Kære Birthe Rønn Hornbech,
I 1999 flyttede jeg tilbage til Danmark efter at have arbejdet i USA i
nogle år. Forskellen mellem dansk "før" og dansk "nu" var nem at få øje
på, og jeg var rystet over den forråelse, der i mellemtiden var opstået
i retorik og adfærd mod ikke blot indvandrere men enhver med mørk
hudfarve. I det mellemliggende årti er fjendtligheden blot accelereret.
Det ønsker jeg at kommentere som en person, der har oplevet at skulle
integreres.
Da jeg boede og arbejdede i USA, blev jeg ligesom mange andre i området
opfattet som amerikaner. Eller rettere: Man var automatisk amerikaner,
men havde også rødder. Jeg blev således betragtet som en dansk
amerikaner, også selv om jeg og andre så mig som dansker. Set som en del
af samfundet var der dog ingen diskussion om, at jeg indgik på samme
vis, som hvis jeg havde været en hvilken som helst anden amerikaner.
Der var på denne måde mange amerikanere omkring mig, som var tyske,
finske, kinesiske, britiske, indiske, tyrkiske, mexicanske, japanske,
osv. amerikanere. De kunne ofte findes i næsten lukkede samfund såsom
det største kinesiske samfund udenfor Kina i form af Chinatown i San
Francisco, hvor gadeskiltene var på både kinesisk og engelsk. Men selv
om vi blev kaldt for vores nationalitet, og selv identificerede os med
samme, blev vi alligevel betragtet som en slags amerikanere, fordi vi
boede i USA og således udgjorde en del af det mangefacetterede
amerikanske samfund.
Vi var på én gang en del af samme samfund, og som sådan amerikanere, og
samtidig var vi unikke nationaliteter med hver vore særpræg. Det var OK
at være "udlænding" i USA, for man kan sagtens være amerikaner og komme
udefra: USA er bygget på indvandring, og det har man ikke glemt. Hvis
man kan spore sine rødder tilbage til et bestemt land, kan man godt
prale lidt med det, omend nogle nationaliteter mere end andre. Når folk
bemærkede en accent, blev man ofte spurgt: "Hvor kommer du oprindeligt
fra?", hvor netop det obligatoriske ord "oprindeligt" i spørgsmålet lod
det være underforstået, at der ikke efterlystes, hvor man kommer fra,
som om man stod udenfor fællesskabet, men derimod hvor man kom fra,
inden man blev amerikaner.
Der var ikke tale om at skulle integreres. Ens nationalitet og ens
status som
bosat i USA udelukkede ikke hinanden; man skulle ikke være
som alle de andre amerikanere, før man blev opfattet som amerikaner.
Hvis man rettede sig efter landets love og ellers ikke forsøgte at
bringe landet i unåde, havde man temmelig frie hænder til at opføre sig,
som man ville. Ønskede man som tyrker at bo i et "Lille Istanbul", ville
området i værste fald være en turistattraktion, sådan som Chinatown i
San Francisco og Little Italy i New York er det. Man var nærmest
integreret som udgangspunkt, og så måtte man i øvrigt selv sørge for at
falde på plads.
Sådan er det ikke med det, der kaldes "indvandrerdebatten" i Danmark.
Her siger den aktuelle samfundsdiskurs desværre, at man ikke kan være
f.eks. både iraker og dansker på samme tid. Man skal integreres og være
dansker, og alt det irakiske - og helst også hudfarve og religion - skal
ændres til henholdsvis hvidt og kristent med syv generationers
tilbagevirkende kraft, hvis man skal accepteres som en naturlig og
ønsket del af det danske samfund.
Jeg ser det som en form for nationalt mindreværdskompleks, hvor man er
så usikker på sine egne værdier, at man føler sig så truet af enhver
kulturel afvigelse, at afvigelsen helt skal elimineres. Og det har
følger for de, der ikke er så heldige at være generationelle småborgere:
De er ikke accepterede og reagerer som de udstødte, de er: Negativt og
skadeligt.
