Nedenstående artikel indgår i bearbejdet og opdateret form i bogen Det nye højre i Danmark (Tiderne Skifter, 2001) som kapitel 3. Hele bogen er i dag tilgængelig online, og den bearbejdede version af nærværende artikel kan læses her: Kapitel 4: Dansk Folkeparti.
Det 20. århundrede har været Socialdemokratiets århundrede, men det er snart
slut. Jeg vil gøre mit til at gøre Dansk Folkeparti til partiet for det 21. århundrede
…
Ordene
er Mogens Camres. Medlem af bestyrelsen for Socialdemokratiet i hovedstaden fra
1962 til 1966, socialdemokratisk folketingsmedlem fra 1968 til 1987, herunder
finanspolitisk ordfører fra 1978 til 1987 og politisk ordfører fra 1981 til
1982.
Dagen
er den 24. marts 1999, samme dag som NATO indleder sit luftbombardement af
Jugoslavien. Dansk Folkepartis bidrag til den hjemlige verdenspresse er
offentliggørelsen af deres nye spidskandidat til EU-valget i juni; efter 37 år
som aktiv socialdemokrat forlader den temperamentsfulde og intelligente Mogens
Camre sit gamle parti til fordel for Dansk Folkeparti.
Partiskiftet
er endnu en fjer i hatten for Dansk Folkepartis formand, Pia Kjærsgaard, der
har oplevet en støt fremgang og stigende respekt og tilslutning blandt
tidligere borgerlige og socialdemokratiske vælgere, siden hun brød med
Fremskridtspartiet.
Ikke
desto mindre er det ikke mere end 3½ år siden, at hun og hendes dengang
nydannede parti blev dømt chanceløse af presse og politikere.
Det
var i dagene efter Fremskridtspartiets landsmøde i 1995, hvor den farceagtige
splid, som partiet med de mange interne opgør var gerådet i i midten af
80erne, kulminerede i absurd teater. »Total-Kaos«, »Tumultagtige scener« og
»Ragnarok« lød nogle af pressens overskrifter i dagene under landsmødet.
Det
lignede begyndelsen til enden på det parti, som, efter at stifteren, Mogens
Glistrup havde gjort skattetrykket til hovedmodstanderen og sammenlignet
skattesnyderne med modstandsbevægelsens frihedskæmpere, var stormet ind i
Folketinget med 28 mandater i 1973 og havde rystet det traditionelle politiske
Danmarksbillede.
22
år senere er partiet en ren slagmark, og Pia Kjærsgaard beskriver
kulminationen på opløsningen under landsmødet i 1995 således: »I løbet af
de to dage og den ene aften og nat, som landsmødet varede, blev
Fremskridtspartiets sande vildt anarkistiske ansigt udstillet for hele landet.
Det var landsbytossernes paradis. Det var grænseløst storslået i al sin afslørende
tragik. Det var surrealistisk teater i verdensklasse, og var det ikke, fordi jeg
selv var utrolig ulykkelig, fordi jeg følte, at det var afslutningen på det
parti, jeg stædigt havde troet på, ville jeg måske have lænet mig tilbage i
stolen og bare oplevet!« (Men udsigten er god … Midtvejserindringer, s. 233).
Konsekvensen
blev, at Pia Kjærsgaard sammen med tre andre folketingsmedlemmer, Kristian
Thulesen Dahl, Ole Donner og Poul Nødgaard, meldte sig ud af Fremskridtspartiet
den 6. oktober 1995 og på en pressekonference samme dag annoncerede stiftelsen
af deres nye parti, Dansk Folkeparti.
Ikke
mange levnede det nye »fremskridtsparti« mange chancer. Ekstra Bladet skrev
f.eks. i lederen den 7.10.95: »Dansk Folkeparti har alle chancer for at blive
hendes definitive politiske abort.« Den 11.10. 95 profeterede samme avis: »Slaget
om højresiden i dansk, parlamentarisk politik synes afgjort. I hvert fald kan
taberen udpeges. Hun hedder Pia Kjærsgaard. Når historiebøgerne skal skrives,
vil hun blive husket som den, der slagtede partistifter Mogens Glistrup. Resten
vil være velfortjent glemsel.«
Men
det er som bekendt svært at spå, især om fremtiden.
Lige
siden stiftelsen har Dansk Folkeparti bevæget sig længere og længere væk fra
Fremskridtspartiets kaos, og med tre valgsejre bag sig ved henholdsvis
kommunalvalget i 1997, folketingsvalget i 1998 og EU-parlamentsvalget i 1999
fremstår partiet i dag som et velkonsolideret og veldisciplineret højrefløjsparti,
der står på spring til regeringsdeltagelse. Ikke mindst takket være
partiformand Pia Kjærsgaards personlige indsats.
Pia Kjærsgaard: »Jeg var det normale - og vi var det normale«
Pia
Kjærsgaard er født den 23. februar 1947 i København som datter af
farvehandler Poul Kjærsgaard og husmoder Inge Munch Jensen. Hun gik på Købmandsskolen
i København og var ansat på kontor og som hjemmehjælper, inden hun kom i
Folketinget i 1984.
I
1967 blev hun gift med Henrik Thorup, og selv husker hun deres første hjem som
indbegrebet af gammeldags, dansk idyl: »Samme aften, som brylluppet stod,
flyttede vi nygifte så sammen i Bechgaardsgade på Østerbro i en toværelses
lejlighed oppe under kvisten på 5. sal. Henrik bar mig over dørtærsklen som
’fru Mortensen’. Det hele var som taget ud af Poeten og Lillemor, og det var
lige nøjagtig også sådan et dukkehjem, jeg ville have! Det var på alle måder
en dejlig følelse at være gift - perfekt! En dramatisk omvæltning: Lige
hjemmefra - og så lige lukt ind i ægteskabet, men det havde jeg overhovedet
ikke nogen problemer med og havde aldrig nogen sinde andre tanker, end at dette
var det rigtige. Jeg var det normale - og vi var det normale.« (Men udsigten er
god … Midtvejserindringer, s. 50).
Hun
var nærmest apolitisk, indtil hun, med sit eget ord, blev »vækket« af Mogens
Glistrups legendariske TV-optræden den 30. januar 1971, hvor millionæren
indledte sit korstog mod skattetrykket og proklamerede, at hans egen
skatteprocent var nul. Kjærsgaard stemte på Fremskridtspartiet ved først
givne lejlighed, og fem år senere meldte hun sig også ind i partiet.
Hun
blev næsten øjeblikkeligt opstillet som folketingskandidat, men først i 1984
kom hun ind på Christiansborg, og da var det ikke hendes egen fortjeneste, men
som stedfortræder for Mogens Glistrup, der var erklæret uværdig pga. en fængselsstraf
for skattesnyderi.
Da
Kjærsgaard satte sig på sin taburet i Folketinget, var Fremskridtspartiet nærmest
på nulpunktet. De 28 mandater, som havde indtaget Christiansborg efter
jordskredsvalget i 1973, blev ved de følgende valg reduceret til 26, 24, 20 og
16 for endelig at falde til kun seks mandater ved valget i 1984. Og knap var
valget overstået, før Ove Maisted blev løsgænger for siden at ende i
Venstre, og snart forlod også John Arentoft folketingsgruppen til fordel for de
konservative. Så reelt tog Kjærsgaards folketingskarriere sin begyndelse som
ene kvinde i Fremskridtspartiets kun fire mand store folketingsgruppe - et parti
i opløsning.
Efter
kun halvandet år i Folketinget var hun overbevist om, at »der måtte et opgør
til« for at redde partiet, og allerede i slutningen af 1985 var hun parat til
selv at overtage ledelsen: »Lige så lidt var jeg i tvivl om, at hvis det opgør
skulle komme, måtte det være med mig ved roret - og Glistrup måtte væk fra
forreste linje.« (Men udsigten er god … Midtvejserindringer, s. 85).
På
landsmødet i 1986 fik hun stor opbakning fra de delegerede som politisk leder
af partiet, men mens det endelige opgør med Glistrup blev til et årelangt
tovtrækkeri, var hun ubestridt drivkraften i partiets fremgang i 80erne. Ved
valget i 1987 gik Fremskridtspartiet med Pia Kjærsgaard som frontfigur frem til
ni mandater og ved valget året efter til seksten. Pia Kjærsgaard fik selv
23.180 personlige stemmer i 1988, og meningsundersøgelserne fortsatte med at
profetere en voldsom fremgang i vælgertilslutningen, der kulminerede med en
historisk rekord på udsigten til hele 39 procent.
Den
store tilslutning forhindrede imidlertid ikke spliden i partiet i at fortsætte,
men først i 1990 lykkedes det hende at få folketingsgruppen til at vedtage en
udelukkelse af Mogens Glistrup, som til gengæld nu helligede sig sit nye parti,
Trivselspartiet, der hverken dengang eller siden fik et ben til jorden. I 1991
blev Glistrup endegyldigt ekskluderet af det parti, han selv havde skabt nitten
år tidligere. Det betød langtfra enden på spliden i partiet, der de næste år
især kom til at stå mellem Pia Kjærsgaard og Kirsten Jacobsen, før det hele
eksploderede i et hidtil uset kaos på landsmødet i 1995, som førte til
dannelsen af Dansk Folkeparti.
