Der er 100.000 muslimer i Danmark, men islam er henvist til skyggerne i nødtørftigt indrettede moskeer i baggårde og kælderlokaler. Faklen foreslog i 1998, at Århus tog initiativ til at bygge Danmarks første stormoské og med denne gestus byder landets største religiøse mindretal velkommen i deres nye, danske hjem …
I slutningen af 80erne og begyndelsen af 90erne var der fremskredne planer om
at bygge Danmarks første store moské over for Københavns Universitet på
Amager, men planerne løb ud i sandet – den islamiske initiativgruppe havde
vanskeligt ved at enes, og involverede i projektet måtte samtidig leve med hærværk
og trusler fra højreekstremister. Den dag i dag har muslimerne i Danmark stadig
væk ikke én eneste traditionel moské med kuppel og minareter, men må lade
sig nøje med nedlagte fabrikslokaler, kælderrum eller parcelhuse, som ikke støder
det frisindede Danmark for meget.
Islam er den næststørste religion i Danmark, men islamisk trossamfund er stadig væk
ikke anerkendt i modsætning til 10 kristne og ét jødisk trossamfund ud over
folkekirken. Derudover har 34 andre, fortrinsvis kristne trossamfund ret til at
foretage vielser.
Pr. 1.1.97 skønner man, at der befandt sig ca. 105.000 muslimer i Danmark
(Kilde: Statistisk årbog 1997). De kan gøre brug af omkring 40 små
og ofte skjulte moskeer, hvoraf kun én overhovedet er bygget til formålet.
Til sammenligning har Mosaisk Trossamfunds kun 2.601 medlemmer en centralt
beliggende synagoge i København, romersk-katolsk trossamfund har 32.756
medlemmer og 88 kirker og sale fordelt over hele landet, Jehovahs Vidner har
16.111 medlemmer og 174 kirker og sale, de Danske Pinsemenigheder har 5.012
medlemmer og 58 kirker og sale, og Syvende Dags Adventistsamfundet har 2.838
medlemmer og 49 kirker og sale. Til sammen har alle trossamfund med
vielsesbemyndigelse uden for folkekirken i Danmark 94.164 medlemmer og 658
kirker og sale, mange af dem beliggende på lige så centrale og fremtrædende
steder som folkekirkens (Kilde: Statistisk årbog 1997).
De over 100.000 muslimer i Danmark må derimod nøjes med 40 »moskeer« samt
en massiv politisk modvilje, hver gang de forsøger at etablere sig. Senest i
januar 1996, da Københavns Kommune afviste et byggeprojekt i nordvest-kvarteret
med den begrundelse, at det ville skabe trafikale problemer og i øvrigt ikke
passede ind i det omgivende villakvarter.
Religionsfrihed er ikke religionslighed
I Danmark har der været religionsfrihed siden Grundloven af 1849. Det hedder
således i Grundlovens § 67: »Borgerne har ret til at forene sig i samfund for
at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning …« Der er dog
den lille klausul, at »intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden
eller den offentlige orden«.
At der er religionsfrihed, betyder imidlertid ikke, at alle religioner skal
behandles lige af staten; den evangelisk-lutherske kirke har en særstatus, som
det fremgår af Grundlovens § 4: »Den evangelisk-lutherske kirke er den danske
folkekirke og understøttes som sådan af staten.« Den evangelisk-lutherske
kirke er altså reelt en statskirke, og den »understøttes« da også økonomisk
ud over kirkeskatten, som knap 87% af befolkningen betaler, med ca. en halv mia.
kr. i årligt statstilskud. Så når det i § 68 hedder: »Ingen er pligtig til
at yde personlige bidrag til nogen anden gudsdyrkelse end den, som er hans egen,«
så tolker man altså statskassens halve mia. kr. som andet end »personlige
bidrag«, til trods for, at de i sidste ende er betalt over skatten og altså
dermed også af de 13% af befolkningen, som ikke er medlem af folkekirken.
