Professor i socialantropologi Unni Wikan argumenterer mod stråmænd og
skaber skræmmebilleder.
Det var en mærkelig oplevelse at læse Aftenpostens "Rapport
fra innsiden" af Unni
Wikan. Her kom de mærkeligste påstande frem. Wikan er socialantropolog
og viser sig fra sin bedste side, når hun skildrer det daglige liv for
mennesker, som hun kender fra adskillige ophold og tæt kontakt med
befolkningen. Dette er den kvalitative forsknings styrke. Det er, når
hun slutter fra sine egne kontakter til "alle" eller "de fleste"
egyptere, at hun går galt i byen.
Når Wikan kalder Mubarak "en ganske hæderlig mand", er det svært at
vide, hvad man skal sige til det. En ting er korruptionen, hvor Mubaraks
søn Alaa, som er forretningsmand, angiveligt er blevet favoriseret i
privatiseringsprocesser og offentlige kontrakter. Omfattende valsgvindel
er en anden. Politisk undertrykkelse og tortur er en tredje. En mand,
som i 30 år har klamret sig til magten ved brutal undertrykkelse af
befolkningen er endvidere "ikke specielt magtglad"? Som prikken over
i'et er han "heller ikke nogen despot". Nu ved jeg ikke, hvad Wikan
lægger i dette begreb, men rent leksikalt er en despot vel én, som
styrer ved hjælp af frygt. Den politistat, som Mubarak har sat op med et
utal af forskellige sikkerhedsstyrker kan vel næppe kaldes noget andet
end et despoti.
Så kommer det virkelig utilgivelige. Det virker nemlig, som om
myndighederne vil udmatte og skabe modløshed hos demonstranterne ved at
skabe anarki som det eneste alternativ. Det utilgivelige er, at Wikan
faktisk støtter denne strategi. Universitet
i Oslos programerklæring
forpligter vel også i spørgsmål om demokrati, menneskerettigheder og
ytringsfrihed?
Derefter kommer stråmandsargumentationen, det dobbeltsidede angreb på
Det Muslimske Broderskab. På den ene side har de egentlig ikke så megen
støtte i befolkningen, på den anden beskylder hun dem for en række
standpunkter, som hun så tager afstand fra på sine egyptiske venners
vegne. Det er forståeligt, hvis hendes egyptiske venner kan tro, at
broderskabet kan have sådanne standpunkter. At én af Norges mest kendte
akademikere gør det, er utilgiveligt. Med hensyn til, om Det Muslimske
Broderskab har eller ikke har støtte i befolkningen, så er det bedst
ikke at spekulere over det her oppe nordpå og lade folket "dernede"
bestemme det gennem frie og retfærdige valg. Også selv om vi ikke bryder
os om resultatet.
Jeg er enig med Wikan i, at folk gerne vil have ro, men at sige, at
Mubarak har "vist sig situationen værdig ved ikke at give efter for
demonstranter", er igen ganske uheldigt, når nu vi ved, at resultatet er
over hundrede dræbte og mange tusind sårede. Jeg ser ikke Mubaraks
værdighed i demonstranternes blodpøl eller i de torturkamre, som hans
"nye" vicepræsident har stået bag. Det er noget af en "hurriya"
(frihed). Ville Wikan bryde sig om at leve med en sådan "frihed"? Det
tror jeg ikke, at nogen af os ville.
Wikan vil have os til at tro, at Cairo 2011 er en parallel til Teheran
1979 snarere end Berlin 1989. Det tyder på, at hun slet ikke har fulgt
med i den akademiske litteratur om den ideologiske udvikling i
"moderate" islamistiske bevægelser i Mellem-østen i det seneste tiår.
Det Muslimske Broderskab er kun én blandt temmelig mange aktører i det
demokratiske oprør mod Mubarak, og slet ikke den dominerende.
Forud for oprøret mod Mubarak-regimet i Egypten erklærede The Economist
på lederplads, at hvis egyptere og andre arabere faktisk ender med at
stemme på islamister i frie, åbne og demokratiske valg, så er det deres
soleklare ret. Som den franske islamforsker Olivier Roy har påpeget i en
kronik i Dagsavisen i lørdags, så er tiden forlængst forbi for dé
vestlige akademikere og politikere, som i en belærende tone vil diktere
folks politiske valg og fremtid i Mellemøsten og andre steder.
Shoaib Sultan
Kilde: muslimen,
1.2.2011