Kirsten Jacobsen: »De kan overhovedet ikke få samlet de 20.000 stemmer«
Ved
Dansk Folkepartis stiftelse den 6.10.95 sagde Fremskridtspartiets Kirsten
Jacobsen om det nye partis mulighed for at blive opstillingsberettiget: »De kan
overhovedet ikke få samlet de 20.000 stemmer.« (jf. Dansk Folkeblad nr.
2-3/98, s. 22).
Fremskridtspartiets
Kim Behnke sagde dagen efter: »De har ikke en chance. Vi har
partiorganisationen, pengene og er inde i forskellige forhandlinger.«
(Politiken, 7.10.95).
Dansk
Folkeparti samler imidlertid hurtigt de fornødne underskrifter og bliver
opstillingsberettiget til Folketinget, og imens Kjærsgaard & Co. venter på
næste folketingsvalg, kommer den første prøve på vælgertilslutningen til
byråds- og amtsrådsvalget den 18. november 1997.
Forinden
er der årsmøde den 4. oktober; et årsmøde præget af optimisme, enighed og
ro - i skarp kontrast til de kaotiske scenarier, som har præget
Fremskridtspartiet. Søren Krarup er årets gæstetaler, og udfoldelsen af hans
kendte modstand imod indvandringen og EU modtager salens udelte jubel. Krarup
takker i en kronik en måneds tid senere i Ekstra Bladet den 11.11.97: »Jeg glædede
mig over den gode stemning, der herskede, og de mange tiltalende mennesker, jeg
mødte.«
Underholdningen
leveres af den kendte dansktop-sanger, Richard Ragnvald; en tro partistøtte,
der kaster sin kærlighed på partiformanden ved at ændre lidt i teksten til en
af sine mest populære sange: »Kære lille Pia, kære lille Pia, snart så skal
der være valg; du vil få masser af stemmer over det ganske land. For du er en
pige med mening, en, som hele Danmark ka’ li’. Ja, kære Pia Kjærsgaard, nu
stemmer vi på dit parti …«
Pressens
behandling af Kjærsgaard er til gengæld anderledes negativ og ofte mere end
almindelig grovkornet selv for karikaturer, som Geoffrey Cain gør opmærksom på
i en kronik, der også bringes i Dansk Folkeblad: »Nogle måneder siden så vi
Pia Kjærsgaard i B.T. karikeret som en rotte af tegneren Mette Drejer
(23/2-97). 26/10 bragte Jyllands-Posten en tegning af Pia Kjærsgaard som heks,
og 29/10 blev hun sammesteds portrætteret som en orm. I Ekstra Bladet 14/10
blev hun karikaturtegnet som en fortidsøgle med lange kløer parat til at kaste
sig over en uskyldig arbejder, og en uge senere bragte samme blad et
forsidebillede af hende med en stor labrador i skødet og et glad smil på
munden (18/10). Underteksten lød: ’Nu går den på Pia’, hvor den orgasme,
der hentydes til, enten kunne skyldes meningsmålinger eller en sodomitisk
oplevelse med en hund. Dagen før (17/10) havde religionsforsker Michael
Rothstein i TV2 antydet, at Mogens Camre stod i forbindelse med satanisme, og
21/10 lod Politiken tegneren Poul Holck fremstille Pia Kjærsgaard som et
ekskrement. 2/11 tegnede Berlingske Tidendes Jens Hage Pia Kjærsgaard i færd
med at kaste to blinde passagerer over bord til hajerne, og nogle dage senere
bragte Jyllands-Posten en tegning af hende i gang med at køre to flygtninge ned
i en fodgængerovergang.«
Men
valgresultatet er mere end tilfredsstillende for et helt nyt parti, der tilmed
kun når at stille op i 142 af landets 275 kommuner. På landsplan får Dansk
Folkeparti 6,8% af stemmerne, næsten fire gange så mange stemmer som
Fremskridtspartiet, der nu må nøjes med 1,8% mod 5,1% ved kommunalvalget i
1993.
Folketingsvalget
kommer kun fire måneder senere, og også her holder partiet fremgangen. 252.228
sætter kryds ved Dansk Folkeparti, der med 7,4% af stemmerne får 13 mandater i
Folketinget. Fremskridtspartiet klarer lige spærregrænsen med 2,4% af
stemmerne, og dermed har næsten 10% af den danske befolkning stemt på de to »fremskridtspartier«
- men rivaliseringen imellem dem er klart faldet ud til fordel for Kjærsgaards
parti.
Ekstra Bladet, der dødsdømte Dansk Folkeparti i oktober 1995, kårer nu med slet
skjult tilfredshed partiet som valgets sejrherre. I lederen den 12.3.98 hedder
det: »Danske medier løber som rasende rundt med stafetten mellem de slagne,
Per Stig Møller og Uffe Ellemann-Jensen, og manden med den mikroskopiske sejr,
Poul Nyrup Rasmussen. Det rigtige resultat er, at Dansk Folkeparti kom i
Folketinget med 7,4 procent af stemmerne. 13 mandater. Dertil skal lægges, at
Fremskridtspartiet trods alle odds også kom i Folketinget. Med 2,4 procent af
stemmerne og fire mandater. Før Pia Kjærsgaards Dansk Folkeparti havde
Fremskridtspartiet et fremragende valg i 1994. Resultatet var 11 mandater.
Sammenlagt har de to partier i det nye folketing forhøjet kvoten med seks
mandater. Bevægelsen er ikke til at tage fejl af. Det er alvor. Men Danmarks
politiske overklasse på Christiansborg og i medierne har ikke forstået
alvoren. Det skulle ellers være nemt nok at aflæse. I indvandrertunge områder
som Glostrup var tilslutningen til Pia Kjærsgaard oppe at runde 15 procent. Der
er en afgrund i oplevelsen af indvandringen mellem de privilegerede og
underprivilegerede (…) Men den politiske overklasse forstår at holde
foredrag. At belære tosserne i betonkommuner om, hvordan de bør indrette sig.
Vær tolerante. Se på os, fortæller de fra den sikre havn foran pejsen, hvor
tolerancen er omkostningsfri.«
Partiets
medlemstilgang synes permanent. I november 1995 har Dansk Folkeparti 400
medlemmer. I juni 1996 er antallet steget til 1.000, i november 1997 er der
2.500 medlemmer, og i april 1998 er det blevet til 3.200 (kilde: Dansk
Folkeblad). Da Mogens Camre melder sig ind i partiet, den 24. marts 1999, får
han medlemsnummer 3.736 (jf. Aktuelt, 25.3.).
Besættelsestidens Fakta: »Dansk Folkepartis Maal er et frit, for Partistrid og Klassekamp frigjort,
selvstyrende dansk Folk«
Dansk
Folkepartis første problem, at slippe fri fra resterne af Glistrups slagskygge,
er overvundet med to overbevisende valgresultater, der næsten fejer
Fremskridtspartiet ud af dansk politik.
Med
held er det lykkedes Kjærsgaard at distancere sig fra sit gamle partis »stil«,
men også politisk lægger hun stadig større afstand til det parti, der på
liberalistisk grund blev skabt som skattenægternes protestparti og tilsat
Glistrups helt personlige og til tider bizarre politiske påfund. Nu lyder det
fra Kjærsgaard: »Ud med superliberalistiske ideer om den stærkes ret. Ud med
fjollede ideer om 0-skat. Ud med automatiske telefonsvarere, som på russisk
siger, at vi overgiver os. Ud med at lade alting bestemme af profitjag. Ud med
tanken om at åbne de danske grænser på vid gab for overløbere og lykkejægere
af enhver art. Ud med totalovergivelse til Europas Forenede Stater.« (Dansk
Folkeblad nr. 5/97, s. 3).
Dansk
Folkeparti vil gerne af med etiketten »højreekstremistisk« og forsøger på
en række punkter med held at ligne Socialdemokratiet, om end med en ufravigelig
understregning af modstanden mod indvandringen og EU.
Men partinavnet er ikke originalt og derfor heller ikke fri for særlige politiske
associationer - faktisk er det navnet på et nazistisk orienteret parti fra besættelsestiden.
Dansk Folkeparti blev anmeldt på Rigsdagen den 5. marts 1941; i ledelsen sad
T.M. Andersen, der kun fire dage forinden var blevet ekskluderet af Danmarks
Nationalsocialistiske Arbejderparti.
I
det gamle Dansk Folkepartis formålsparagraf hedder det: »Dansk Folkeparti
bygger paa den Grundtanke, at den enkelte Danskers uselviske Kærlighed til
Danmark og det danske Folk er det eneste bærekraftige Grundlag for vort Fædrelands
fremtidige Liv.« (Besættelsestidens Fakta, bd. 1, s. 556).
I
det nye Dansk Folkepartis principprogram hedder det: »Dansk Folkepartis
overordnede mål er at genoprette Danmarks selvstændighed og frihed og at sikre
den danske nations og det danske monarkis beståen.«
For
det gamle Dansk Folkeparti var »samfundsforsorg« en mærkesag, og
partiprogrammet slår til lyd for en »omfattende folkeforsikring«, der sikrer
borgerne mod følgerne af invaliditet, sygdom og alderdom. I det nye Dansk
Folkepartis principprogram hedder det om socialpolitikken: »Enhver, der har et
reelt behov for hjælp til livets opretholdelse, skal have hjælp via et godt,
forenklet og velfungerende socialsystem med hurtig sagsbehandling.«
I
det gamle Dansk Folkepartis program hedder det: »Dansk Folkepartis Maal er et
frit, for Partistrid og Klassekamp frigjort, selvstyrende dansk Folk. Den
indrepolitiske Kamp for Gennemførelsen af Partiets Program skal føres paa
Lovens Grund af danske Mænd uden fremmed Støtte.« (Besættelsestidens Fakta,
bd. 1, s. 556).