Så længe vi ikke har religionslighed i landet, således at alle religioner
kan hverve medlemmer og inddrage kontingent på præcis samme vilkår og virke
under præcis samme rettigheder og støtte fra statens side, er det islamiske
trossamfund naturligvis stillet uendelig meget ringere end ikke bare
folkekirken, men også end den lange række af øvrige anerkendte kristne
trossamfund.
Det kan således vanskeligt synes andet end rimeligt, at staten afsætter særskilte
beløb til bygning af moskeer i landet, når man tager i betragtning, at det i så
høj grad også er i statens interesse, at landets største religiøse mindretal
trives under forhold, der afspejler og normaliserer deres tilstedeværelse.
Et par relativt store, centralt beliggende moskeer blot i landets ti største
byer ville utvivlsomt hjælpe integrationsprocessen derved, at muslimerne
vitterlig ville føle sig taget vel imod, og – om moskeerne blev bygget i
klassisk stil med kupler og minaretter – unægtelig bløde op i de ikke altid
lige æstetiske danske bybilleder. Men allervigtigst er det selvfølgelig at få
rettet op på den skævhed i den ekstreme underrepræsentation af religiøse
tilholdssteder for muslimerne.
I det nuværende politiske klima er det så desværre nok utænkeligt, at
staten skulle ønske at »understøtte« islam selv i så beskedent omfang, og
det til trods for den gensidige gavn for såvel muslimerne som for samfundet som
sådan. Og her betyder det næppe heller noget, at moskeerne ganske givet ville
blive benyttet i meget videre udstrækning end mange af de hel- og halvtomme
kirker i landets 2.123 sogne.
Alternativet til en forholdsmæssigt lige statsstøtte til landets religioner
er da også at lade religionerne klare sig selv uafhængigt af staten, men her
til lands abonnerer vi altså fortsat på den model eksklusivt at understøtte
den evangelisk-lutherske folkekirke, skønt 13% af befolkningen ikke er medlem,
yderligere 25% aldrig nogen sinde kommer i kirkerne, 40% kun kommer til højtiderne,
17% af og til og kun 5% et par gange om måneden (Kilde: Danmarks
kirkehistorie, s. 328).
Hvor urimelig forskelsbehandlingen religionerne imellem end må forekomme, er
det, som landet ligger i dag, temmelig sandsynligt, at muslimerne alene kommer
til at tegne sig for alle udgifterne, om en eller flere store moskeer nogen
sinde skal blive en realitet i Danmark.
Der er imidlertid heller ingen grund til at tro, at muslimerne ikke skulle være
villige hertil, eftersom det ikke har været uholdbar økonomi, men snarere
politisk modvilje og kontroverser, der tidligere har strandet sådanne
projekter.
Faklen foreslår stormoské i Århus bymidte
Hvor der er vilje, er der som bekendt altid en vej, og Faklen foreslår, at
Århus Kommune, der netop har vist stor opfindsomhed og handlekraft de senere år,
når det gjaldt om at finde plads til nye store byggeprojekter, tager handsken
op, hvor Københavns Kommune kastede den, og tilbyder landets muslimer plads til
deres første store moské. Der skal nok vise sig islamiske organisationer, der
efterfølgende er villige til at arbejde på en finansiering af projektet, hvis
først de modtager en sådan gestus fra myndighederne.
Århus Kommune plejer da heller ikke at ligge på den lade side, når det gælder
den kulturelle kappestrid med storebroderen på Sjælland. Siden 80erne har Århus
byråd således rakt en hjælpende hånd til landets musikalske mindretal og
bygget et internationalt anerkendt musikhus, ligesom man har rakt en hjælpende
hånd til landets erhvervselite, da man for få år siden byggede Scandinavian
International Congress Center klods op ad Musikhuset. Kunne da ikke muslimerne være
den næste gruppe, man på tilsvarende vis satte himmel og jord i bevægelse for
at glæde, netop med en stormoské i Århus' centrum?
