Faklen.dk

FORSIDE | OM | 2007-2011 | 2002-2006 | 1996-2001 | ENGLISH | SØG  


Humanistiske indlæg med kant og dybde fra aviser og blogs samt artikler fra Faklens arkiv.

MODSPIL.DK
HUMANISME.DK
ENGELBRETH
DANARIGE.DK
MODPRESS
DANMARKS LØVER
POLIFILO.DK


SIDSTE INDLÆG:


Rune Engelbreth Larsen
Kuldegysende socialsystem


Claus Elholm Andersen
Da Dannebrog blev genkristnet


Ole Sandberg
'Rebellerne' i SF


Danmarks Løver
Frihedsbevægelsen
mod assimilation


Carsten Agger
My Name is Khan


Ole Sandberg
Bernard-Henri Lévys kvalme


Anne Marie Helger og Rune Engelbreth Larsen
Vi assimilerer


Claus Elholm Andersen
Derfor tog Samuel Huntington fejl


Carsten Agger
Jyllands-Postens
sande ansigt


Özlem Cekic
Hvornår er min datter dansk nok?


Rune Engelbreth Larsen
Den danske stamme


Ole Sandberg
Graffiti – en del af
dansk kulturarv


Kristian Beedholm
Per Stig Møller og armslængdeprincippet


Morten Nielsen
Støv


Martin Salo
Frihed kontra assimilation


Carsten Agger
Hizb ut-Tahrir og Afghanistan


Omar Marzouk og
Fathi El-Abed

Lyt til folkets stemme


Shoaib Sultan
Uværdig analyse af krisen i Egypten


Rune Engelbreth Larsen
Vesten gavner Mellemøstens islamister


Lars Henrik Carlskov
Rød-brun demo
mod Hizb ut-Tharir


Curt Sørensen
Den fremadskridende ensretning


Ella Maria
Bisschop-Larsen

Landbruget bør ikke have frie tøjler


eXTReMe Tracker

Vor Frues tempelskøger | FAKLEN 09


Den 20. maj indtog 16 kvinder med tilknytning til Faklen Københavns Domkirke for ved denne utraditionelle politiske aktion at slå til lyd for en legalisering af prostitution og en forbedring af de prostitueredes vilkår.

De fleste af deltagerne i Faklens aktion den 20. maj var klædt i forskellige af dette erhvervs mere eller mindre traditionelle dragter for at tydeliggøre den absolutte modsætning mellem det kirkelige ophav til resterne af den kolde moralske syndsbevidsthed, som stadig væk tvinger prostitutionen til at foregå i den kriminelle skyggeverden, og så den varme, erotiske livsglæde, som de prostituerede har været en uløselig del af lige siden kulturhistoriens gry.

Andre havde valgt at udtrykke deres kvindelighed anderledes for at signalere, at den prostituerede er en ligeværdig del af kvindebilledet som et hele. Kvinden skal ikke fikseres i én snæver kasse, hvad enten det er som tidens åndløse Barbie eller glamourøse popstjerne, men tværtimod være sig selv i sin egen ret. Om så hun ser sig selv som den hengivne moder, den dominerende hustru, den drømmeagtige luder, den modige frontkæmper, som vil forsvare sit køn, sin familie og sit liv med alle midler, eller som lidt af det hele eller noget helt sjette, skal hun stadig væk respekteres på lige fod med alle andre.

Den prostituerede er hverken kvindelighedens skamplet eller ideal, men lige så meget og en lige så respektindgydende del af kvindeligheden som enhver anden. Der er ingen idealkvinde, der er kun kvinder.

Det var det, Faklens aktion i Vor Frue Kirke skulle illustrere, og at det foregik netop her, er ment som et opgør med den generelle andenrangsstilling, som kvinden har været henvist til under kirkens åg i små to tusind år – for hvad glimrer da netop ved sin iøjnefaldende mangel i Vor Frue Kirke? Fruen.

Kirken har gjort kvinden til syndens uhellige ophav, som den i århundreder helst undertrykte eller skjulte, og i sidste ende er det stadig væk også traditionen herfra, der har gjort et ærværdigt erhverv som prostitution – hvis historiske rødder sågar er i templerne – til et umoralsk og kriminelt fag.

Kirketjener truer med sagsanlæg

Den 20. maj var altså for en kort bemærkning Vor Frue Kirke virkelig Fruens – eller rettere: Kvindernes.

Et skridt på vejen mod reel kvindefrigørelse må også indebære solidaritet med de prostituerede, og i stedet for en fortsat kriminalisering af et erhverv, som alligevel altid vil blive udført, må der slås et politisk slag for organiserede bordeller, der fuldt legalt skal styres af de prostituerede selv, som tilknyttes regelmæssig lægehjælp, og som kan annoncere for deres ydelser på lige fod med alle andre servicefag.

De ulykkelige prostituerede, der som stofbrugere føler sig tvunget ud i erhvervet på grund af Danmarks restriktive narkolovgivning, skylder selvfølgelig ikke deres situation prostitutionens eksistens, men helt andre sociale problemer, som samfundet må løse særskilt.

Det er Faklens opfattelse, at en afkriminalisering af prostitutionen er nødvendig for at forbedre vilkårene for de kvinder, der af egen fri vilje ønsker at etablere sig i dette erhverv.

Engang var luderen hellig og respektindgydende, men kristendommen gjorde kvinden til mandens servile tjenestepige og ringeagtede seksualiteten. Det er på tide, at vi tager den fulde konsekvens af, at vi i dag har forladt denne middelalderlige arv, og det er på tide, at vi tager konsekvensen af den selvbestemmelse, som kvinder i det mindste formelt har tilkæmpet sig, og også udstrækker denne til de prostituerede.

Ekstra Bladets forside Kristi Himmelfartsdag, den 21. maj, prydedes af et billede fra aktionen. »Kirkeludere« lød overskriften, der blev fulgt op af teksten: »Den stod på pisk, lak og læder, da kvinderne omkring Faklen demonstrerede i Københavns Domkirke.« Avisen bragte også et stort farvefoto af de aktionerende kvinder foran højalteret i domkirken under overskriften: »Tempelskøger«.

Journalisten skrev bl.a.: »De meget bevidste piger fra Faklen indtog i går Vor Frue Kirke i København i et forsøg på at skabe bedre forhold for de prostituerede. Kirketjeneren havde dog ikke den store forståelse for sagen og truede med et sagsanlæg, hvis billederne blev offentliggjort.«

Det blev de. Og her bliver et af dem det igen – vi går gerne i retten for retten til at bringe billeder af dem, der for en kort bemærkning var Vor Frues tempelskøger, og som kæmper for en gennemført kvindefrigørelse.

Faklen