I
det nye Dansk Folkepartis principprogram hedder det: »Fremmedpolitiet genindføres
til at føre kontrol med herboende udlændinge, optrævle ulovlige
organisationer, menneskesmugling/illegal indvandring samt at effektuere
udvisninger.«
I
det gamle Dansk Folkepartis program hedder det: »Vi vil, at den danske Ungdom
opdrages i Ærbødighed og Kærlighed til vort Folk, dets Historie og Kultur, og
vi vil støtte Opdragelsen af et kristent dansk Folk.« (Besættelsestidens
Fakta, bd. 1, s. 557).
I det nye Dansk Folkepartis program hedder det: »Folkekirken, den
evangelisk-lutherske kirke, er og skal fortsat være det danske folks kirke.
Kristendommen har århundreders hævd i Danmark og er uadskillelig fra folkets
liv. Den betydning, kristendommen har haft og har, er umådelig. Den har sat sit
præg på danskernes levevis og på lovgivningen. Den har gennem tiderne været
retningsgiver og vejviser for folket.«
Til
trods for sammenfald i det politiske grundlag, har det nye Dansk Folkeparti
tilsyneladende ikke sit navn fra besættelsestidens nazivenlige navnebroder. Men
der skal gå mere end et år efter partistiftelsen, før hemmeligheden om,
hvordan navnet blev fundet, røbes: »Hvordan navnet Dansk Folkeparti blev
skabt, har hidtil været en velbevaret hemmelighed mellem de fire stiftere af
partiet. Nu løfter Kristian Thulesen Dahl sløret for, hvad der egentlig skete
fra klokken otte om aftenen - og seks timer frem, onsdag den 4. oktober 1995.
Kristian Thulesen Dahl husker det således: ’… Efter at alle andre
muligheder for at blive i det gamle parti var udtømt, tog vi beslutningen om at
stifte et nyt parti. Navnet var vigtigt, og vi begyndte med en kolossal
brainstorming, hvor vi skrev samtlige ideer ned på et stykke papir. Det blev
hurtigt til 25-30 navne. Herefter gik vi navn for navn igennem og stregede ud,
indtil vi stod med tre-fire mulige navne - hvoraf en del var ganske fantasifulde
(…) Hvem der egentlig foreslog Dansk Folkeparti, står mig ikke ganske klart,
men den almindelige mening er, at det var Henrik Thorup.’« (Dansk Folkeblad
nr. 1/97, s. 19).
Hvad grunden til hemmelighedskræmmeriet var, forbliver ufortalt.
Dansk Folkeblad: »’Antiracismen’ snylter i virkeligheden på gæstfrihed og generøsitet«
Er
Dansk Folkeparti inspireret af nogen, er det måske i højere grad af den Danske
Forening end af Fremskridtspartiet, som partiet udspringer af. I hvert fald er
partibladet, Dansk Folkeblad både indholds- og formmæssigt nærmest en
farvestrålende udgave af den Danske Forenings medlemsblad, Danskeren, når
bortses fra Dansk Folkeblads specifikke partipolitiske oplysninger og den
ugebladsagtige fokus på Pia Kjærsgaards person og familie.
Og
da Danskeren ikke mindst gennem Søren Krarup tilsvarende er under umiskendelig
indflydelse af Tidehverv (se artiklerne »Det nye højre« 1 og 2 i hhv. Faklen
nr. 9 og 11), bærer Dansk Folkeblad ikke overraskende både direkte og
indirekte stærkt præg af begge disse kilder.
Partibladets
allerførste leder tager f.eks. afsæt i den åndelige mentor, Grundtvig, der
var medlem af indfødsretsudvalget, da Grundloven blev skabt i 1849, ganske som
var det taget ud af Danskeren, der selv har taget det ud af Tidehverv. Men et
endnu mere symptomatisk eksempel på tilhørsforholdet til disse kredse er
introduktionen til partiets konference »Et multietnisk Danmark?«, der i sit
indhold er nøjagtigt lige så karakteristisk for Søren Krarup og Tidehverv,
som sprogbrugen og formen er karakteristisk for Danskeren: »’Indvandrerismen’
eller ’antiracismen’ fremtræder som den gode sag. Den humanitære aktivist
ophøjes til at være selve tidens moralske ideal. Men ’antiracismen’
snylter i virkeligheden på gæstfrihed og generøsitet, den parasiterer medfølelsen
med den fremmede, samtidig med at den stadfæster en kronisk europæisk dårlig
samvittighed - en fjendtlighed over for egen identitet. Den har også et
paradisisk blændværk at tilbyde: Det multietniske samfund, hvor alle folkeslag
lever i fred og fordragelighed med hinanden i ét frihedens, lighedens og
broderskabets rige.« (Dansk Folkeblad nr. 3/97, s. 12).
En
række af de personer, der bidrager som skribenter i partibladet, er da også
gengangere fra den Danske Forening eller Tidehverv, f.eks. partiets pressechef
og den ansvarshavende redaktør af Dansk Folkeblad, Søren Espersen, som også
er folketingskandidat, men også sognepræsterne Søren Krarup og Jesper
Langballe, samt Peter Neerup Buhl, Steen Steensen, Monica Papazu og Geoffrey
Cain, hvoraf flere har været officielle talere til partiets årsmøder og
konferencer.
Alligevel
afviser Pia Kjærsgaard ethvert forhold til den Danske Forening, da hun bliver
spurgt herom i Information den 26.6.98: »Der er ikke noget. Men jeg så i Fyens
Stiftstidende et fremragende interview med Peter Neerup Buhl om nationalitetsfølelsen.
Det gav mig et godt indtryk, det, han sagde.«
Ligesom
for den Danske Forening er Dansk Folkepartis mærkesag par excellence danskheden
kontra indvandrerpolitikken, eller rettere kampen imod indvandringen. Af alle
ledere i de 17 numre, der er udkommet af Dansk Folkeblad til og med nr. 3/99,
omhandler de 11 indvandrer- og udlændingepolitikken eller danskheden og
nationalitetsfølelsen.
I
Dansk Folkepartis principprogram hedder det under overskriften »Udlændinge og
indfødsretten«, at partiet »vender sig imod, at Danmark udvikler sig til et
multietnisk samfund«, men at udlændinge kan få tidsbestemt opholds- og
arbejdstilladelse, i det omfang de »kan klare deres eget og deres familiers
underhold«. Asyl kan i »begrænset omfang« tilstås flygtninge, der i givet
fald får opholdstilladelse et år ad gangen, hvor de »tildeles tøj, mad og
husly under sunde og ordentlige forhold«, og repatrieres, når »omstændighederne
i de respektive hjemlande tillader det«. Den nuværende kommunale valg- og
opstillingsret til udlændinge, der har været i landet over 3 år, skal ligesom
ethvert retskrav om familiesammenføring og modersmålsundervisning helt
afskaffes.
Partiet
anser den »nuværende masseindvandring« for at være »en alvorlig trussel mod
Danmarks fortsatte eksistens som fredelig velfærdsstat« og understreger, at
flygtninge ikke må »gøres til indvandrere«, hvorfor enhver form for
integration i det danske samfund skal undgås.
Først
efter 10 års ophold i Danmark kan en udlænding ansøge om dansk indfødsret:
»Indfødsretten skal kun kunne gives til ikke-straffede personer, som har vist
at kunne klare sig selv, og som i løbet af de 10 år i Danmark ved deres
indsats har virket til gavn for Danmark. Derudover skal de have bidraget til
Danmarks velstand - og kun såfremt personen ved en såvel skriftlig som
mundtlig prøve har bevist at beherske det danske sprog og tillige besidder en
god viden om dansk kultur, danske samfundsforhold samt viden om
Danmarkshistorien, kan ansøgere optages i det lovforslag, der skal til
behandling i Folketinget for at opnå dansk indfødsret.«
Pia Kjærsgaard: »Jeg bemærkede mig, at koen stod og vendte øjnene«
Dansk
Folkeparti er paradoksalt nok på den ene side lige så stolte af det, de ser
som en dansk tolerance og hjælpsomhed over for »fremmede«, som de på den
anden side anser en sådan for at være absolut naiv.
I
en leder i Dansk Folkeblad hedder det: »Herhjemme har vi i årevis stået på
hovedet for at gøre det så godt som muligt for de fremmede. Alt bliver der sørget
for fra det øjeblik, de ankommer: Tøj, forplejning, bolig, uddannelse,
sundhed, kontanter. Uden at det skal lyde selvrosende: Pænt, tolerant og dannet
af danskerne! I det lønlige håb, at vi vil møde den samme tolerance, pænhed
og dannethed, som vi udviser, accepterer vi endog middelalderlige levemåder som
mandschauvinisme, voldelig opdragelse, adskillelse mellem kønnene, tvangsægteskaber,
pigeomskæringer, prygl og hjernevask af skolebørn.« (Dansk Folkeblad nr.
7/98, s. 2).
En
af de »middelalderlige levemåder«, som partiet søger at afskaffe, er den
rituelle slagtning, såvel den jødiske schæchtning som den islamiske
halalslagtning, hvor dyrets halspulsåre skæres over, hvorefter dyret omgående
mister bevidstheden og forbløder.