Det store kongrescenter har jo vist sig at være en økonomisk og publikumsmæssig
fiasko af dimensioner, hvorfor man eksempelvis kunne placere moskeen på nogle
af arealerne i nærheden – derved ville den netop også kunne profitere af de
utallige fine, men ofte ubenyttede parkeringspladser i tilknytning hertil. Det
er jo også synd, at så store investeringer, som har været nødvendige for det
så godt som ubenyttede kongrescenter, skal gå til spilde, hvorfor en
publikumsmagnet som en stormoské lige i nærheden sikkert ville have en vældig
gavnlig effekt på det forliste prestigecenter.
Af samme grund kunne man i kongrescentret, hvor ingen gider leje sig ind i dag,
placere de mange nødvendige lokaler og kontorer til f.eks. administration og
undervisning i forbindelse med moskeen, hvorved kommunens fejldispositioner
straks ville rettes en smule op, og kongrescentret i stedet for at stå som en
halvtom spøgelseshal ville blive befolket og anvendt af i hundredvis af
muslimer. Måske sågar centrets hotel, ja, hoteller andre steder i byen tillige
ville mærke en gavnlig effekt af stormoskeen, der, om politikerne tænker lidt
visionært, let kunne blive Skandinaviens største og således noget af et tilløbsstykke.
Af andre oplagte lokationer kunne man f.eks. forestille sig Oliemøllen, som
skal rives ned, og det store ubenyttede område bag denne og banegården, hvor
man fint kunne tænke sig en moské hæve sig og bryde Rådhustårnets
firkantede, stilladsagtige profil med en flot kuppel og nogle mindst lige så høje
minareter. Også her ville der være gode trafikale forbindelser, ikke mindst
den offentlige trafik, og stadig væk kunne parkeringsanlæggene omkring
Scandinavian International Congress Center til fulde udnyttes, da de kun ligger
fem minutters gang herfra.
I sidste ende er det naturligvis ikke afgørende, præcis hvor moskeen
placeres, blot det bliver i centrum, og blot byggeriet på en gang bliver iøjnefaldende
og praktisk – måske skulle man simpelt hen udskrive en international
arkitektkonkurrence for med det samme at sætte Århus på det kulturelle
verdenskort på en ny og spændende måde.
Somali Community in Denmark: På tide med en stormoské
Somali Community in Denmark tilslutter sig ideen og understreger, at det er på
tide, byens tusinder af muslimer får en stor moské, bygget til formålet.
Formanden, Rage H.M. Rage udtaler til Faklen: »Somali Community in Denmark
mener, at Danmark generelt burde tilskynde muslimer at praktisere deres religion
mere åbent. Det vil opklare mange misforståelser omkring Islam, hvis
religionen bliver en naturlig og normal del af bybilledet, ikke bare i Århus,
men i hele Danmark. Muslimer vil desuden føle sig mere velkomne og trygge, hvis
Islam blev behandlet på lige vilkår med den kristne kirke, og et første
skridt i den retning kunne passende være et antal centralt placerede moskeer i
de større danske byer.«
Rage H.M. Rage finder det besynderligt, at vi skal afvige fra andre vestlige
lande som f.eks. USA, England, Holland, Spanien, Frankrig og Sverige, som i modsætning
til Danmark ikke er blottet for moskeer, og han tilføjer, at »bygningen af
denne moské samtidig vil forlene Danmark med et positivt image i den islamiske
verden«.
Somali Community in Denmark vil derfor gå aktivt ind i kampen for en
stormoské i Århus, understreger Rage H.M. Rage: »Vi bakker 100% op om Faklens
idé og vil på vegne af somalierne i Danmark tage initiativ til møder med
islamiske ledere i Århus og arbejde videre med sagen.«
Faklen vil derfor også gerne give et første indtryk af, hvad en stormoské
kunne tilføre byen kulturelt og æstetisk, hvorfor vi her har fremstillet et
par nødtørftige trickfotos, der selvfølgelig ikke er videre realistiske, men
med lidt fantasi og opfindsomhed dog forhåbentlig kan overbevise politikerne om
det umiddelbart tiltalende ved forslaget og inspirere dem til at arbejde videre
med ideen i mere konkret forstand.
Rune Engelbreth Larsen