Heldigvis kan det repareres, hvis blot vi vil, og hvis blot vi gør en
indsats. Da min familie boede i lejlighed for få år siden, havde vi
underboer, som var flygtet fra Kurdistan. Dette "land" findes måske ikke
officielt, men kurderne er ikke selv i tvivl om deres nationalitet –
hvilket lande såsom Tyrkiet og Irak i øvrigt heller ikke er, når de
forfølger de kurdiske mindretal. Vore kurdiske underboer fik børn, efter
de var flygtet til Danmark. Deres to børn var på samme alder som vore
egne børn, så de legede regelmæssigt med hinanden, og vi vidste aldrig
med sikkerhed, hvor mange børn, der ville sidde ved bordet, når der var
aftensmad. Vi lærte således meget hurtigt, hvorfor der blandt visse
arabiske folkeslag er tradition for altid at dække op til en gæst. Vi
tog også jævnligt de to kurdiske børn med på små udflugter, som de efter
selv danske standarder fattige forældre ikke kunne tillade sig.
En af udflugterne var et besøg på museet på Lindholm Høje i Nørresundby.
Her fortalte den kurdiske families søn, at han havde været der
tidligere, og at det havde været en meget ærgerlig oplevelse. Det var
ikke fordi museer kan virke kedelige på børn, men fordi han kun havde
været der sammen med en gruppe tokulturelle børn, og altså ikke sammen
med "danske" børn, og fordi de alene var blevet belært om, hvordan
danskerne var som vikinger. Han havde tydeligt fornemmet, hvordan han
blev sat i bås som en form for ikke-dansker, der nu skulle lære noget om
at være rigtig dansker i stedet for det "forkerte", han repræsenterede.
Vi valgte derfor en helt anden indgangsvinkel på museet for at gøre ham
interesseret i historien. I stedet for at forklare ham om, hvad der blev
vist om danskerne, forklarede min kæreste ham blandt andet, hvordan en
af de vigtige kilder til vikingetidens samfund var beretningerne fra den
arabiske købmand Ibn Fadlan, som kom fra et til sammenligning yderst
civiliseret og avanceret samfund. Dette fremgik også af nogle af de
handelsvarer, som var udstillet, og som vikingerne havde handlet sig
frem til fra Mellemøsten. Det varede ikke længe, før den kurdiske dreng
strålede af stolthed over, at hans forfædre havde været så langt fremme
på en tid, hvor de danske vikinger var primitive analfabeter. Da først
han efter få minutter havde opnået denne stolthed over sin identitet,
var han næsten ikke til at drive ud fra museet igen, fordi han hele
tiden ville vide mere om, hvad danskerne lavede på en tid, som han nu
også selv kunne knytte sin identitet til.
Drengen bliver aldrig "100% dansk" på samme måde som danskere, der
gennem generationer har boet på samme sted i Danmark, for han er
opdraget af forældre, der er født og opvokset i Iran og Irak, og som
derfor har taget en række traditioner med i opdragelsen. Han har også
tydelige mellemøstlige træk, og det vil folk omkring ham kunne se. Men
samtidig bor han i Danmark, og er vant til at begå sig i et samfund med
danske værdier. Han ville ikke føle sig hjemme i et eventuelt Kurdistan,
og han har heller ikke en chance for at føle sig velkommen i et samfund,
der kræver total integration gennem flere slægtsled, før man kan kaldes
dansker. Han er identitetsmæssigt hjemløs.
Det ironiske er, at det med øjet rettet mod den amerikanske opfattelse
af, hvornår man er "amerikaner", slet ikke er nødvendigt. Her kunne vi i
Danmark drage en positiv lære: Hvis den kurdiske dreng kunne opleve i
samfundet, at det ligesom på museet er muligt at være stolt over sin
nationalitet, uden han af den grund bliver opfattet som ikke-dansker, så
ville han kunne kalde sig kurdisk dansker. Sammen med tyske, somaliske,
grønlandske, svenske og taiwanesiske danskere ville han kunne erklære
sig som en bestemt slags dansker, og ikke som en udansk dansker.