Den
16. januar 1997 overværer Pia Kjærsgaard en schæchtning og beskriver efterfølgende
sit indtryk af koens lidelser: »Oplevelsen, som stort set er identisk med den
halalslagtning, muhamedanerne praktiserer, vil jeg aldrig glemme, og den gjorde
mig endnu mere overbevist om, at den formodning, jeg havde haft om, at det døende
dyr lider, holdt stik. Jeg kan ganske enkelt ikke acceptere, at der går op til
fem minutter, fra en ko får snittet halspulsåren, til den er død. Jeg bemærkede
mig, at koen stod og vendte øjnene. Den rystede og vred sig for at komme fri af
sin langsomme slagtning.« (Dansk Folkeblad nr. 1/97, s. 3).
Dansk
Folkeparti fremsætter i 1997 forslag i Folketinget om helt at forbyde rituel
slagtning, men nedstemmes med tre fjerdedeles flertal. Partiets modstand giver
dog genlyd, og den 19. august samme år lancerer Dyrenes Dags Komité en landsdækkende
annoncekampagne, der under overskriften »Stop rituelle slagtninger« viser en
sort/hvid tegning af en ko, der slagtes rituelt og er godt smurt ind i blodrød
tryksværte.
Foreningen
kalder slagtningen for »en grov overtrædelse af dyreværnsloven«, fordi »dyrene
lider i lang tid efter, at halsen er skåret over,« og mener, at »Folketinget
svigtede dyrene« - hvorved det naturligvis underforstås, at dette svigt ikke
omfatter Dansk Folkeparti, der stemte for et forbud.
Århus
Stiftstidende bakker kampagnen op i lederen samme dag, og den 20.8.97 udtaler
direktøren for Foreningen til Dyrenes Beskyttelse, Peter Mollerup til
Kristeligt Dagblad: »Det kan godt være, at de religiøse grupper vil komme
under psykisk pres, hvis de ikke længere må slagte uden forudgående bedøvelse,
men det kan vi ikke tage os af.«
At
det næppe kan betvivles, at motiverne til opstandelsen over 1-2 minutter af en
kos død sidst af alt skal findes i saglige, videnskabelige overvejelser over
dyrets velbefindende, ses ikke alene af, at det ikke nogen sinde er lykkedes at
sandsynliggøre anden lidelse end den, en eventuel tilskuer som f.eks. Pia Kjærsgaard
måtte føle ved at identificere sig selv med koen: »Jeg bemærkede mig, at
koen stod og vendte øjnene. Den rystede og vred sig for at komme fri af sin
langsomme slagtning.« Det fremstår også ganske indlysende, når man betænker,
at det samtidig ikke gøres til genstand for en stor annoncekampagne, at de 19
millioner grise, som årligt slagtes på samlebånd af det helt igennem areligiøse
danske landbrug, ikke bare stresses med elstave inden slagtningen, men hele
deres korte liv igennem behandles stort set som livløse industriprodukter i
rationaliseringens og profitmaksimeringens navn.
Det
er svært at benægte, at modstanden mod rituel slagtning ikke primært er
udtryk for en modstand mod visse dyrs eventuelle lidelser, men derimod mod visse
menneskers faktuelle religiøsitet. Ganske som det efter alt at dømme var tilfældet,
da et forbud mod rituel slagtning første gang søgtes gennemført i Danmark -
det var i 1942, og dengang kom forslaget fra nazisten Fritz Clausen.
Kenneth Kristensen, formand for Dansk Folkepartis Ungdom: »Dette misfoster til Allahs
pris«
Da
Faklen i efteråret 1998 rejser ideen om en stormoské i Århus, og der efterfølgende
nedsættes en islamisk komité til at føre planerne ud i livet, mere end
antyder Pia Kjærsgaard, at islams tilstedeværelse i landet slet og ret er i
modstrid med Grundloven, fordi det om trosfriheden i § 67 hedder, at intet må
»læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden«.
Islam
skulle med andre ord i sig selv være i strid med dansk sædelighed og offentlig
orden: »’Den offentlige orden’ er nemlig en bred formulering for den måde,
hvorpå vi i vort kristne land har indrettet os. Det er den måde, vi omgås
hinanden på i tolerance, dannelse, venlighed, omsorg og indbyrdes forståelse
og respekt. Det er kort sagt den måde, hvorpå vi behandler hinanden. Og i
denne væremåde passer den muslimske levevis ikke ind. Den muslimske levevis er
med andre ord uforenelig med dansk kristen tankegang. Det strider nemlig mod
dansk tankegang at acceptere ekstrem mandschauvinisme, voldelig opdragelse,
adskillelse mellem kønnene, tvangsægteskaber, pigeomskæringer, prygl og
hjernevask af skolebørn - ikke at forglemme: Dannet, pæn og civiliseret
omgangsform. Derfor vender vi os mod frivilligt at forære islam det overvældende
brohoved, en stormoské midt i Danmark ville blive.« (B.T., 24.11.98).
At
Danmark er det måske eneste vesteuropæiske land overhovedet, hvor ikke én
eneste minaret knejser ved siden af de tusindtallige kirketårne, afficerer ikke
partiformanden.
Den
daværende formand for Dansk Folkepartis Ungdom i Århus Amt og nuværende
landsformand, Kenneth Kristensen kalder moskeen for »dette misfoster til Allahs
pris« og »dette kuppelbefængte arabiske bygningsværk« og hævder, at
moskeen vil blive »et samlingspunkt for hele Jyllands og Nordtysklands muslimer«
(Århus Stiftstidende, 8.10.98). Hvorfor ikke moskeer i Nordtyskland og Sverige
er blevet »overvældende brohoveder« for islam og »samlingspunkt« for
henholdsvis Jyllands og Sjællands muslimer, har tilsyneladende ingen forklaring
behov.
For
Dansk Folkeparti er det næppe heller afgørende, om den aktuelle argumentation
er holdbar. Afgørende er det for alt i verden at begrænse antallet af
indvandrere i almindelighed og muslimer i særdeleshed. For Danmarks skyld.
Den
7. marts 1999 bekendtgør Pia Kjærsgaard således i store annoncer i flere
dagblade, at Dansk Folkeparti fra og med den 1. januar 2000 ikke længere pr.
automatik vil anerkende nye danske statsborgerskaber: »Efter denne dag vil vi
tage forbehold for alle fremtidige indfødsretslove. Dansk Folkeparti
forbeholder sig altså ret til senere ved en ny lov eventuelt at fratage en
person sit danske statsborgerskab.«
Dermed har Pia Kjærsgaard direkte og ganske utvetydigt tilkendegivet, at hvis Dansk
Folkeparti får magt, som det har agt, kan det komme på tale at annullere love
og statsborgerskaber - med tilbagevirkende kraft.
Dansk Folkeblad: »Det svinske overfald på Pia Kjærsgaard var den foreløbige
kulmination på Enhedslistens foragt for frihed og demokrati.«
Med omtalen af moskeer som »misfostre«, rituel slagtning og andre kultur- og
religionsbestemte sædvaner som »barbariske skikke« og karakteristikken af
islam ved hjælp af ord som »prygl«, »hjernevask« og »pigeomskæringer«
samt truslen om annullering af indvandreres statsborgerskaber med
tilbagevirkende kraft, kan det ikke komme bag på nogen, at der er indvandrere såvel
som indfødte danskere, der er blevet voldsomt provokeret af Pia Kjærsgaards og
Dansk Folkepartis agitation.
Den
24. marts 1998 får unge på Nørrebro imidlertid afløb for deres indestængte
frustrationer på en måde, som resulterer i et mere eller mindre korporligt
angreb på Pia Kjærsgaard.
Pia
Kjærsgaard er sat stævne på Nørrebro af en journalist fra P3 til et
live-interview. Interviewet bliver annonceret flere gange i forvejen i radioen,
og da Pia Kjærsgaard dukker op, bliver hun snart mødt af ca. 100 unge, der
kaster tomater, vandballoner og sten - en enkelt når tilsyneladende sågar at
sparke hende, da hun sidder i sin taxa.
100
råbende og kastende unge imod én kvinde, der alene er bevæbnet med ord, kan næppe
ses som udtryk for andet end en voldsom eskalering af samme intolerante
flertalshetz, som de 100 givetvis mente at bekæmpe i angrebet på den person,
der mere end nogen anden inkarnerer den politiske forfølgelse af minoriteter i
Danmark - verbalt.
Stort
set alle politiske bevægelser, inklusive Enhedslisten, tager afstand fra
overfaldet, men efterspillets implikationer udvikler sig til gengæld hurtigt
til en særlig proportionsforvrængning, hvor ikke bare Dansk Folkeparti, men
også TV-Avisen synes at presse propagandacitronen til det alleryderste.
I
TV-Avisen samme aften konstaterer således DRs speaker, Sten Bostrup, at der var
tale om »et direkte angreb på demokratiet«, og spørger ligefrem
justitsminister Frank Jensen: »Kan man udelukke, at politiske partier står bag
det her?«
Et
i enhver henseende forkasteligt overfald på en politikers person, hendes
ytringsfrihed og almindelige færden, bliver pludselig til samfundsomstyrtende
virksomhed og et direkte angreb på demokratiet … Bostrups sensationslyst
standser dog ikke her, og han følger op med spørgsmålet: »Kan det ikke vise
sig, at der skal mere til end bare en politimæssig undersøgelse?«
Hvad
dette »mere« skulle indebære, uddybes ikke, men bortset fra
efterretningsvirksomhed, særlove og militær er der næppe noget, der kan
karakteriseres som mere end »en politimæssig undersøgelse«.
