder.
Hvis nu en person har 0 kr i indtægt, vil vedkommende i stedet få
udbetalt 96.000 fra SKAT. Det kunne fx være folkepensionister,
bistandsklienter, førtidspensionister, arbejdsløse, altså folk på
overførselsindkomster. Modtagerne af overførselsindkomster skulle så
naturligvis ikke også have bistand eller hvad det nu er får en ordning,
de får penge fra.
Denne ordning kunne kombineres med en flad skat på f.eks. 50 procent. På
den måde vil vi få fordelene ved den flade skat og samtidig ville folk,
der i dag står uden for arbejdsmarkedet få et incitament til at arbejde.
Hvordan det?
Jo, kombinationen af en skattefri basisindkomst og en flad skatteprocent
medfører en progression i beskatningen, men samtidig vil denne
skattemodel medføre, at alle får lov til at beholde halvdelen af enhver
indtægt, de selv kan skaffe.
Og for ledige og bistandsmodtagere, der under det nuværende system
oplever en marginal beskatning af egenindtægt på 80-100% (!), vil det
pludselig kunne betale sig at arbejde. Og hvis de ikke skaffer sig et
job, vil de fortsat få udbetalt et beløb svarende til deres nuværende
understøttelse, blot nu fra skattevæsenet. Hele kontrolapparatet kan
nedlægges.
Udenlandske erfaringer
Denne ordning kaldes andre steder i verden basisindkomst. I Alaska har
alle borgere siden 1984 modtaget en basisindkomst uden betingelser og
uden modregning. I Tyskland er der en stærk bevægelse for at indføre en
lignende ordning. Den er f.eks. på regeringspartiet, De Frie
Demokraters, politiske program.
Basisindkomst indført på denne måde kan medføre en stærk forbedring af
Danmarks konkurrenceevne fx i form af lavere mindsteløn, hvis
arbejdsmarkedets parter kan blive enige og dermed bedre
beskæftigelsesmuligheder for netop den del af arbejdsstyrken, som
arbejdsgiverne ikke har råd til at ansætte.
Og det ville kunne være et ganske vist beskedent sikkerhedsnet under en
ny iværksætter, en kunstner, musiker. Ja skuespillerne, der i dag
stresses rundt af a-kasserne, når de ind imellem er ledige, kunne få lov
til at koncentrere sig om det, de er bedst til.
De alt for mange mennesker, der i dag lever i ufrihed i Danmark, nemlig
alle dem, der skal "stå til rådighed" for arbejdsmarkedet, vil få
mulighed for at tage deres tilværelse i egne hænder. Væk med starthjælp,
indslusningsløn og sagsbehandlervælde. Som det er nu, har vi et
tredjerangsarbejdsmarked uden rettigheder af nogen art - det her burde
være en mærkesag for fagbevægelsen!
Men har vi råd? Det korte svar er JA! Vi har allerede indført
basisindkomst for længe siden. Hvert år uddeles 250 mia kr efter et
yderst indviklet regelværk og kontrolleret af en hærskare af
skrankepaver. Pengene er der, de administreres blot på en mildt sagt
uhensigtsmæssig måde.
Se beregningerne bag forslaget her.
Per Sørensen og Ebbe Lauridsen
Kilde: Information,
26.8.2010
Per Sørensen er tidligere direktør i Lego Gruppen og Ebbe Lauridsen er redaktør af modernetider.dk. Begge er medlemmer af bestyrelsen i Borgerlønsbevægelsen.