Det er i dag muligt at være dansker, samtidig med at man kan være
borgerlig, socialist, lyshåret, bøsse, overvægtig, sportsinteresseret,
scientolog, og på mange andre måder være en bestemt slags dansker. Hvis
dét er muligt, så burde det vel også være muligt at være dansker,
samtidig med at man er opdraget af indvandrere, eller samtidig med, at
man er mørk i huden.
Problemet er ikke manglende integration, men at nogle grupper i det
danske samfund ikke kan acceptere, at man sagtens kan være dansker på
mere end én måde. Problemet er ikke indvandring, andre religioner eller
andre hudfarver. Problemet er en gruppe, der mener, at man kun kan
accepteres som dansker, hvis man er hvid, heteroseksuel, kristen, fri
for accent og gennem mange generationer fastboende i landet. Det er dén
opfattelse, der skal bekæmpes, ikke de mange "afvigere".
Tærsklen for danskhed er sat i en højde, hvor ikke engang etniske
danskere kan være med. Hvis det virker for billigt at minde om, at Dansk
Folkepartis vælgerskare generelt ikke evner at opfylde kravene i
danskhedstesten, skal jeg gerne fremhæve mig selv i stedet: Trods
etniske rødder, der involverer familiens dokumenterede tjeneste under
Valdemar Atterdag, vil jeg ikke med sindsro turde sige, at min familie
lever op til det, I anser for at være "danske værdier". Søren Espersen
var ikke i tvivl om netop dette spørgsmål, da han i et læserbrev for
nogle år siden opfordrede Aalborg Kommune til at tvangsfjerne mine børn
med den begrundelse, at jeg ikke opdrager dem til kristne traditioner.
Hvis tærsklen for danskhed sættes så højt, at end ikke en person som jeg
er betingelsesløst kvalificeret, udtrykker den intet sandt, men derimod
en selviscenesættelse og selvforherligelse hvis overdrivelse er vanvid
af klinisk art.
Lad mig derfor være den første, der benytter udtrykket "kejserens nye
danskhed" om jeres beskrivelse af fænomenet, idet jeg håber, at det kan
åbne øjnene for, at kejseren er nøgen, og at danskhed i bedste fald
består af holdninger, vi har importeret fra andre lande. Når Struensee
figurerer i danskhedstesten, gør I således en landsforræder af den
person, vi måske skylder mest for demokrati, ytringsfrihed, og øvrige
oplysningstanker, da han udnyttede sin position til at indføre
pressefrihed, krav om offentlig ansættelse efter kvalifikationer, forbud
mod tortur, lempelse af fæstebønders vilkår, m.v.: Værdier, som I med
mageløs frækhed og disrespekt efterfølgende patenterer som "danske". Det
er gennem fortidens åbne døre, vi med generøs hånd har fået alt det, vi
er stolte af; og nu, hvor dørene lukkes hermetisk, forstår vi ikke,
hvorfor vi mister det.
Jeg tror på, at vi også fremover vil kunne få vore ønskværdige værdier
(og kald dem blot "danske", når de har slået rod) udefra. Skal vi sikre
sådanne værdier, skal døren stå åben for en ny Struensee –
lægeuddannet eller ej, skønt analogien til galskaben hos landets ledelse
er pinligt oplagt.
Jeg tror på, at problemet kun findes i den udstrækning, vi skaber det:
Udefra kommende mennesker ønsker at leve et meningsfyldt liv, og i
overensstemmelse med, hvad der motiverer et menneske, vil de vælge at
foretage sig noget, der er bidragende, hvis blot de får mulighed for
det.
Jeg ville ønske, at folk kunne komme frit til et Danmark, der ikke
mistænkte dem for, hvad de ville stjæle og ødelægge, men som så deres
særheder som specialiteter, deres anderledeshed som berigelse, og deres
afvigelser som nytænkning. Er det for udansk af mig at håbe, at dette
kunne blive tilføjet de danske værdier?
Med venlig hilsen,
Ole Wolf, Civilingeniør
Ole Wolf
Kilde: Faklen.dk,
21.11.2010