Dansk
Folkeparti nøjes ikke med at udtrykke sin forståelige harme og afstandtagen,
men inspireres måske af TV-Avisen, da de direkte placerer ansvaret hos
Enhedslisten, der sammen med de landsdækkende, venstreorienterede ungdomsbevægelser
Rebel og Rød Ungdom uden videre kendes skyldige i overfaldet. Dramaet iscenesættes
i højeste gear, og uden forklaring karakteriseres Rebel og Rød Ungdom som »De
Autonome«, der med forkærlighed skrives med stort, som om der var tale om en
fast, definerbar bevægelse.
Dansk Folkeparti »afslører« således sammenhængene bag overfaldet: »Enhedslistens
uhyggelige bagland er, som det i dag afsløres i Dansk Folkeblad, de autonome
grupper - specielt Rebel og Rød Ungdom. Slyngler og banditter alle til hobe!
Forherligere af had og vold, rudeknusere, vandaler, voldsmænd, terrorister af
allerværste skuffe. Mussolinis ægte nulevende arvtagere (…) Enhedslisten er
ikke et normalt dansk parlamentarisk parti. Jo, måske på overfladen. Men under
det øverste, velpolerede lag gemmer der sig en stinkende fascistisk sump. Det
svinske overfald på Pia Kjærsgaard var den foreløbige kulmination på
Enhedslistens foragt for frihed og demokrati. Enhedslisten er folkestyrets
skamplet.« (Dansk Folkeblad nr. 4, 1998, s. 2).
Endvidere »afsløres« det, at Enhedslisten »gør en stor dyd ud af samarbejdet med De
Autonome«, fordi der på Enhedslistens hjemmeside står, at man samarbejder med
Rebel og Rød Ungdom, og af billedtekster i partibladet fremgår det, at »Enhedslistens
bagland er spækket med autonome,« og at partiets folketingsmedlemmer »styres
af hovedbestyrelse med Autonome«.
Med en usædvanlig målrettethed konstrueres baggrunden for begivenhederne, og med
de spinkleste forhåndenværende søm etableres en dramatisk slutningskæde, skræddersyet
til at kriminalisere Enhedslisten: 1) De unge, der overfaldt Pia Kjærsgaard,
identificeres behændigt som én homogen bevægelse: »De Autonome«, 2) »De
Autonome« identificeres uden videre med to venstreorienterede ungdomsbevægelser,
Rebel og Rød Ungdom, 3) Enhedslisten skriver på deres hjemmeside, at de
samarbejder med Rebel og Rød Ungdom, hvorfor partiet efter præmisserne i 1 og
2 hævdes »spækket med autonome«, og 4) eftersom fire medlemmer af
Enhedslistens (21-mand store) hovedbestyrelse er medlem af Rebel, falder
puslespillet på plads: Enhedslisten »styres af hovedbestyrelse med Autonome«.
Tilbage er kun at drage konklusionen: Enhedslisten står bag overfaldet på Pia Kjærsgaard;
partiet er »folkestyrets skamplet«, der er karakteriseret ved »foragt for
frihed og demokrati«.
Keine Hexerei, nur Behändigkeit.
Søren Espersen, Dansk Folkepartis pressechef: »Der er masser af eksempler i
formiddagsaviserne fra de seneste uger - det sejler i blod.«
Et halvt år efter overfaldet på Pia Kjærsgaard lancerer Dansk Folkeparti
kampagnen »Tryghed nu - volden ud af Danmark«.
Fra september 1998 til maj 1999 holder partiet møder landet over om lov og orden,
og store annoncer i B.T. og Ekstra Bladet præsenterer kampagnen i oktober.
Dansk Folkeparti ønsker bl.a. ekstrabevillinger til politiet og
Justitsministeriet på 850 millioner kr., stramninger af straffeloven,
oprettelse af specielle politiafdelinger til bekæmpelse af
indvandrerkriminalitet, en nedsættelse af den kriminelle lavalder til 12 år,
indførelse af regler om anonym vidneforklaring og et generelt rockerforbud.
Forbudstanken er ikke ny; ikke bare rockere, men også nazister og autonome er i Pia Kjærsgaards
søgelys som grupper, der bør forbydes (jf. Information, 22.1.97).
Partiets pressechef, Søren Espersen bliver spurgt, om ikke partiet i deres
lov-og-orden-kampagne overser den kendsgerning, at kriminaliteten er faldende,
og han svarer i Information den 17.9.98: »At der er bølgeskvulp op og ned, ændrer
ikke noget ved, at det er et alvorligt problem.«
Annoncekampagnen består bl.a. af citater fra avisernes voldssager, og hver annonce afsluttes med
sloganet: »Vi vil ikke længere finde os i det!«
Et af annonceeksemplerne stammer fra en sag, der tilsyneladende har været omtalt i
Ekstra Bladet, og som omhandler en voldsmand, der har slået tre sagesløse ned.
Det bemærkes, at vidner ikke tør udtale sig af frygt for repressalier.
Eksemplet er imidlertid knap 2½ år gammelt, og voldsmanden blev sågar pågrebet
og fængslet for over 2 år siden.
Kriminalinspektør Arne Astrup fra Valby udtaler om brugen af den pågældende sag, der er fuldt
opklaret, netop fordi vidner rent faktisk identificerede voldsmanden: »Jeg
synes, det er forkert at bruge en sag, der er to år og fire måneder gammel.
Det er ikke ærligt spil - og det skaber utryghed i området.« (B.T.,
15.10.98).
Forelagt sagens opklaring afviser Søren Espersen i samme avis, at der er problemer med
at anvende en gammel sag, der er opklaret vha. almindelige vidneudsagn, og så
fremstille den som eksempel på befolkningens frygt for at vidne. Espersen
mener, at sagen lige så godt kunne have været helt aktuel: »Der er masser af
eksempler i formiddagsaviserne fra de seneste uger - det sejler i blod.«
Det sejler i blod.
Et par uger senere kommer det frem, at Dansk Folkepartis annoncer indeholder »fejlcitater,
forkerte kildeangivelser og måske endda opfundne citater …« (Ekstra Bladet,
30.10.). F.eks. anvendes Ekstra Bladet som kilde til en voldssag i partiets
annoncer - problemet er bare, at den pågældende historie ikke har været bragt
i Ekstra Bladet. Foreholdt manipulationen hævder Espersen, at annonceteksten er
en sammenskrivning af artikler fra Ekstra Bladet og Dagbladet Djursland. Da
Ekstra Bladet kan fortælle, at der er »mange citater i annoncen, der heller
ikke kan findes i Dagbladet Djurslands artikler om sagen«, medgiver
pressechefen, at historien er omskrevet - men hævder, at den er mildnet: »Vores
annonce er en mildning af det, der stod i Ekstra Bladet. Vi har slet ikke nævnt
den sorte mand, som bliver omtalt i Ekstra Bladets artikel.«
Ekstra Bladets journalist, Morten Trøst Poulsen må atter korrigere Espersen: »Der står
ikke noget om en sort mand. Der står, at politiet leder efter en mand i en bil
med udenlandske nummerplader.«
»Men stod der ikke, at han havde sort hår?« afslutter pressechefen, før han lover
at indrykke et dementi.
Det varer dog tre uger, før et behersket dementi ser tryksværte. Dansk Folkeparti
erkender, at det var »fejlagtigt« at tillægge citatet Ekstra Bladet, »idet
det pågældende citat var en sammenskrivning af artikler fra Aarhus
Stiftstidende, Dagbladet Djursland, Ekstra Bladet og Ritzaus Bureau.«
Dementiet måler 2,5 x 4,0 centimeter og findes side om side med annoncer for kræmmermarkeder
og escortpiger, allerbagest i avisen.
Mogens Camre: »Jeg ønsker ikke, at vi skal løbe derhen, hvor en ny Adolf Hitler
vokser frem et eller andet sted i Europa for at gøre op med indvandringen«
Står og falder Dansk Folkepartis troværdighed ikke med en annoncekampagnes behændige
småmanipulationer, skulle man måske tro, at partiets medlem af
Europaparlamentet, Mogens Camres troværdighed stod og faldt med konsistensen i
hans politiske holdninger og udtalelser. Men havde det været tilfældet, var
han næppe blevet valgt til Europaparlamentet med over 77.000 personlige stemmer
i juni 1999, til trods for at det skete på en helt anden EU-politik end den,
han havde agiteret for som socialdemokrat få år tidligere.
Mogens Camres vej til Dansk Folkeparti går over 37 år som indflydelsesrig, men
kontroversiel socialdemokrat. Da han forlod Københavns Universitet som
cand.polit. i 1967 med årets højeste gennemsnit, havde han allerede været
medlem af bestyrelsen for Socialdemokratiet i hovedstaden i fem år. Alt tegner
til en topkarriere i partiet, og i 1968 bliver han valgt ind i Folketinget.
Tiden på Christiansborg varer næsten tyve år, hvor han bl.a. beklæder poster
som finanspolitisk og politisk ordfører.
I 1971 bliver han taget i tolden i Københavns Lufthavn med en skarpladt 9 mm
pistol efter et af sine talrige besøg i Grækenland, hvor han var stærkt
engageret i kampen imod militærdiktaturet. Han slipper med en bøde og en
irettesættelse af daværende statsminister Jens Otto Krag, men det bliver ikke
sidste gang, han kommer på kant med partilinjen. I 1988 bliver han afsløret i
skattespekulation for lånte penge - gevinsten på 50.000 kr. donerer han til »Komiteen
til genvalg af Mogens Camre«, og selv om der intet ulovligt er heri, opfattes
det af mange socialdemokrater som i klar modstrid med partiets principper, og
han bliver vraget som socialdemokratisk folketingskandidat i 1988. Efter sit
ufrivillige farvel til folketingspolitik ansættes han i Finansministeriets
budgetdepartement, og i 1995 bliver han budgetråd ved Danmarks faste EU-repræsentation
i Bruxelles, og hans politiske løbebane synes en saga blot.
De næste år blander han sig imidlertid med stigende intensitet i
indvandrerdebatten med skarpe synspunkter - til stor irritation for ledende
partikammerater i Socialdemokratiet.
I 1997 kritiserer han Socialdemokratiets indvandrerpolitik i en kronik, der kunne
have haft Dansk Folkeparti som afsender, og hævder, at de åbne grænser og den
bløde linje over for indvandrerne fører til en vigende tilslutning til
partiet: »Ud fra en måneds samtaler med mennesker i alle befolkningslag,
byfolk og landboere, arbejdere, funktionærer og direktører, fiskere,
akademikere, bistandsmodtagere og pensionister, vil jeg forsøge at stille en
diagnose på utilfredsheden (…) Det, almindelige mennesker taler meget om, er
den tilsyneladende fredelige invasion, som kaldes flygtninge og indvandrere.
Danskerne frygter, at det samfund, de kender, er ved at gå i stykker.«
(Politiken, 30.9.97).
Camre mener, at han taler på almindelige danskeres vegne, og ikke nødvendigvis giver
udtryk for sine personlige synspunkter - alligevel medgiver han dog at tilføje
en enkelt helt privat observation: »Jeg skal dog erkende, at jeg i denne sommer
nogle gange så endog meget dyre biler med danske nummerplader og unge, meget
velklædte mellemøstlige mænd indeni. De biler var ikke købt for bistandshjælpen,
og det er unægtelig svært at forestille sig, at pengene var tjent ved noget,
vi i Danmark er glade for. Det er åbenbart, at det store antal flygtninge og
indvandrere indebærer en meget stor stigning i kriminaliteten.«
Året efter deltager Camre sammen med Søren Krarup i DR1s program, »Helt ærlig,
mand« (10.9.98) og leverer et nøje overensstemmende parløb med Krarup i
holdningerne til indvandrerpolitikken og »de fremmede«.
Om indvandrerne udtaler han bl.a.: »Det er en kendsgerning, at mange af
indvandrerkvinderne er undertrykte og fejlernærede, fordi mændene gerne vil
vise deres rigdom, ved at kvinderne er store og tykke.« Han definerer en »fremmed«
som »en mand af umiskendeligt mellemøstligt tilsnit. Han er så elegant klædt
som Onassis’ søn. Og han har køretøjer, som hverken jeg eller
statsministeren ville have råd til at købe. Jeg ved, at den slags skyldes den
voldsomme kriminalitet, der kommer i kølvandet på indvandringen.«
Camre er overbevist om, at indvandringen til Europa kan undfange en ny Hitler, og at
det netop er for at undgå denne fremtidsudsigt, at hans advarsler skal høres:
»Jeg vil gerne sige, at jeg ser på dette her ud fra et virkelig
menneskevenligt synspunkt - mener jeg selv - for jeg ønsker ikke, at vi skal løbe
derhen, hvor en ny Adolf Hitler vokser frem et eller andet sted i Europa for at
gøre op med indvandringen.«
Endvidere raser han mod Naser Khader fra det Radikale Venstre, der overraskende reagerer,
ikke ved at forsvare indvandrerne mod Camres voldsomme angreb, men ved at
beklage, at Camre helt har misforstået ham: »Han har fuldstændig misforstået
mit budskab. Jeg taler ikke for, at den ene religion er bedre end den anden.
Hvis Danmark nogen sinde bliver overtaget af muslimer, så flygter jeg.«
(Ekstra Bladet, 10.9.98).
Mogens Camre: »Det er selvfølgelig uheldigt, hvis nogle generelt tror, at jeg går
rundt og siger noget andet, end jeg mener«
Camres udtalelser fordømmes kraftigt af Socialdemokratiet; flere kræver ham
ekskluderet af partiet, og det socialdemokratiske medlem af Borgerrepræsentationen
i København, Lubna Elahi politianmelder sin partikammerat for overtrædelse af
den såkaldte racismeparagraf - en anmeldelse, som siden afvises af politiet.
Til gengæld står Dansk Folkeparti parat til at tage imod ham på sidelinjen, hvis
han skulle trænge til luftforandring. Partiets næstformand, Peter Skaarup bemærker,
at alle socialdemokrater, der er »hjemløse i deres parti«, er velkomne i
Dansk Folkeparti (Socialisten Weekend, 18.9.98).
Socialdemokratiet beholder imidlertid Camre, og Camre beholder Socialdemokratiet. Lidt endnu.
Men et halvt år senere, den 24. marts 1999, årsdagen for overfaldet på Pia Kjærsgaard,
melder Camre sig som nævnt ud af sit gamle parti og bliver medlem af Dansk
Folkeparti, hvor han opstilles som spidskandidat til EU-valget. Timingen er næppe
tilfældig.
Til trods for sit tidligere tilhørsforhold til Socialdemokratiet hævder han nu, at
han har stemt nej ved EU-afstemningerne i 1992, 1993 og 1998, selv om han
offentligt støttede sit daværende partis politik, der anbefalede et ja.
F.eks. udtalte han i 1993: »En fortsat bekendelse til det anakronistiske begreb
’national selvbestemmelse’ betyder alene, at magten over pengepolitikken
ligger hos den tyske forbundsbanks direktørkreds, og at enkeltlandenes økonomier
vil blive ved at frembyde de kriseskabende forskelle.« (Politiken, 4.8.93). For
Dansk Folkeparti er imidlertid meget lidt lige så vigtigt som »national
selvbestemmelse«; i principprogrammet hedder det, at Dansk Folkeparti er »skarp
modstander af Den Europæiske Union«, og Camre, der var blandt de 11
socialdemokratiske folketingsmedlemmer, som stemte nej til EF i 1972, er efter
sit partiskifte igen meget optaget af den nationale selvbestemmelse, som han
ellers i 1993 afviste: »Jeg stemte imod [i 1972] af præcis de grunde jeg i dag
har til at sige nej til den integration, den sletning af de europæiske staters
selvstændighed, som fortsat er målet for en række lande og politiske ledere.«
(Dansk Folkeblad nr. 2/99, s. 15).
På spørgsmålet, om ikke hans troværdighed har lidt alvorlig skade, svarer Camre:
»Socialdemokratiet var i klemme ved afstemningen [om Maastricht-traktaten] i
1992. Så stiller man op. Derfor var vi mange, der gik ud og anbefalede et ja.
Min begrundelse var partiloyalitet. Den samme begrundelse fik mig til at stemme
for udlændingeloven i 1983, selv om jeg var imod den (…) Det er selvfølgelig
uheldigt, hvis nogle generelt tror, at jeg går rundt og siger noget andet, end
jeg mener. Men når man tilhører et politisk parti, er der en partiparole, som
man på en eller anden måde må underkaste sig. Jeg har også været
Christiania-ordfører for Socialdemokratiet, selv om jeg aldrig har syntes, at
Christiania var en god idé.« (Aktuelt, 25.3.99).
Gentagne gange under valgkampen op til EU-parlamentsvalget i juni 1999 betvivles Camres
troværdighed af disse grunde, men kritikken bider altså ikke mere på, end at
han vælges til parlamentet som den første danske EU-skeptiker fra højrefløjen.
Det er partiets tredje valgsejr i træk.
Pia Kjærsgaard: »Jeg betragter ikke mig selv som højre. Det virker meget
liberalistisk«
Politisk har heldet unægtelig været med Dansk Folkeparti, der stille og roligt er gået
på strandhugst blandt Socialdemokratiets, Fremskridtspartiets og de
konservatives vælgere. Og nok så påfaldende - blandt deres politikere.
Først blev Fremskridtspartiet næsten udslettet til kommunalvalget i 1997. Til
Folketingsvalget i 1998 klarede partiet sig kun med nød og næppe over spærregrænsen
takket være et bemærkelsesværdigt godt personligt stemmetal for Kirsten
Jacobsen, der i længere tid var hæmmet af sin mands sygdom.
Under EU-parlamentsvalget var Dansk Folkeparti så heldige at have opstillet højrefløjens
eneste sandsynlige bud på en EU-skeptiker til parlamentet. Kirsten Jacobsen,
der kunne have været en farlig konkurrent, stillede ikke op, og var nu selv
blevet syg og bidrog derfor heller ikke til Fremskridtspartiets valgkamp, mens
de konservatives EU-skeptiker, Frank Dahlgaard slet ikke fik lov til at blive
opstillet og derfor tvang konservative skeptikere til at gå til Dansk
Folkepartis kandidat. Alt sammen ualmindelig belejligt for Dansk Folkeparti og
Mogens Camre.
Prikken over i’et kommer få dage efter valget, da Frank Dahlgaard meddeler, at han
slet ikke har stemt på sit eget parti, men derimod på Mogens Camre. Dahlgaard
ekskluderes og bliver mod sin vilje løsgænger - og Dansk Folkeparti har atter
været den indirekte årsag til det, der på daværende tidspunkt kunne ligne et
markant søm i et konkurrerende partis ligkiste.
Året forinden har Kristian Thulesen Dahl ikke holdt sig tilbage med at spå, at Dansk
Folkeparti med tiden helt vil overflødiggøre det Konservative Folkeparti: »Skal
man finde en rød tråd i Dansk Folkeparti, er det, at vi - i modsætning til
Fremskridtspartiet - er meget konservativt domineret, ja, faktisk
gammelkonservativt, du ved, med Gud, Konge og Fædreland. Om ti år har Dansk
Folkeparti overtaget det Konservative Folkepartis rolle, ja, altså ikke den ny,
men den gamle. At stå vagt om nationen og mene, at det er i orden at være fædrelandskærlig.«
(Information, 30.6.98).
Ligesom det Konservative Folkeparti og Fremskridtspartiet er nu også Dansk Folkeparti
kommet på listen over de partier, som A.P. Møller støtter økonomisk, hvilket
informationschef for Danmarks rigeste firma, Jette Clausen forklarer således:
»Det er naturligt, at vi støtter partier med samme holdning til det
erhvervspolitiske, som vi har …« (Berlingske Tidende, 8.4.99).
Mogens Camre spår på pressekonferencen den 24. marts 1999, at det er
Socialdemokratiet, som med tiden vil blive overflødiggjort af hans nye parti:
»Det 20. århundrede har været Socialdemokratiets århundrede, men det er
snart slut. Jeg vil gøre mit til at gøre Dansk Folkeparti til partiet for det
21. århundrede.«
Partiets pressechef, Søren Espersen ser ligesom Kristian Thulesen Dahl en klassisk
nationalkonservatisme iblandet socialdemokratisk traditionalisme: »Socialdemokratiet
er traditionelt meget nationalt. Dannebrogsflag i kolonihaverne. De konservative
har også svigtet på den nationale strategi, da de skiftede partiprogram engang
i 1970erne. Deres oprindelige program fra 1947 var en stor inspiration for os,
da vi lavede Dansk Folkepartis principprogram. Der var ikke den store forskel på
de gamle socialdemokrater og de gamle konservative - som vi altså har samlet op
siden hen.« (Information, 27.6.98).
Partiformanden, Pia Kjærsgaard ville næppe erklære sig uenig i hverken Kristian Thulesen
Dahls, Mogens Camres eller Søren Espersens karakteristik af og fremtidshåb for
partiet. Og lige så »konservativt« og »socialdemokratisk«, som Dansk
Folkeparti præsenterer sig, lige så iøjnefaldende er ikke bare den indlysende
antipati over for venstrefløjen, men også afstanden til såvel
Fremskridtspartiets som Venstres liberalisme. Pia Kjærsgaard udtaler sågar: »Jeg
betragter ikke mig selv som højre. Det virker meget liberalistisk. Nul-skat og
alt det dér. Jeg kommer til at tænke på Anders Fogh.« (Information,
26.6.98).
Nationalitet og normalitet
Nationalitetsfølelsen og folkeligheden er - som navnet tilkendegiver - Dansk Folkepartis alfa og
omega.
Alt, hvad der synes at være stemningen blandt »folket«, er Dansk Folkepartis
politik - alt, der kan karakteriseres som det »fornuftige« og det »normale«.
Pia Kjærsgaard betoner ikke uden en vis stolthed i sine erindringer: »Jeg var
det normale - og vi var det normale.«
Det »normale« er bogstavelig talt retningslinjerne, som de defineres af
majoritetsdanskernes sædvaner, skikke og traditioner lige fra kernefamilien og
kolonihaven til kirken og det konstitutionelle monarki.
Det »fornuftige« er folkeviljen, manifesteret i flertallets ret. I teorien kunne
Dansk Folkeparti for så vidt lige så godt få 50-70% af stemmerne til et
kommende folketingsvalg, om valgtemaet tilfældigvis var partiet særlig
gunstigt, for flere af mærkesagerne har utvivlsomt i omegnen af 50-70% af
befolkningen bag sig, og på alle andre områder end disse er partiet dybest set
ikke markant anderledes end samtlige partier til højre for SF.
I en EU-undersøgelse toppede danskerne skalaen, da hele 83% af befolkningen erklærede
sig som enten lidt, temmelig eller meget racistiske (henholdsvis 40% erklærede
sig »lidt racistiske« og 43% »temmelig eller meget racistiske«; kilde:
Aktuelt, 22.12.97). Intet parti er i tilnærmelsesvis samme grad som Dansk
Folkeparti modstander af indvandringen, og intet parti kan teoretisk set
profitere mere af sådanne tendenser i befolkningen.
»Vil man ikke respektere vores husorden, hører man ikke hjemme i Danmark og skal
ikke forvente, at danskerne vil bøje hovedet og betale,« fastslår Camre i sin
tale til Dansk Folkepartis Grundlovsfest på Dybbøl Banke den 5. juni, 1999
(jf. Information, 7.6.99). Danskerne er »et lille, homogent folk, nærmest en
stamme«, og de »fremmede« begår »anslag mod fredelige og sagesløse
mennesker« i Danmark.
Det er en melodi, som Dansk Folkeparti kender, om end næppe nogen har fremført den
med samme lidenskab som Camre i de seneste par år.
Men partiet trækker samtidig en klar streg i sandet, når det gælder om at lægge
afstand til racisme i egne rækker, og således blev f.eks. Erik Bengtsen
ekskluderet, efter at han under et opstillingsmøde for Dansk Folkeparti i
februar 1998 havde udtalt om indvandrere: »De er avlet af svin og tænker som
svin. De skal bare blive nede i Kloakistan.« (Information, 27.2.98).
Pia Kjærsgaard har således på den ene side styret Dansk Folkeparti helt fri af
den slags belastende tilbøjeligheder og formået at bemande partiets vigtigste
poster med overordentlig seriøse og disciplinerede folk, samtidig med at hun
har markeret partiet så stærkt på udlændingespørgsmålet, at hun kan høste
befolkningens modvilje tydeligere end nogen anden.
Det var også med Pia Kjærsgaard ved roret, at tilslutningen til Fremskridtspartiet
sneg sig helt op på 39% i en vælgerundersøgelse, men det spring, der trods
alt er fra et vanligt partitilhørsforhold til ikke bare et naboparti, men til
et yderparti (som tilmed stort set alle øvrige partier og det meste af pressen
er enige om at advare imod), kræver selvsagt en vis overvindelse for at slå
igennem også på valgdagen. Men om ikke andet fortæller tallene noget om,
hvilke tendenser der ligger latent i store dele af den danske befolkning - og
hvilket vælgerpotentiale Dansk Folkeparti rent faktisk har.
Fornuft og selvfølge
I en tid, hvor alt skal serveres og konsumeres i statements og »interviews« på
under to minutter, er »fornuften« i højsædet, eller måske snarere
snusfornuften og »selvfølgelighederne«, der synes skræddersyet til lige
netop Dansk Folkepartis påstande, argumenter og politik. Følgende tre små
eksempler er karakteristiske:
- »Det sejler i blod« er Dansk Folkepartis pressechefs beskrivelse af volden i
dagens Danmark; lige så opskruet, sensationalistisk og fuldstændig ude af
proportioner som formiddagsavisernes spisesedler, men derfor også lige så
selvbekræftende og »selvfølgelig«. Når drab blæses op på forsiden og
udpensles i blodige detaljer ti gange om året for hele befolkningen, er netop
hele befolkningen alarmeret med en hyppighed og emfase, der står alt andet end
mål med de få mord og den forsvindende sandsynlighed for at blive overfaldet,
der som helhed kendetegner forholdene for Danmarks fem millioner indbyggere.
- At karakterisere islamiske skikke som »middelalderlige levemåder« og betegne
muslimske kvinder som »undertrykte og fejlernærede« er ikke bare groft
nedladende, men tillige udtryk for samme letkøbte og snusfornuftige appel til
stereotype fordomme og manglende historisk dannelse, som det kræver så meget
desto længere tid at opklare og afvise end at fremføre.
- »Jeg bemærkede mig, at koen stod og vendte øjnene,« konstaterer Pia Kjærsgaard
under en rituel slagtning af en ko - og hvem ville vel ikke bemærke dét? Men
hvor nærliggende er ikke netop derfor fejlslutningen, at koen »selvfølgelig«
er lige så rædselsslagen som den menneskelige iagttager, der fæstner sig ved
koens livløse blik og uvilkårligt indlæser egne følelser i de opspilede øjne?
Halvandet minuts TV-optagelse af en ko, der spjætter med tungen ude af munden,
og befolkningsflertallet kan skrive under på, at vi her har at gøre med et
eklatant eksempel på dyremishandling - det er denne voldsomme, øjeblikkelige
effekt, der er TV-mediets styrke, hvilket imidlertid som oftest er omvendt
proportionalt med dets saglighed. For til gengæld tager det timer at forklare
redeligt, hvorfor det er absurd at tillægge dyret de lidelser, som iagttageren
så let og så tilsyneladende »fornuftigt« associerer med slagtningen, og selv
da ville disse timer have umådelig svært ved at hamle op med en døende kos
spasmer i halvandet minut.
Mekanismen er den samme, som DRs generaldirektør, Christian Nissen ved flere lejligheder
har beklaget i forhold til det generelle problem med TV-nyheder: Ti lange
debatprogrammer, der f.eks. sagligt belyser hele kontingentet af fordomme og
fakta såvel som de særlige sociale og kulturelle problemstillinger, der er
relevante for forståelsen af indvandrernes situation i dagens Danmark, har en
langt ringere effekt på meningsdannelsen end f.eks. et femtensekunders indslag
om »farvede«, der er i slagsmål med danskere.
Det er en mekanisme og en effekt, som i særlig grad kendetegner Dansk Folkepartis
fremgangsmåde. At der dog næppe ligger nogen udspekuleret »strategi« bag
partiets præsentation af og argumentation for mærkesager, der anvender samme
endimensionale fernis, som kendetegner avisernes spisesedler og TVs
nyhedsindslag, er så noget andet. Det er snarere et blot og bart udtryk for den
tid og de tendenser, som partiet er udsprunget af, og for hvilke danskhed og
folkelighed er synonym med den overfladiske selvfølge og snusfornuft, som Dansk
Folkeparti identificerer sig med og målrettet tilstræber at fastholde og
rendyrke.
Folkelighed og simpelhed
Hvor fristende det end måtte være, kan Dansk Folkeparti således næppe heller
generelt klandres for at skabe fordomme og skræmmebilleder i bestræbelserne på
at score lette politiske points, om end utvivlsomt for at cementere disse.
Dybest set er partiet blot en blandt flere udløbere af allerede eksisterende
fordomme og skræmmebilleder, der i løbet af de seneste par årtier har
manifesteret sig, ikke mindst takket være den særlige fædrelandsdyrkelse, som
især er genskabt af Søren Krarups vedholdende agitation og markante
indflydelse på den yderste højrefløj gennem Tidehverv og den Danske Forening.
Og i en tid, der er til enkle sandheder og slagkraftige slogans, er netop det
simple i det nationalromantiske budskab om at »bevare et givet Danmark« stærkt
appellerende. Der er ikke behov for analyser og lange argumentationskæder,
sagen er uhyre enkel: Vi er kristne danskere, og hvis vi skal forblive kristne
og danske, skal de og det, der er udtryk for andet end danskhed og kristendom i
Danmark, slet og ret »hjem«.
Længere
er den ikke, og selv om »hjem« indlysende nok er en meningsløs eufemisme for
»etnisk udrensning«, er logikken i ræsonnementet nærmest selvoverbevisende.
Alle overvejelser om, hvad »hjem« egentlig vil sige, om det overhovedet giver
nogen som helst definerbar mening i den givne situation, og hvad implikationerne
er for dem og det, der skal ud, afvises i sidste ende som studentikose
distraktioner. Enhver dansker »ved« jo, at han er dansker, og så er det rent
akademisk sofisteri at rode yderligere rundt i kategorierne.
Patentløsningen er uhyre effektiv, som den søger at tilvejebringe og drage nytte af en folkelig
identifikation med noget i dag så himmelråbende abstrakt som »danskhed« -
for bliver abstraktionen alt for svævende, kan danskheden om ikke andet
konkretiseres i kraft af det, den står i modsætning til. Ligesom enhver
dansker jo »ved«, at han er dansker, men måske nok ikke kan forklare, hvori
det særligt »danske« egentlig består - og hvad det i givet fald forpligter
til - er det let at producere en række stereotyper, der klart demonstrerer,
hvad danskhed i hvert fald ikke bør bestå af, f.eks. kvinders slør, mørk
hudfarve, schæchtning, omskæring osv.
Klangbunden for denne overfladefornufts aktuelle gennemslagskraft er som antydet ikke bare
Krarups, den Danske Forenings eller Dansk Folkepartis fortjeneste, men er de
sidste par årtier slået fast med syvtommer søm af den generelle forfladigelse
og sensationalisme, vi er blevet tilvænnet gennem ikke mindst mangedoblingen af
massemedierne og disses eskalerende behov for at markere sig så spektakulært
som muligt. En stadig syndflod af resultater, nyheder og begivenheder skabes og
dør minut for minut og presser politikere til samme overfladiske statement- og
eventfikserede envejskommunikation, som vi kender fra filmstjerner og
sportsidoler.
Forklaring og forståelse er ikke i høj kurs, for det kan være utrolig tidskrævende at
forklare og forstå, mens det altid er uhyre let at misforstå. Og tid til
fordybelse er det eneste, som medierne ikke har råd til i den indbyrdes
konkurrence, hvor der hele tiden er en anden kanal med en ny verdensrekord, en
ny krig, en ny quiz-millionær, en ny naturkatastrofe, en ny soap opera, en ny
liveoptagelse af en politijagt, en ny silikone-starlet, et nyt royalt bryllup,
et nyt freakshow camoufleret som talkshow - eller en ny idiot, der springer over
ti lastvogne på en motorcykel.
Det
har alt sammen selvforstærkende masseappel, fordi det intet indeholder, der
tilskynder seeren til skyggen af selvstændig tankevirksomhed, men kun
viderebringer passiviserende underholdning og ensrettende massemoral som
substitut for personlig oplevelse og deltagelse, mens der trækkes en papirtynd
og konturløs overflade af effekter og events over enhver menneskelig
forskellighed og medmenneskelig fordybelse.
Mere end noget andet er Dansk Folkeparti et symptom på disse tendenser, ikke bare i
partibladets ugebladsagtige og popmusikalske dyrkelse af Pia Kjærsgaard, men
også i partiets generelle dyrkelse af de fuldstændig indholdstomme
massekategorier, »folket« og »danskerne«, der nivellerer enhver
individualitet og kulturel pluralitet.
Det 21. århundredes parti?
I naturlig forlængelse af Kjærsgaards stil ligger partiets seneste trumfkort,
Mogens Camre, hvis polemik mod indvandrerne al sin folkelighed til trods - eller
til grund - er gennemført propagandistisk.
En
oplevelse af indvandrere i dyre biler gøres elegant til opklaringen af en
forbrydelse med et lige så fikst og forudsigeligt facit: »De biler var ikke købt
for bistandshjælpen, og det er unægtelig svært at forestille sig, at pengene
var tjent ved noget, vi i Danmark er glade for. Det er åbenbart, at det store
antal flygtninge og indvandrere indebærer en meget stor stigning i
kriminaliteten.« (Politiken, 30.9.97).
Eksemplet
er uhyre karakteristisk for den type ræsonnement, som man ellers skulle tro kun
eksisterede blandt de allermest usaglige fordomme: Indvandrere + dyre biler =
kriminalitet. Punktum. I Camres univers behøver denne usaglige form for
agitation ikke større refleksion eller argumentation end simpel børnehavelogik.
Ingen mellemregninger, ingen nuancer, ingen redelighed.
En
effektiv måde at indpakke gemen propaganda på uden at bruge for store armbevægelser
og uden at bruge en direkte sprogbrug, så en overfladisk distance til andre
historiske eksempler på propaganda af mere eksplicit karakter opretholdes,
samtidig med at folkeligheden bibeholdes.
Dansk
Folkeparti udspringer af den »folkelige« agenda, og derfor er partiets
fremtidsudsigter i høj grad foruroligende for dets konkurrenter såvel som dets
modstandere.
At Pia Kjærsgaard også har formået at styre sig fuldstændig fri af
Fremskridtspartiets rolle som »protestparti« såvel som dette partis interne
ævl og kævl, og at det Konservative Folkeparti endnu skal bevise, om de mange
partirokeringer er langtidsholdbare, mens Socialdemokratiet i det seneste års
meningsmålinger har været helt nede omkring århundredets laveste tilslutning,
taler sit eget tydelige sprog om, at det nye Dansk Folkeparti meget vel kan have
en markant større fremtid for sig end navnebroderen fra 1941.
En fremtid, hvor danske statsborgere af udenlandsk herkomst kan fratages deres
statsborgerskab med tilbagevirkende kraft og smides ud af landet, hvor
familiesammenføringer, modersmålsundervisning og kommunal valg- og
opstillingsret til udlændinge afskaffes, hvor Christiania nedlægges, hvor
islam og partier som f.eks. DKP/ML og KAP findes grundlovsstridige, hvor
rituelle slagtninger kriminaliseres, hvor rockere, autonome og nazister
forbydes, hvor u-landshjælpen privatiseres, hvor specialpoliti tager sig af »indvandrerkriminalitet«,
indtil indvandrere er en saga blot …
En fremtid af dansk hygge og idyl: »Hvis du tager en blanding mellem en
konservativ og en socialdemokrat i gammeldags forstand, der har hejst flaget og
nyder en god frokost med øl og snaps ude i den landlige idyl, så har du
indbegrebet af det, vi gerne vil stå for.« (Kristian Thulesen Dahl i
Berlingske Tidende, 6.4.99).
Ingen moskeer og ingen subkulturer, ingen schæchtning og ingen rygmærker, ingen
revolutionære og ingen afvigere. Men derimod en fremtid for alle dansktalende
og dansksindede danskere i et folkeligt fællesskab af kristne kulturtraditioner
og national normalitet - øl og velfærd, snaps og Dannebrog, sild og
kirkeklokker.
Det store kolde bord.
Rune Engelbreth Larsen